Orienteren op het kopen van een 3/4e cello

Discussie in 'Gevraagd' gestart door Marianne Gijsbers, 3 mrt 2016.

  1. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    539
    Weet ik. Ik heb al op een heel aantal cello's gespeeld in verschillende prijsklassen (variërend van 2000 tot ruim meer dan het tienvoudige), en dan niet even bij een bouwer, maar vele uren per cello en op verschillende dagen, waarbij ik tussendoor de cello's onderling kon afwisselen. Ik krijg regelmatig een cello om op te oefenen zonder te weten wat hij kost en mag dan mijn mening geven en hoor daarna pas meer over de cello. Op die manier moet ik echt eerst zelf een mening proberen te vormen (wat nog best spannend is als beginner tegenover een professional :rolleyes:). Als ik een keer een cello tegen kom die ik heel mooi vind en die niet duur blijkt te zijn, zal ik hem zeker kopen, maar helaas is me dat nog niet overkomen.

    In het begin kon ik nauwelijks het verschil voelen tussen de cello's en de stokken en had ik ook nog geen idee wat bedoeld werd als er gezegd werd dat je op een bepaalde cello echt moest werken, maar inmiddels begint dat te komen. Al ben ik na 8 maanden les en 600 uur studeren natuurlijk nog bepaald geen expert :oops:
     
  2. Marianne Gijsbers

    Marianne Gijsbers

    Lid geworden:
    3 mrt 2016
    Berichten:
    46
    Ik ben het helemaal met je eens Liuwe. Dat is dan ook de reden dat ik meerdere vioolbouwers afga, in de eerste plaats al omdat ik vind dat het kunnen onderscheiden van de verschillende klanken ook deel is van mijn leerproces. Het is voor mij niet vanzelfsprekend dat - als je nog maar een paar jaar bezig bent- je weet waar je op moet letten en wat je uit een instrument kunt halen. Dat geldt tenminste voor mij, zeker dat laatste.
    Voor mij is 4500 euro een hoop geld en ik ben ervan overtuigd dat ik met dat bedrag iets vindt dat me bevalt.
    Nu ga ik slapen.Welterusten allemaal!
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    Echt niet voor jou alleen!!!
    Waarschijnlijk loont een duurder instrument (en dan ga ik hier even simpel uit van een lineaire relatie tussen prijs en klankkwaliteit) als je dat extra's er ook uit kunt halen. Dat betekent alleen niet dat je dus begint op een goedkope en slechtgebouwde chinees met sigarenkistjesklank.

    Mijn huurcello was er één van rond de 2500 euro en beviel zo goed, dat ik die na een maand al gekocht heb. Hier heb ik geen spijt van en speel ik nog steeds met plezier op. Het is een Duitse cello, ergens rondom 1995 gebouwd, vertelde de vioolbouwer die deze aan mij verkocht. Ik ga pas verder kijken als ik de indruk krijg dat ik niet meer beloond wordt voor mijn inspanning. Tot nu toe merk ik dat ik met meer oefening hier nog meer uit krijg. Tegen de tijd dat ik dus goed hoor dat ik tegen grenzen aanloop, is mijn spel en gehoor zodanig ontwikkeld, dat ik ook weer mer mans ben met het uittesten van andere celli in een hogere kwaliteitsklasse. Doordat er inderdaad ook snobisme een rol speelt in de prijsvorming rond instrumenten, is het niet gezegd dat de betere cello persé gelijk 10.000 euro moet kosten. Er kunnen miskende pareltjes zitten in de prijsklasse daaronder. Tenslotte moet de klank míj bekoren en ik moet het eruit kunnen halen.

    Ik heb weleens op een cello van rond de 20.000 euro mogen spelen. Een interessante ervaring was dat, want ik merkte dat ik er dus nog niet aan toe was om dat bijzondere uit die cello te halen. Het was natuurlijk wel een mooie cello, maar dit was nu typisch een voorbeeld voor mij van dat je (als je dat al te besteden hebt!) niet moet gaan betalen voor iets wat je zelf niet kan realiseren. In dit geval: klankkwaliteit.
     
  4. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ja ik bedoel een betalingsregeling, natuurlijk is het fijn als je je cello direct kan betalen, maar als je jou droomcello vind en deze is buiten je budget, en je wil die wel graag kopen dan denk ik dat er bij de meeste vioolbouwers echt wel iets te regelen is zodat je jou droomcello wel kunt kopen.
    En als het echt jou droomcello is dan krijg je er waarschijnlijk ook geen spijt van dat die misschien iets duurder is.

    Soms kun je ook onderhandelen over de prijs, maar het moet we reëel zijn als je dat doet.
    Zonde als je door een mislukte prijsonderhandeling je mooie droomcello mis loopt.

