Orkest voor beginners/herintreders Den Bosch

Discussie in 'Gevraagd/gezocht' gestart door zapling, 30 jun 2016.

  1. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ik denk dat het komt, omdat de meeste violisten op een gewone viool beginnen. Altviool is bij beginnelingen nog te onbekend. Dus de kweekvijver van altisten is vrij klein.

    Vraag een 1e of 2e violist eens of ze zich willen omschoolen naar alt? Er zullen niet veel mensen zijn die zich aanbieden.

    Mischien denken 1e en 2e violisten dat de alt saaie partijen krijgt, vaak de begleiding etc en weinig melodielijn. Bovendien moet je harder werken op een alt. En de maat van de alt speelt ook een rol, om die te kunnen beheersen tijdens het spelen doordat de vingerafstanden verder uitelkaar liggen. Ik heb de stap gewaagt en vindt het ontzettend leuk.

    Maar als je goed om je heen kijkt op uitzonderingen na. Dan heb je meer 1e en 2e violisten dan altisten. Vandaar dat altviolisten in veel orkesten terecht kunnen. Maar dit is hoe ik er tegen aan kijk. Mischien heeft iemand anders er een andere kijk op.
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ik kom in mijn omgeving (regio Arnhem-Wageningen) ook veel vraag naar altisten tegen. Gewoon een tekort!
    Ook bij die projecten van het Gelders Orkest (Groot Gelders Orkest) heb ik de indruk dat een altist er nog altijd bij kan, maar cellisten zijn er gauw genoeg van. En natuurlijk ook contrabassisten zijn hier overal welkom.
     
    zapling vindt dit leuk.
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Dat onderstreept mijn eerdere bewering in #50:
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Precies Frits, dat heb je goed vastgesteld!
    Had jij zelf nooit zin om ook altviool te gaan spelen?
    Maar goed, we moeten wel weer terugkeren naar het onderwerp: Orkest voor beginners-herintreders.
    Ik denk dat viooldocenten wel een belangrijke rol kunnen hebben in het stimuleren van leerlingen om met Preludio samenspelervaring op te doen. Maar docenten die ook eigen ensembles leiden, hebben al voorzien in samenspel gelegenheid.
     
  5. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Zou leuk zijn Frits, kun je mee naar Rosmalen!
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Jazeker wel. Dat is ook de reden dat ik in 2005 voor mezelf een altviool heb gebouwd. Ik ben -een tijd geleden alweer- begonnen met de Kreuzer Etüdes maar dan voor altviool, hoewel de Kreuzer-Etüdes van origine voor viool zijn. De gedachte daarachter was om de altsleutel snel te kunnen leren. Want het notenschrift mag dan totaal afwijken, de vingerzetting en posities niet! Alles klinkt alleen een kwint lager.
    Maar ja, wat krijg je dan? Ik speelde eigenlijk alles op geheugen en dat ging best goed. Het notenschrift ziet er ook hetzelfde uit als in de G-sleutel, tenminste als je kijkt of de noten hoger of lager worden, dat blijft hetzelfde.
    Ik werd ook gefascineerd door de warme donkere klank uit het instrument. Maar het notenschrift ging niet snel genoeg. Ik moest het allemaal uitvogelen. Het is er een beetje bij gebleven. Speel heel af en toe nog wel op de alt, maar dan niet van bladmuziek.
     
    zapling vindt dit leuk.
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Je was eigenlijk een beetje te ongeduldig en wilde het net zo snel voorelkaar krijgen als je gewend was op de viool?
    Wellicht zou Preludio een mooie stimulans voor je zijn om alt van blad toch in je hoofd te krijgen.
    Het is toch geen schande om meer moeite te moeten doen; op dit forum valt toch ook te lezen van mensen die keihard hun best moeten doen om het notenlezen goed geautomatiseerd te krijgen.
     
  8. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Euhm......

    Wij alten zijn "de missing link" in het orkest. De warme klank tussen het "gepiep" en het "gebrom"....
     
    Muzirene en Marcelita vinden dit leuk.
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    De zogeheten 'vulstem' zoals die ook in de dispositie van een orgel voorkomt. Men wist het vroeger al.
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Al voel ik mij met mijn cellist niet helemaal aangesproken als brommer!;)
    Cellopartijen gaan de ene keer mee met de altviolen, de andere keer met de contrabassen. Maar ik kom ook wel cellopartijen tegen, waar de celli delen vrij hoog spelen.
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2016

Deel Deze Pagina