Oskar Back concours op radio4 en tv? Elisabethconcours wel op radio/tv

Discussie in 'Concerten en uitvoeringen' gestart door Henri Vieuxtemps, 18 feb 2009.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    2 vioolconcoursen hier in de buurt. Het nationale Oskar Back vioolconcours in het Concertgebouw Amsterdam, waar radio4 en Ochtendgeluiden? of de AVRO natuurlijk aandacht aan moeten gaan besteden. En het internationale vioolconcours Elisabeth voor viool in Brussel, waar de Vlaamse tv traditioneel al aandacht aan besteedt, net als Klara (klassieke radio) voor de 1e ronde en halve finale.
    1e en 2e ronde Oskar Back zijn gratis!
    Hier wat gegevens:
    http://www.oskarback.nl/programma.html

    Eerste ronde 24, 25, 26 maart 2009, Kleine Zaal Concertgebouw
    uit de bundel 24 Capriccio’s voor viool solo (diverse Nederlandse componisten, Donemus 1999): één capriccio naar keuze
    * L. van Beethoven – Romance in G groot, op. 40 óf Romance in F groot, op. 50
    keuze uit:
    * E. Ysaÿe – Caprice d’après l’étude en forme de valse de Saint-Saëns
    * H. Wieniawski – Eerste polonaise de concert in D groot, op. 4
    * H. Wieniawski – Scherzo-tarantelle in g klein, op. 16

    Tweede ronde 2, 3, 4 april 2009, Kleine Zaal Concertgebouw
    * J.S. Bach – uit Partita in E groot voor viool solo, BWV 1006: Menuet 1 en 2, Bourrée en Gigue
    J. Wilms – eerste deel van Sonate in Bes groot voor piano en viool, op. 29 (uitgave Ries & Erler)
    * W. Kes – Charakteristische Tanzweisen, op. 3 (verkrijgbaar bij concoursorganisatie)
    D. Sjostakovitsj / D. Tsyganov – uit Preludes, op. 34: nrs. 10, 12, 15, 16, 17 en 18 (volgorde vrij)
    keuze uit:
    * J. Brahms – tweede deel van Vioolconcert in D groot, op. 77
    * J. Sibelius – tweede deel van Vioolconcert in d klein, op. 47
    * P.I. Tsjaikovski – tweede deel van Vioolconcert in D groot, op. 35

    Finale 16 april 2009, Grote Zaal Concertgebouw
    * Gehele gekozen vioolconcert uit de Tweede ronde (NB.: Tsjaikovski zonder coupures)
    NB.: de werken met een * dienen uit het hoofd te worden gespeeld

    http://www.cmireb.be/nl/p/1/actualiteit.html
    Viool 2009 - informatie en reservatie [Meer info]
    De 15de editie van de vioolwedstrijd heeft plaats van 4 tot 30 mei.

    De directie van de wedstrijd heeft de dossiers van 145 kandidaten goedgekeurd. Hun dvd’s worden midden februari door een internationale jury in Flagey gescreend. Begin maart kondigen we aan welke violisten aan de eerste publieke ronde zullen mogen deelnemen. Er staat geen numerus clausus op het aantal toegelaten kandidaten.

    Benieuwd welke Nederlanders de 1e ronde gaan halen.

    rste ronde
    04 > 09/05/2009
    15:00 & 20:00
    Koninklijk Conservatorium van Brussel

    Programma van de kandidaten
    Tijdens de eerste ronde geeft elke kandidaat gedurende 20 minuten een recital met werken of fragmenten van werken die de jury uit de voorgestelde werken gekozen zal hebben. Elke kandidaat moet de volgende stukken voorbereiden:
    - Een sonate voor viool solo van J.S. Bach (door de deelnemer te kiezen uit de sonates in g, a en C).
    - Het concerto n.1 van B. Bartók.
    - Drie cappriccio's van N. Paganini.
    De officiële pianisten van de Wedstrijd zijn Thomas Hoppe, Tobias Koch & Eliane Reyes.