    Toen ik mijn cello kocht heb ik openkaart gespeeld over de financiën, ik heb gezegd dat als ik mijn huidige cello zou kopen ik geen geld meer zou hebben voor wat voor stok of hoes dan ook, dat mijn spaarpotje dan leeg was.
    Ik vroeg of het mogelijk zou zijn nog iets van de prijs af te doen, mijn vioolbouwer zij dat dat echt niet meer kon.
    Dat heb ik toen geaccepteerd en hem gevraagd of hij mee wilde denken over een strijkstok, want ik had dan een hele mooie cello maar geen strijkstok om mee te spelen (ik huurde tot dan een cello met strijkstok en hoes) en iets om mijn mooie aanwinst in mee te vervoeren.
    Na een poosje over en weer oplossingen zoeken, heb ik van hem een hele simpele stok mee gekregen, een stok die hij normaal gesproken bij zijn beginners huurcellos mee geeft.
    Het is wel geen prachtige geweldige strijkstok, maar ik kan er mee strijken en cellospelen.
    Dit geeft mij de gelegenheid om weer verder te sparen voor een goede strijkstok.
    Zelfde met de koffer, ik mocht de oude koffer waar zij de cello in gekregen hadden mee nemen.
    Het is wel een hele zware koffer , maar hij voldoet.

    Wat ik wil zeggen is dat als je eerlijk bent en verteld hoe het ervoor staat er best wel één en ander mogelijk is.
    Dus succes
     
  5. Marianne Gijsbers

    Marianne Gijsbers

    Lid geworden:
    3 mrt 2016
    Berichten:
    46
    Okay, goede info Marloes. Ik begreep van mijn docent dat je bij een strijkstok moet rekenen op ongeveer 20% van de prijs van de je cello. Maar dat je natuurlijk ook een hele goede kunt kopen (of zelfs laten maken) maar dat het heel moeilijk is om te weten wat een goede strijkstok is als je niet een gevorderde cellist bent. Jouw oplossing is prima lijkt me en het is fijn als een vioolbouwer meedenkt en meewerkt.

    Ik ga dinsdag 12 april naar de vioolbouwer in Bilthoven om daar een cello te bespelen/ beluisteren die iets boven mijn budget ligt. Deze cello heeft hij uit Duitsland laten komen via een bevriende Duitse vioolbouwer. Zonder verplichting voor mij overigens.

    De vioolbouwer in Baarn is geinformeerd over het feit dat ik een cello die ik daar heb bespeeld als mogelijke favoriet heb. Hij kan hem niet reserveren voor mij maar er hangt een kaartje met mijn naam en telefoonnumner aan mocht iemand anders hem willen. (Sowieso wil ik daar nog een keer heen om hem te bespelen)
    Dan krijg ik de eerste keus als ik dat wil. Ook ga ik (mogelijk deze week nog) naar een vioolbouwer in Nijmegen, morgen bellen we voor een afspraak. Ben heel benieuwd wat hij heeft.

    Ik begin steeds meer te beseffen hoe belangrijk klank voor mij is. Ik wil niet zeggen dat ik geoefend luistereraar ben maar ik ben wel heel selectief. Dat heeft waarschijnlijk ook te maken met het feit dat ik ooit de pianostemnersopleiding in Amsterdam heb gedaan. Dan leer je heel goed luisteren. Dat is overigens ook ern valkuil zoals mijn leraar wel eens zegt. Ik leg de lat hoog en stop als het niet goed is. En dat is dus heel snel en steeds opnieuw. Het mag niet vals zijn en ik mag geen bijgeluiden maken etc. Maar dat onderwerp heb ik bij het topic ' spel' al genoemd. In feite is het jezelf ook saboteren, omdat je nu eenmaal niets kunt leren zonder fouten te maken.
    Wordt vervolgd!
     
  6. Marianne Gijsbers

    Marianne Gijsbers

    Lid geworden:
    3 mrt 2016
    Berichten:
    46
    Gisteren ben ik bij een vioolbouwer in mijn eigen woonplaats geweest, hij is ook cellodocent.
    Hier heb ik in totaal drie cello's gehoord en bespeeld maar ze konden me alle drie niet echt bekoren.
    Mijn eigen huurcello konk eigenlijk beter hoewel wel mat en met een bijgeluid. Dit hoorde hij ook en hij wist mij uit te leggen dat dat komt door een aantal technische gebreken aan deze cello.

    De discussie ging ook over of ik nu wel of niet een 3/4e moet nemen. Hij vond dat ik ook best een 7/8 e kan nemen met mijn postuur.(net geen 1.60 cm). Maar ik weet nu al dat mijn docent het daar helemaal niet mee eens is.Doordat de vioolbouwer ontzettend veel praatte heb ik minder cello's bespeeld dan misschien nogelijk was geweest.

    De cello's waren naar mijn idee te schel, hard en niet warm genoeg van geluid. We onderling verschil, ook in evenwicht in lage en hoge tonen en in het strijken.. Maar niet echt ists waar ik warm of koud van werd,
    Tot hij één van zijn eigen cello's pakte, een cello ' waar je een appartement voor koopt'. Tja.. Dat wil wel.
    Maar daardoor kon hij wel benoemen wat ik kennelijk mooi vindt: een zoete toon. Nu ben ik van karakter echt niet alleen zoet dus ik weet nog niet waar ik op uitkom. Maar hard en schel daar houd ik echt niet van. En voor mij is er een verschil in ' hard' en ' volume'.

