opnieuw beginnen met cello

Discussie in 'Cello' gestart door rudolfke, 17 jan 2006.

  1. rudolfke

    rudolfke

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    3
    Hallo,

    10 jaar geleden heb ik 2 jaar cello gespeeld, en al zeg ik het zelf, ik deed dat niet slecht. Ik ben er toen mee gestopt om de een of andere slechte reden, en sinds een paar jaar heb ik er alle dagen spijt van. Daarom dat ik er graag terug mee wil beginnen. Ik ben ondertussen 21 jaar. In die tijd huurde ik gewoon een cello van de muziekschool, maar dat ga ik nu niet doen. Nu wil ik er 1 kopen. Maar aangezien ik nog student ben en mijn budget dus vrij beperkt is zal het tweedehands worden. Ik moet zeggen dat mijn kennis over cello's zo goed als 0 is. Ik ben van plan om het mij allemaal zelf terug aan te leren (maar als dat echt niet gaat zal ik wel weer les gaan volgen). Weet er iemand een goeie site waar dingen opstaan die ik kan gebruiken? Al zijn het maar aanwijzingen voor de stand van de vingers en zo. En over de bouw van een cello? Zo zie ik 1/2 cello en 4/4 cello en zo staan, maar ik weet niet wat het betekent.. Ik vermoed dat het over de grootte gaat, en dat 4/4 de maat is voor volwassenen of zo?

    Alle andere tips zijn zeer welkom!!

    bedankt (w)
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Beste Rudolfke,

    Ga voor de zekerheid eens bij een vioolbouwer in de buurt langs.
    Afhankelijk van je bouw (grootte) maar ook de grote van je handen denk ik dat je een 4/4 cello voor een volwassene de juiste keuze zal zijn. Maar let wel dat als je relatief klein bent en wat kleinere handen hebt je misschien baat zal hebben bij een 7/8 of zo.
    Maar een vioolbouwer zal je hierover veel beter van advies kunnen dienen dan dat ik dat kan.


    Remi
     
  3. rudolfke

    rudolfke

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    3
    Ik ben 1m70 en heb niet te kleine handen dus 4/4 zal wel goed zijn denk ik.

    Kent er echt niemand een site of dergelijke waar de vingerzetting opstaat?

    Of andere tips? (h) (q)
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Hey Rudolfke, dat is een snelle reactie.

    ’t Lijkt me echt slim om zo wie zo contact met een docent(e) op te nemen. Afhankelijk van waar je woont moet het best mogelijk zijn om een docent(e) in de buurt te vinden.

    Met vingerzettingen alleen word je natuurlijk niet geholpen en … sluipen de foutjes er snel in. Denk wel dat het afleren van fouten meer werk is als het aan leren van het juiste spel.

    Inderdaad een 4/4 cello sou de juiste maat kunnen zijn.

    Kijk eens bij een vioolbouwer, een muziekschool, een wijkvereniging en zo of je een stukje verder kunt komen.

    Laat het in ieder geval weten.

    Remi
     
  5. rudolfke

    rudolfke

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    3
    okee alvast bedankt!! Zal na mn examens eens gaan onderhoren.. (d) maar kwou juist wel lessen mijden omdat dat ook weer geld kost (o) maarja zal me er dan maar bij neerleggen zeker (h)
     

Deel Deze Pagina