Opnemen van viool met computer

Discussie in 'Overig' gestart door Peter, 4 feb 2007.

  1. Peter

    Peter

    Lid geworden:
    1 mei 2003
    Berichten:
    24
    Sinds enige tijd probeer ik met een software pakket, een klein mengtafeltje en een microfoon mijn eigen vioolspel op te nemen.

    De muziekhandelaar waarvan ik de spullen kocht vertelde mij dat de kwaliteit van de microfoon goed is. Wanneer ik mijn gitaar opneem klinkt dit ook heel redelijk. Een solo opgenomen viool klinkt echter totaal niet.

    Heeft iemand op het forum ervaring met het opnemen van de viool. Ik begreep dat het een moeilijk instrument is om op te nemen. Kan iemand wat tips geven?
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Ligt een beetje aan de soort microfoon, de plaats en de afstand van de microfoon tot het instrument.

    Geef eens wat meer informatie zo als het merk en het soort microfoon.


    Remi
     
  3. Peter

    Peter

    Lid geworden:
    1 mei 2003
    Berichten:
    24
    Het gaat om een Studio Projects B1 microfoon. Dit is een condensator microfoon.

    Ik neem op in een kleine "harde" ruimte met de microfoon schuin boven mijn viool op zo'n 70 cm afstand. Dit heb ik ergens gelezen op internet.

    Het geluid is erg neuzig en heel erg direct zonder atmosfeer van de ruimte. Hoewel de ruimte, want hard, wel veel galm heeft. Ik heb mij laten vertellen dat een droge ruimte beter is. Mij lijkt echter dat atmosfeer in de opname juist nodig is. Die komt bij mij in ieder geval niet terug in de opname. Verder hoor je werkelijk iedere hapering in de streek.

    Ik speel niet op een viool van 10.000,00 euro toch klinkt het een stuk beter als ik mezelf of mijn lerares "live" hoor spelen.


    [edit](Dit bericht is door Peter bijgewerkt op 04/02/2007 om 14:36 uur)[/edit]
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Peter,

    't klopt de microfoon is erg gevoelig voor omgevingsgeluid. Probeer eens op te nemen in de ruimte waarin je les krijgt en vergelijk deze.

    Demping kun je krijgen door o.a. gordijen, vloerbedekking, bankstel en dergelijke.

    De door jou genoemde microfoon is niet echt een richt microfoon maar meer een met een gevoeligheid in het "nier diagram" model. Hij heeft wel de hinderlijke gevoeligheid die we tegenwoordig kennen.
    Door de gevoeligheid iets te temperen (de input te knijpen) kun je een beetje milder effect krijgen, de sount van vroeger, met membraan microfoons.

    Sensitivity: -34dB,(0dB=1V/Pa) , en dat is heel gevoelig

    Remi

    Bijgewerkt peer diagram vervangen door nier diagram.


    [edit](Dit bericht is door remi bijgewerkt op 04/02/2007 om 22:17 uur)[/edit]
     
  5. Peter

    Peter

    Lid geworden:
    1 mei 2003
    Berichten:
    24
    Die hoge gevoeligheid is inderdaad een probleem. Maar hoe knijp je de gevoeligheid van de microfoon? Gewoon het opnameniveau zachter zetten? Ik zal inderdaad proberen eens in een andere ruimte op te nemen.

    Het gaat trouwens een beetje tegen mijn gevoel in dat je in een droge ruimte zou moeten opnemen. Ik heb het idee dat in mijn opname juist atmosfeer mist. Als ik het softwarematig probeer toe te voegen met wat galm is dat niet bepaald mooi. Zou het een verbetering zijn om een 2e microfoon elders in dezelfde ruimte te zetten zodat, met enige vertraging de natuurlijke galm van de ruimte wordt opgenomen op een tweede spoor?


    [edit](Dit bericht is door Peter bijgewerkt op 06/02/2007 om 09:16 uur)[/edit]
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Peter,

    Het probleem bij dit soort microfoons is de enorme gevoeligheid. Zelfs de aanzet van de strijkstok word geregistreerd.
    Heb je al een plopkap geprobeerd, zo’n schuimrubber ding oer de microfoon of schuif eens een paar sokken er over (wel schone natuurlijk).

    Remi
     
  7. MvS

    MvS

    Lid geworden:
    21 aug 2005
    Berichten:
    7
    En wat nu als je zo'n klein speciaal viool microfoontje koopt die je .. uh.. waarschijnlijk ergens op het klankboord plaatst? Ik deed ooit een muziekstuk voor het Utrechts filmfestival met een live ensemble, (2 violen, 1 cello, 1 piano, 1 drumkit), en voor de versterking plaatste de audio engineer zo'n soort klein microfoontje op de violen.

    btw, over het toevoegen van galm in de opname. Het hangt van de galm plugin af. Early Reflections (ER) zou beter moeten worden om 't geheel wat body te geven. Dan klinkt het wat voller zonder dat je direkt in een zaal staat.
     
  8. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Over microfoontjes:

    Op mijn viool heb ik om te versterken een tijdje een element op mijn kam geplakt (het is niet meest best voor de kam, omdat er extra materiaal op komt en er altijd plaksel achter blijft, het was een soort van dubbelzijdig plakband), en dat beviel mij wel goed. Hoe het met feedback zat, weet ik eigenlijk niet meer. Waarschijnlijk is ook beter geluid te krijgen met een beter element, maar als je wil, zou ik het merk eens kunnen opzoeken.

    Bij mijn cello heb ik een tijdje een klein microfoontje gehad die ik op het staartstuk kon klippen of in (!) de klankkast kon hangen. Het microfoontje gaf wel goed geluid (ik speelde in de oefenruimte en moest uitversterkt zijn, wilde mijn bandleden me kunnen horen). Hier was het nadeel dat ik heel erg kon feedbacken en het er maar net aan lag hoe ik zat ten opzichte van de versterker.

    Hoe dit alles naar de computer gaat, weet ik niet, want dan heb je niet direct een versterker natuurlijk (waardoor je gaat feedbacken), maar ik kon het niet laten om dit te vertellen.
     
  9. Peter

    Peter

    Lid geworden:
    1 mei 2003
    Berichten:
    24
    Bedankt voor jullie reacties. Kunnen jullie een goed merk noemen met eventueel een type van dergelijke vioolmicrofoontjes en elementjes. Wie verkoopt zoiets trouwens. In Haarlem ben ik ze nog niet tegengekomen.
     
  10. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726

Deel Deze Pagina