    De 24 halve finalisten worden op zaterdag 9 mei na de avondsessie bekend gemaakt.

    Halve finale
    11 > 16/05/2009
    15:00 & 20:00
    Koninklijk Conservatorium van Brussel

    Programma van de 24 halve finalisten
    Tijdens elke sessie, die telkens uit twee delen bestaat, hoort het publiek vier halve finalisten aan het werk: de eerste twee spelen een concerto van Mozart, begeleid door het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie, o.l.v. Paul Goodwin, de volgende twee geven hun recital met pianobegeleiding of solo.
    Voor het recital van ongeveer 40 minuten maakt de jury haar keuze uit de volgende door de kandidaat voorbereide werken:
    - Een werk voor viool solo van Eugène Ysaÿe.
    - Een onuitgegeven verplicht werk van Claude Ledoux, speciaal voor deze sessie geschreven.
    - Vier werken van verschillende componisten uit het groot repertoire, waaronder één romantisch werk en één stuk geschreven na 1950.
    De officiële pianisten van de Wedstrijd zijn Thomas Hoppe, Tobias Koch & Eliane Reyes.

    De 12 finalisten worden op zaterdag 16 mei na de avondsessie bekend gemaakt.

    Finale
    25 > 30/05/2009
    20:00
    Paleis voor Schone Kunsten van Brussel

    Programma van de 12 finalisten
    Elke avond treden 2 finalisten op, met pianobegeleiding en met het Nationaal Orkest van België o.l.v. Gilbert Varga.
    Ze vertolken:
    - Een sonate voor viool en piano.
    - Een onuitgegeven werk met orkestbegeleiding, dat bekroond werd op de Internationale Koningin Elisabethwedstrijd voor compositie 2008 en speciaal voor deze vioolsessie geschreven werd (wereldpremière op 25 mei 2009).
    - Een concerto.

    De officiële pianisten van de Wedstrijd zijn Thomas Hoppe, Tobias Koch & Eliane Reyes.
    De rangschikking van de 12 laureaten wordt op zaterdag 30 mei na de avondsessie bekend gemaakt.

    Om te reserveren, klik hier.
     
  2. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    De kandidaten staan op de website. http://www.oskarback.nl/eerste_ronde.html
    Nr 2 van de vorige editie Mathieu van Bellen, die een E-snaar brak in de finale, doet weer mee. Andere recidivisten die ik me nog kan herinneren zijn:
    Merel Vercammen, Cécile Gouder de Beauregard en Rosanne Philippens
    http://www.oskarback.nl/eerste_ronde.html

    Schema van optreden: Eerste ronde

    22ste Nationaal Vioolconcours 2009 - Kleine Zaal Concertgebouw

    Dinsdag 24 maart Kandidaten

    10.00 - 10.30 uur Mathieu van Bellen
    10.30 - 11.00 uur Merel Junge
    11.00 - 11.15 uur pauze
    11.15 - 11.45 uur Elena Emelianova
    11.45 - 12.15 uur Cécile Greer
    12.15 - 13.00 uur pauze
    13.00 - 13.30 uur Merel Vercammen
    13.30 - 14.00 uur Cécile Gouder de Beauregard
    14.00 - 14.30 uur Aafje van Dijk
    14.30 - 15.00 uur pauze
    15.00 - 15.30 uur Hannah Laurens
    15.30 - 16.00 uur Michael Gurevich

    Woensdag 25 maart Kandidaten
    14.00 - 14.30 uur Annet Verboom
    14.30 - 15.00 uur Rosanne Philippens
    15.00 - 15.15 uur pauze
    15.15 - 15.45 uur Emmy Storms
    15.45 - 16.15 uur Lonneke van Straalen
    16.15 - 16.30 uur pauze
    16.30 - 17.00 uur Sasha Mashina

