oude viool met label Antonio Stradivarius Cremonensis

Discussie in 'Viool' gestart door xXviolin-loveXx, 17 jan 2013.

  1. xXviolin-loveXx

    xXviolin-loveXx

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    49
    ik krijg het weekend een nieuwe viool in handen,
    de vorige eigenaar zegt dat ie iets in de 100 jaar is en op het label staat: Antonio Stradivarius Cremonensis
    Faciebat Anno 17 23

    iemand enig iedee van de waarde van dit instrument (en ja ik weet dat het geen echte strad is XDDD voor het geval iemand me het wil zeggen).
    [​IMG]
     
  2. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Het zal aan de staat vd viool liggen en de klank. Hiervoor moet je naar een vioolbouwer gaan. Een vioolbouwer kan de viool pas goed beoordelen als deze in zijn of haar handen ligt.
    Maar aan de snaren te zien, is dat wel nodig. Tenzij je er zelf snaren op kunt zetten.

    Speel jezelf ook viool?
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    1. Na 100 jaar is hij niet nieuw meer.
    2. 80 euro: moet voor ca 250 euro worden opgeknapt (onder voorbehoud: kan niet alles zien) als hij dat de moeite is. Kist en stokken kunnen vermoedelijk bij het GV.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Een aantal foto's van dichterbij zou meer informatie geven over de staat van het instrument. Bijvoorbeeld van achterkant, inleg, f-gaten, zijkant krul.
    Het lijkt me veel meer dan een doorsnee 'Chinees' en als je nagaat wat men daar al voor durft vragen, dan is €80,= onder de maat.
     
  5. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    772
    €80 lijkt mij aan de lage kant. De F gaten zijn zo te zien mooi gesneden. Maar een viool in koffer is onmogelijk te beoordelen...
     
  6. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Als je zelf niet speelt is €250, aan speelklaar maak kosten overdreven denk ik.
    Beetje stemsleutels slijpen (€15,-), kam misschien vernieuwen (€4,-), eventueel snaren (€42,20) vervangen, Mogelijk omgevallen stapel rechtop zetten (€15,-) en dan €60,- arbeidsloon schat ik. Voor de fijnproevers wordt het al gouw duurder.

    Alleen al de stemknoppen verkopen de vioolbouwers voor grof geld, deze zijn nog lang niet op... dus... verkoop hem in losse onderdelen :lol:

    Ik (geen kenner) vind het een nette viool, mijn 1e viool was nog geen 20% van uw viool waard, toch had ik er €100,- voor gegeven...
    De waarde zit hem niet alleen in de klank, ook soms in het verleden van de viool, wie speelde er op, wie bouwde hem?

    Zit er nog veel haar op de stok?
    Stokken zijn op zich ook niet goedkoop.
     
  7. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Beste Maurien, zijn de door jou tussen haakjes genoemde prijzen geen arbeidsloon? De bedragen lijken me dan wel aan de lage kant! Kost een nieuwe kam € 4? Een stapel € 15?
    Duur stapeltje! Een set stemsleutels is echt niet zo duur, althans als je ze niet koopt bij "Eric Meyer, Maker of Fine Fittings", want dan ben je onder de honderd euro niet klaar, maar het slijpen is wèl bewerkelijk, je hebt er een speciaal werktuig voor nodig. ook het plaatsen van de stapel is soms bewerkelijk. Je stelt het allemaal wel wat te simpel voor!
     
  8. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ik sluit me bij Liuwe aan.
    Alleen de kam snijden is al een preciesie werkje. Die heeft al invloed op het geluid. De stapel draagt zijn steentje er ook aan bij. Om nog maar te zwijgen over de snaaren. En de stemsleutels moeten ook goed passen, en de snaren op spanning houden. Kijk en dat is nu onderdeel van het vakmanschap van de vioolbouwer. Ik zou mijn vioolreperaties niet toevertrouwen aan een niet vioolbouwer. En zelf gaan sleutelen al helemaal niet. Onderdelen v.e viool luisteren nauw samen met elkaar. Zodra de klank verandert vd viool door omstandigheden, dan kan dat een hele domper zijn voor jezelf. Je bent immers gewend aan die klank. Je hebt die viool uitgezocht omdat ie bij je gevoel past. Tenzij je hem hebt gekregen. Daarom hangt er ook een prijskaartje aan, maar dan weet je ook dat het goed gebeurt.
    Maar dat is mijn mening
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ikzelf koop dit soort violen nooit meer in, een Chinees uit een goed atelier klinkt bijna altijd beter. Omdat er veel van dit soort Duitse/tsjechische massaproductie instrumenten met nep-stradlabel zijn, zijn ze niet veel waard (rommelmarkten en marktplaats puilen er van uit) en ook na relatief veel werk en investering in nieuwe onderdelen klinken ze meestal niet om over naar huis te schrijven, maar dat was ook niet de bedoeling van deze massaproductie.
     