    Hij vertelde dat hij nog een mooie 7/8e heeft die vast bij mij zou passen. Die is nu in het bezit van een leerling van hem maar die wil hem ws verkopen. Stel dat ik gecharmeerd ben van die cello dan zou ik hem een tijd kunnen huren om de maat uit te proberen. Hij zei dat hij ook met mijn docent wilde overleggen evt.(ze kennen elkaar) maar ik weet al precies wat mij docent denkt.
    Nu zei deze leraar wel dat het niet alleen te maken heeft met je postuur maar ook met het kunnen spreiden vn he hand. En dat kon ik voldoende volgens hem. Maar de stok wordt dan ook langer en dat geeft dan vast wel
    problemen. Overigens bleek ook, toen ik met een andere stok speelde, dat ik opeens veel fijner speelde.
    Dus een nieuwe stok komt er sowieso, alleen even kijken wat dan een goed moment is.

    Maar goed, de cello in Baarn zit ook nog in mij achterhoofd, ik ga op de 12e naar Bilthoven om een cello te bespelen/ beluisteren die uit Duitsland is gehaald. Dan kan ik meteen naar Baarn om die allereerste cello nog eens te beluisteren.

    Als de vioolbouwer/ cellodocent waar ik gisteren was niet zo chaotisch was en zoveel, praatte zou ik wel een paar lessen bij hem willen nemen omdat ik denk dat ik technisch gezien veel van hem kan leren. Maar het lijkt me ook erg verwarrend tov mijn docent.. Toch niet zo'n goed idee denk ik.
    Ik ga alles nog eens goed laten bezinken en in ieder geval via deze vioolbouwer nog een afspraak maken met die vrouw met die mooie 7/8e cello.
    Dank voor jullie aandacht..en een fijne Pasen gewenst!
     
  7. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Dat maakt volgens mijn docent niet uit.
    Je gebruikt van de stook gewoon wat jou berijk is.
    Ik speel op een 7/8cello met een hele stok maar het einde van de stok haal ik net niet met strijken.
    Ik kom gewoon tot waar ik kom.
     
  8. Marianne Gijsbers

    Marianne Gijsbers

    Lid geworden:
    3 mrt 2016
    Berichten:
    46
    Hoi Marloes, als je met zo'n zoektocht bezig bent kom je allerlei verschillende meningen en standpunten tegen. En ik probeer me maar een beetje bij die van mijn docent te houden, tenzij ik het echt niet mee eens ben. (Mijn docent vindt : een 3/4e cello met een 3/4e stok)
    Anders wordt het wel onoverzichtelijk..
    Het is ook een 'proces ' om het woord maar eens te gebruiken. Ik kan nooit zo snel van het een naar het ander.. Dat kost tijd..als ik mogelijk een 7/8e ga huren moet ik idd. een andere- 7/8e stok - nemen...
    Nu ga ik even wat anders doen..
    Dank voor jouw/ jullie aandacht!
     
  9. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ja dat kan heel verwarrend zijn, goed om dan te besluiten het advies van je docent op te volgen.
    Dat geeft tenminste houvast.
     
  10. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    909
    Da's jammer, want dan heeft je stok lengte en dus gewicht waar die het lastigst is, namelijk aan de punt. Een kortere stok is dan eens stuk gemakkelijker / comfortabeler! Minder kracht nodig om de stok in balans te houden, vooral voor de pink.... en sneller omdat je minder massa heen en weer hoeft te bewegen....toch eens gaan zoeken naar een goede 7/8 of 3/4 stok?
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2016
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    5.020
    Homepage:
    Een goede 3/4 stok is nog wel te vinden, maar een 7/8 cellostok? Die zijn echt schaars. Laten maken bij een stokkenbouwer is dan een goede optie.
     
  12. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    539
    Ik weet niet hoe schaars ze zijn, maar mijn leraar heeft er volgens mij heel wat op voorraad.
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    5.020
    Homepage:
    Ik kan er ook wel aankomen, ook in het eenvoudiger prijssegment, maar dan zullen ze toch speciaal gemaakt moeten worden.
     
  14. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Als de 7/8 strijkstok zo zeldzaam zijn hou ik het mooi bij een 4/4
    Wat betreft gewicht zal het vast niet schokkend veel verschil maken.
     
  15. Marianne Gijsbers

    Marianne Gijsbers

    Lid geworden:
    3 mrt 2016
    Berichten:
    46
    Ja die indruk had ik ook, Nikin, hij heeft volgens mij sowieso veel stokken...
     
  16. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    909
    Zelf speel ik soms ook op een wat kortere, lichte stok - ik denk een 7/8 wat heerlijk speelt in snelle stukken en fantastisch spiccato oplevert (heb die stok momenteel aan een Chinese, heel tenger gebouwde leerling uitgeleend, voor haar maakt het nog veel meer verschil...) Voor echt volume maken of hele lange tonen op één streek spelen is het wat minder.

    Maar het is een kwestie van uitzoeken wat zin heeft met de lengte van je arm, en gericht zoeken naar een stok met die 'lengte' dat zou ook een goede 3/4 stok kunnen zijn...
     

Deel Deze Pagina