    Donderdag 26 maart Kandidaten
    10.00 - 10.30 uur Emma van der Schalie
    10.30 - 11.00 uur Eva Saladin
    11.00 - 11.15 uur pauze
    11.15 - 11.45 uur Quirine van Hoek
    11.45 - 12.15 uur Martine van Stigt Thans
    12.15 - 13.00 uur pauze
    13.00 - 13.30 uur Marc Daniel van Biemen
    13.30 - 14.00 uur Sergey Arseniev
    14.00 - 14.30 uur pauze
    14.30 - 15.00 uur Xandrine Bossers
    16.00 bekendmaking uitslag
     
  3. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Ik zie nu pas dat niet de 24 capriccio’s van Paganini in de 1e ronde gespeeld moeten worden, maar de 24 cappriccio’s die Janine Jansen, Joris van Rijn (jury) en Benjamin Schmid op een dubbelcd hebben opgenomen!!
     
  4. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Elisabethconcoursnieuws:
    83 kandidaten (42 vrouwen en 41 mannen - in totaal 27 nationaliteiten) [van de 145 videokandidaten] werden tot de eerste ronde van deze vioolsessie toegelaten.
    De volgorde van optreden voor de eerste ronde zal op donderdag 30 april 's avonds aangekondigd worden.
    http://www.cmireb.be/nl/p/2/10/105/106/kandidaten.html
    Er is 1 Nederlander bij: Birthe Blom. 4 jaar geleden waren dat er 6, waarvan Liza Ferschtman de halve finale haalde, maar toen had je geen videoselectie en kon een grotere groep meedoen.
    4 Jaar geleden was ik verbaasd dat Dalibor Karvay [Slowakije] niet de finale had gehaald. Nu is hij er weer bij, dus nu gaat dat hopelijk wel lukken. Ik tip hem als winnaar, maar ja er doen wel meer goeie mee.
    Nog een "belangrijke" naam doet mee: Hrachya Avanesyan [Armenië] , winaar van het Vieuxtemspconcours in 2006. Kijk dan tel je mee in de (muziek)wereld.
     
  5. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Gister geweest vandaag om 14.00 weer.

    http://cultura.nps.nl/page/agenda/778841
    23.03.09
    22ste Nationaal Vioolconcours Oskar Back van 24 maart t/m 4 april in het Concertgebouw te Amsterdam.

    Cultura zendt een reportage van de 2e voorronde uit op maandagavond 6 april en woensdagavond 8 april om 21.00 uur .
    De Finale wordt in NPS Podium op zondagmiddag 18 april, 13.00 uur uitgezonden op Nederland 2.

    Extra Prijs: De NPS Prijs voor het beste duo
    Welk duo de NPS Prijs wint voor de beste vertolking zal met € 3500,- extra naar huis gaan!

    Het Nationaal Vioolconcours Oskar Back is een zeer gerenommeerd vioolconcours voor Nederlandse, talentvolle violisten. Het concours is in het verleden onder andere gewonnen door Jaap van Zweden, Peter Brunt en Liza Ferschtman.

    Tijdens deze 22ste editie zullen weer een heel aantal getalenteerde musici hun muziek aan het publiek, maar vooral ook aan de jury, laten horen. De eerste voorronde is op 24, 25 en 26 maart in de Kleine Zaal van het Concertgebouw. De tweede voorronde op 2, 3 en 4 april, ook in de Kleine Zaal. De finale is op 16 april en dan zullen de finalisten begeleid worden door het Symfonieorkest Koninklijk Conservatorium Den Haag.

    Alle voorrondes zijn gratis toegankelijk.

    Kijk voor informatie over het programma en de juryleden op de website van het Oskar Back Concours.
     
  6. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Misschien hebben meer strijkers van Strijkersforum het Nationale concours Oskar Back gevolgd/ boeit het ze, dus hier een impressie:

    Dag 1 mistte ik door files de 1e kandidaat Mathieu van Bellen, behalve het 3e van z'n 3 stukken. Vergeleken met 2 jaar geleden merkte ik niet een grote progressie, iets dat Rosanne Phillippens wel heeft doorgemaakt. Het zou best kunnen dat Mathieu, nr.2 van de vorige editie, niet de finale zou gaan halen, omdat de jury 3 andere kandidaten een betere indruk vindt maken. Let wel het gaat hier om topviolisten die technisch en muzikaal hele moeilijke stukken spelen, maar ik ga nu miereneuken over details.
    Op dag 1 was ik met een vioolvriend die ik van een aantal orkesten kende met z'n vrouw. Er werden 3 keer hoorbare missers gemaakt en dan bedoel ikniet onzuivere nootjes maar dingen die misgingen, zoals een violiste die 2x keer Wieniawski inzette en niet meer wist hoe ze verder moest en toen bij de pianist ging spieken en iemand die in een passage even de weg kwijt was en een kandidate die samen met de pianist zocht naar een weg naar het slot van een stuk. Maar zenuwen, logisch en wie is er gewend dingen uit het hoofd te leren en dan foutloos. De caprice van Hans Koolmees door Merel Junge was een leuk stuk. Op dag 2 was diezelfde vioolvriend weer meegegaan en bij de 2e kandidaat van dag 2 zei hij: Dit knalt er wel uit. Finale, toekomstige winnaar? Ik was het met hem eens. De beste tot nu toe. Ze had ook een goeie pianist Yuri van Nieuwkerk, had ik de indruk. Op dag 1 versloegen sommige pianisten zich wel eens. Maar toen kwamen daarna Emmy Storms en Lonneke van Straalen (in 2 oude programmaboekjes van 2005 en 2007 zag ik dat Lonneke van Straalen en Rosanne Philippens in 2005 [20 deelnemers] ook mededen en in 2007 [12 deelnemers] niet.) Lonneke speelde de caprice van Chiel Meijering met kreten erin. En toen zeiden we tegen elkaar: Ze worden steeds beter." Zouden ze de beteren op dag 2 hebben gezet? De caprice van Joey Roekens werd het vaakst gespeeld door de kanidaten.
    's avonds ging ik bij hem eten en hij speelde ook die 2 stukken van Wieniawski (Polonaise en Tarantelle) even voor met veel flair, maar met de technische beperkingen van een amateur. Maar ja, hij probeert ze dan nog te spelen. Ik waag me er maar niet aan, sprak de held (=lees knoeier).
    Op dag 3 was ik door files zo laat dat ik de 1e kandidaat gemist had, maar de 2e kandidaat wel grotendeels heb gezien.
    de 3e kandidaat Quirine van Hoek had ik zeker in de 2e ronde verwacht, maar had dat niet gehaald itt tot Martine van Stigt Thans, die wel de 2e ronde gehaald heeft, wat ik niet had verwacht. Een oud jurylid in de zaal hoorde ik over Quirine zeggen over haar Ysaye: "Goed gespeeld." Benieuwd of hij het een is met de keuze van de jury, waarvan de voorzitter geen strijker is. Zowieso waren er op dag 3 geen kandidaten die me ontroerden zoals die 3 toppers van dag 2. Met Sergey Arseniev had ik met een amateurorkest het 1e vioolconcert van Prokofiev gespeeld.
    Zomaar wat indrukken van iemand uit de zaal, maar ik heb geen aantekeningen gemaakt en ik ben niet echt een deskundige docent of pedagoog, hoewel ik wel hetzelfde instrument in m'n handen probeer vast te houden.

