Oude 7/8 viool Kessels, Tilburg

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Janine Gunst, 18 nov 2020.

  1. Janine Gunst

    Janine Gunst

    Lid geworden:
    12 aug 2020
    Berichten:
    8
    Uit erfenis verkregen mooie oude 7/8 viool. Viool is gebouwd in Tilburg, in de fabriek van Kessels. Ik heb de viool onlangs laten restaureren op wat lakbeschadigingen ( rekening aanwezig ). Omdat ik een andere hobby heb die veel tijd kost heb ik besloten de viool te verkopen. lengt van klankkast is 34 cm, van bovenkant corpus tot krul 23 cm. Er zit geen strijkstok bij. Prijs indicatie 2500,- Graag alleen serieuze reacties, voor meer foto's kunt u mij een mailtje sturen naar jmgunst71@gmail.com.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 18 nov 2020
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Een indicatie van de vraagprijs zou ook helpen, alsmede een afbeelding van het achterblad. Was de foto van vóór de restauratie? Voor een 7/8 is de maat van het corpus (gemeten over het achterblad exclusief het "hieltje" ook wetenswaardig.
     
  3. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Ik kan me vergissen maar ik dacht dat de lengte van de mensuur ook heel belangrijk is voor iemand die een 7/8 viool zoekt.
     
  4. Janine Gunst

    Janine Gunst

    Lid geworden:
    12 aug 2020
    Berichten:
    8
    Ik heb de advertentie aangepast, laatste 2 foto's zijn van na restauratie.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Van veel meer belang is de verhouding halslengte vs snaarlengte. Meestal gaat het om enkele millimeters verschil ten opzichte van een 4/4-viool. Bij alten is dit vaak een veel groter verschil en wordt afgeweken van de 3:2-verhouding. Dit om de bespeelbaarheid van een dergelijke alt te vergroten:

    Mensuur 2.jpg
     
  6. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    opmerkelijk, de dubbele inleg aan de rand (ik weet niet of er een ander Nederlands woord voor is, in het Engels heet het purfling). Wist niet dat Kessels ook violen bouwde, dacht dat de Tilburgse muziekindustrie vooral koperblazers als klant had - weer wat geleerd. Een prijsindicatie van 2500,- lijkt me best veel, de violen van Kessels op Catawiki gaan rond de 250,- tot 400,- maar die hebben dan ook geen dubbele inleg :)
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    De dubbele inleg is gedaan naar een kopie van Maggini, die dit in het verleden toepaste.
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    De dubbele inleg heeft hier m.i. geen prijsverhogend effect. 2500 is veel te veel voor een Kessels. In de opgeknapte versie zou ik met max. 1000 op basis van particuliere verkoop voor de onderhavige viool heel tevreden zijn, maar een Kessels moet dan wel heel goed klinken (Er zijn overigens in NL vele Kessels violen in omloop: ik heb er nogal wat op de werktafel gehad, die helaas niet allemaal goed presteerden qua klank)
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2020

Deel Deze Pagina