    Dit is de uitslag geworden:
    Dinsdag 24 maart Kandidaten
    10.00 - 10.30 uur Mathieu van Bellen door naar 2e ronde
    10.30 - 11.00 uur Merel Junge door naar 2e ronde
    11.00 - 11.15 uur pauze
    11.15 - 11.45 uur Elena Emelianova
    11.45 - 12.15 uur Cécile Greer
    12.15 - 13.00 uur pauze
    13.00 - 13.30 uur Merel Vercammen
    13.30 - 14.00 uur Cécile Gouder de Beauregard door naar 2e ronde
    14.00 - 14.30 uur Aafje van Dijk
    14.30 - 15.00 uur pauze
    15.00 - 15.30 uur Hannah Laurens
    15.30 - 16.00 uur Michael Gurevich door naar 2e ronde
    Woensdag 25 maart Kandidaten
    14.00 - 14.30 uur Annet Verboom
    14.30 - 15.00 uur Rosanne Philippens door naar 2e ronde + prijs beste
    vertolking van een Nederlandse caprice
    15.00 - 15.15 uur pauze
    15.15 - 15.45 uur Emmy Storms door naar 2e ronde
    15.45 - 16.15 uur Lonneke van Straalen door naar 2e ronde
    16.15 - 16.30 uur pauze
    16.30 - 17.00 uur Sasha Mashina
    Donderdag 26 maart Kandidaten
    10.00 - 10.30 uur Emma van der Schalie
    10.30 - 11.00 uur Eva Saladin
    11.00 - 11.15 uur pauze
    11.15 - 11.45 uur Quirine van Hoek
    11.45 - 12.15 uur Martine van Stigt Thans door naar 2e ronde
    12.15 - 13.00 uur pauze
    13.00 - 13.30 uur Marc Daniel van Biemen door naar 2e ronde
    13.30 - 14.00 uur Sergey Arseniev door naar 2e ronde
    14.00 - 14.30 uur pauze
    14.30 - 15.00 uur Xandrine Bossers
    16.00 bekendmaking uitslag

    donderdag2 en vrijdag 3 april de 2e ronde/halve finale
     
  7. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Op de link http://cultura.nps.nl/page/nieuws/779034 staat een volgende link naar Sergei Arseniev met het 1e vioolconcert van Prokofiev met DSO http://player.omroep.nl/?aflID=9347815 , waarop ik als 2e viool buiten beeld meespeel.

    http://www.oskarback.nl/nieuws.html
    Uitslag eerste ronde – 22ste Nationaal Vioolconcours
    Amsterdam, - 27 maart 2009. - Van de 19 deelnemers aan het 22ste Nationaal Vioolconcours zijn er 10 toegelaten tot de tweede ronde: Sergey Arseniev (1982) – Mathieu van Bellen (1988) – Marc Daniel van Biemen (1986) – Cécile Gouder de Beauregard (1985) – Michael Gurevich (1985) – Merel Junge (1984) – Rosanne Philippens (1986) – Martine van Stigt Thans (1989) – Emmy Storms (1988) – Lonneke van Straalen (1985).

    http://www.oskarback.nl/tweede_ronde.html
    Schema van optreden: Tweede ronde
    22ste Nationaal Vioolconcours 2009 - Kleine Zaal Concertgebouw
    Donderdag 2 april Kandidaten
    10.30 - 11.15 uur Sergey Arseniev
    11.15 - 11.30 uur pauze
    11.30 - 12.15 uur Merel Junge
    12.15 - 13.00 uur Cécile Gouder de Beauregard
    13.00 - 13.45 uur pauze
    13.45 - 14.30 uur Rosanne Philippens
    14.30 - 15.15 uur Martine van Stigt Thans

    Vrijdag 3 april Kandidaten
    10.30 - 11.15 uur Mathieu van Bellen
    11.15 - 11.30 uur pauze
    11.30 - 12.15 uur Marc Daniel van Biemen
    12.15 - 13.00 uur Emmy Storms
    13.00 - 13.45 uur pauze
    13.45 - 14.30 uur Michael Gurevich
    ca. 15.30 bekendmaking uitslag en loting volgorde finale

    Lonneke zich heeft teruggetrokken voor de 2e ronde.

    2 capriccio's van Nederlandse componisten die gespeeld werden in de 1e ronde waren de Capriccio van Chiel Meijering, gespeeld door Janine Jansen op cd en door Lonneke van Straalen, die zich teruggetrokken heeft voor de 2e ronde.

    Merel Junge (ook door naar 2e ronde) speelde ook een leuke cappriccio van Hans Koolmees op cd gespeeld door Joris van Rijn:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  8. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Omdat m'n monoloog toch vrij vaak gelezen wordt, zet ik hem nog maar even voort:

    Vandaag en gister was de 2e ronde van het Nationale vioolconcours Oskar Back. Er zat een tekenaar in de zaal. Ze heet Carla Baarspul. De laatste 5 Oskar Backs heeft ze tekeningen gemaakt. Zie http://www.carlabaarspul.nl/Oskar_Back_Concours_index.html
    Hier een voorbeeld van Sjaan Oomen, die met de vorige editie van 2007 mee deed en die de aanmoedigingsprijs kreeg (zeg maar 4e en dus net niet de finale haalde)
    [​IMG]
    Omdat ze het druk had gaat het nog even duren voordat ze de tekeningen van deze editie op haar site zet.
    Tijdens een koffiepauze van een repetitie van een amateurorkest had een schilderes mij getekend in 20 minuten voor 20 euro. Ze heet Judith Rigter:
    [​IMG]
    M'n broer vond hem goed lijken en herkende zelfs m'n houding.
    Hier mee muziekinstrumentspelers en orkestschilderijen van haar:
    http://www.xs4all.nl/~gui...ntings%20music/index.html Ik sta bij 7 als je de link aanklikt.
    Ook tekenaar Hans Tutert heeft tekeningen van amateurorkesten gemaakt zie bijvoorbeeld: http://www.gouds-symfonie-orkest.nl/webpagina/Tekening%20Tutert.html
    http://www.gouds-symfonie-orkest.nl/webpagina/Tekeningen%201.html
    http://www.gouds-symfonie-orkest.nl/webpagina/Tekeningen%202.html
    Maar ik kreeg een boos mailtje toen ik deze plaatjes ergens neergezet had, dus geef ik de linkjes maar.
    Rosanne Philippens en Emmy Storms door naar de finale, zoals Johanna al schreef. Mijn indrukken van deze 2 in de 1e ronde konden ze ook in de 2e ronde doorzetten. Rosanne Phillipens en Yuri van Nieuwkerk kregen een prijs als beste piano/viool-stel. Het lijkt net alsof ik ook al verstand van pianisten begin te krijgen.
    Geweldige stukken werden er gespeeld in die 2e ronde: 6 preludes van Shostakovitsch, die onbekend zijn. Een sonate van Jahann Wilhelm Wilms en een stuk van Willem Kes (de "Nederlandse Vieuxtemps" volgens Jaring Walta). Als je alle stukken 9 keer hoort, leer je ze goed kennen. Door het latere aanvangstijdstip van 10.30 na de files, was ik beide 2e ronde dagen op tijd en heb alle kandidaten gezien. Op het laatst heb je het onbekende stuk van Wilms zo vaak gehoord dat je denkt: Was dat niet dat bekende stuk van Beethoven?? O Nee, Wilms natuurlijk
    Jammer dat Lonneke van Stralen niet de 2e ronde goed had kunnen voorbereiden doordat ze net een kind had kregen, want ze ging goed in de 1e ronde. De 3e finalist was een verrassing. Ik had zelf op Arseniev gegokt die het 2e ronde programma foutloos en makkelijk weg speelde, maar er bestaat ook nog zoiets als smaak van de jury. Marc Daniel van Biemen begon met intonatie imperfecties en was even in z'n Bach de weg kwijt, maar speelde z'n laatste stuk van Willen Kes super. Een kennis in de zaal zei tegen mij: "Zie je wel dat hij het toch wel kan. Maar hij is niet door hoor, want intonatieprobleempjes en Bach ging mis." Michael Gurevich kreeg de aanmoedigingsprijs. Na dag 1 met een vriend de rest van de middag met een tentoonstelling in het van Goghmuseum gevuld en daarna naar een orkestrepetitie 's avonds. Drukke volle dagen en ik heb weer een hoop cultuur gehapt, zowel passief als ook een beetje actief.
    Finale komt rot uit, want dan heb ik net een generale repetitie van een amateurorkest. In de finale worden ook 3 bekende, maar gelukkig verschillende vioolconcerten gespeeld, namelijk Tsjai, Brahms en Sibelius. Maar die heb ik in amateurorkesten al eens gespeeld, dus om daarvoor nou naar de finale te gaan. Het 1e en 2e ronde programma was in ieder geval boeiender en onbekender, dus interessanter voor mij.
    Het argument van de organisatie was de 3 finalisten weer bekende vioolconcerten te laten spelen, omdat als ze ooit zouden soleren ze die stukken ook zouden spelen, dus waarom zou je ze 6e Paganini, 7e Vieuxtemps en 1e vioolconcert van Dohnanyi laten spelen?
    Andersom zou je kunnen redeneren: Als ze later vaak/vaker gaan soleren cq een grote solist worden a la Janine Jansen, zullen ze vaak Brahms, Tsjai en Sibelius spelen, dus laat ze nu maar eens kiezen uit 3 onbekende vioolconcerten. Dan spelen ze eens wat anders en kunnen ze meteen een mening vormen of die stukken terecht of onterecht onbekend zijn gebleven.
    Anders had je ze in de 2e ronde ook weer de overbekende Frühling- of Kreutzer-sonate van Beethoven kunnen voorschotelen en sonate in A van Cesar Franck, waar je ieder recital mee doodgegooid wordt.
    Mijn prognose voor de finale is:1 Rosanne 2 Emmy 3 Marc. Kijken of ik er naast ga zitten. Maar ja, nieuwe ronde, nieuwe kansen, nieuwe prijzen.

    O ja Emmy Storms heeft een opvallende speelstijl. Naast het reeds van Janine Jansen bekende -met je bovenlichaam draaien terwijl je een viool vasthebt- staat ze dan weer met haar volle gewicht op haar rechterbeen om vervolgens op haar linkerstandbeen te gaan staan, een soort loopbeweging dus, zeker omdat ze per 20 seconden van standbeen wisselt. Ook maakte ze 2 keer een sprongetje en ging 2 keer toen ze op haar linkerstandbeen stond met de tenen van haar rechtervoet omhoog, waarbij ze op haar rechterhak stond.
    Je gaat je bijna afvragen wie haar choreograaf is ipv haar vioolleraar/vioolpedagoog.
    Rosanne Phillipens buigt d'r knieen soms voor een streek of akkoord, net als André Rieu, die even door z'n knieen gaat (net als een hoogspringer voor dat hij over de lat springt) voordat hij het slotakkoord speelt, in zijn geval opstreek, waarna hij als een wielrenner die gewonnen heeft z'n armen in de lucht steekt, in zijn geval rechthand met strijkstok en linkerhand viool, maar dat doet Rosanne dan weer niet.
     
  9. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Op culturatelevisie is net een Youtube filmpje opgeladen
    Oskar Back Vioolconcours 2009: Uitslag 2e Voorronde

    Rosanne Philippens begint met Willem Kes.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  10. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Tekeningen van de 3 finalisten van het Nationale vioolconcours staan op http://www.carlabaarspul.nl bij "actueel""
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  11. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Er keken abs 62.000 (absoluut aantaal) naar NPS Podium tussen 13.00-13.56 uur op 19 april Nederland 2 over het Oskar Back concours gewonnen door Rosanne Philippens
    http://www.kijkonderzoek.nl/kijkcijfers/pub/kijkcijfers.php?dp-1-21261-0;fs
    kdh 0.4 (Kijkdichtheid) madl 4.4 (Marktaandeel)
    Op NPS Podium http://sites.nps.nl/jerome/index.cfm/site/npsmatinee/ is de hele uitzending in podcast terug te zien. Hier de link
    http://player.omroep.nl/?aflID=9339061#
     
  12. PeterN

    PeterN

    Lid geworden:
    2 apr 2009
    Berichten:
    53
    Leuk om deze beschrijving van deze concoursen te lezen!

    Typerende beschrijving! Ik heb Emmy eenmaal tijdens een privé concert mogen aanschouwen, dit dan lezend komt het beeld weer helemaal boven.

    Alleen als je schrijft: "....met haar volle gewicht..." (dat is natuurlijk wel zo) maar dat roept wat andere associatie dan het in werkelijkheid "kleine tengere meisje" op.
     

Deel Deze Pagina