  10. muziekmaaktnietziek

    muziekmaaktnietziek

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    7
    hij lijkt me ook klein, is het een 3/4? Wat zijn de maten?
     
  11. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Ik doe maar een gok, maar €250,- lijkt me erg veel, maar is eigenlijk standaard.

    Ik schat 1,5 uur werk voor een viool speelklaar te maken, wel doen is (het is hun vak, dus gaat het snel en goed). Maar gelukkig ben ik geen vioolbouwer o.i.d.
    Ongeveer €130,20 om alleen speelklaar te maken is echt niet onredelijk denk ik.

    En dan heb ik het niet over speelklaar voor een gevorderde speler!
    Persoonlijk vind ik dat er te goede kwaliteit werk wordt geleverd voor beginnende vioolspelers voor €250,- ik denk dat daarom te veel mensen niet op een viool durven te gaan spelen. Gelukkig worden ze dan ook verhuurd.
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik ben niet gewend om te onderhandelen over de prijs van werkzaamheden aan violen: gelukkig daarom heb ik Maurien Bart dan ook niet als klant. ;)
     
  13. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Een prijsopgave is helemaal niet abnormaal hoor, deed Frits ook, en ik ben blij met zijn spullen.

    Is wel handig als klant of je aan de viool je hele maand salaris moet geven ter reparatie, al je spaargeld of beter een nieuwe kan kopen he!

    Fijn je klanten achteraf een rekening te geven die zo hoog is dat de geïnteresseerd de viool niet meer durft aan te raken.
    Dan krijg je continu vibrato in het spelen :D

    Als ze dan niet kunnen betalen, hou je dan de viool?
    Word dan zeker een verhuur viool ;)
     
  14. xXviolin-loveXx

    xXviolin-loveXx

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    49
    wat een reacties xb
    maar om vragen te beantwoorden, ja ik speel zelf viool en knap m zelf op dus heel duur zal het niet worden. en ik ben nog dik bevriend met een bouwer die tevens mijn eigen viool heeft grbouwd dus die zou ik altijd nog kunnen vragen mocht er iets heel ergs mee zijn, maar dat valt wel mee volgens mij. ik heb dus geen idee hoe die klinkt, maar dat is niet erg, ik krijg geregeld allerlei violen in mijn handen en deze ga ik waarschijnlijk - wanneer opgeknapt - doorverkopen. ( ik ruil schilderijen die ik maak soms tegen een viool, vandaar. )
    ik was gewoon nieuwschierig naar de achtergrond van deze viool, en wat zoiets nu waard is. ik heb nog wat foto's
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    ik heb even geen betere foto's ik krijg de viool morgen pas in handen, dus dit zijn de foto's die de nu nog eigenaar heeft gemaakt.
     
  15. xXviolin-loveXx

    xXviolin-loveXx

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    49
    oja, hij is 60 cm is mij verteld.
     
  16. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    772
    Hmm hij is eigenlijk best lelijk.... €100 is wel het maximale in huidige staat.
     
  17. xXviolin-loveXx

    xXviolin-loveXx

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    49
    hahah ja dat snap ik, dat hij niet nieuw meer is xD dat had ik er ook niet mee bedoeld.
    ik heb zelf een heel viool assortiment waaronder een viola d'amore binnenkort en een barokviool met beide resonantiesnaren, dus ben wel wat gewend ^^ en ben bevriend met de bouwer van deze instrumenten, die is altijd bereid mij tips te geven in geval van nood.
     
  18. xXviolin-loveXx

    xXviolin-loveXx

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    49
    eenmaal opgeknapt is het waarschijnlijk voor een beginnend speler met low budget toch wel een mooi dingetje, maar nu maar eerst afwachten hoe die zal klinken. ik ruil hem overigens tegen een nieuwbouw viool, kant en klaar, chinese low budget viool, en ik denk dat deze sowieso in deze staat al meer waard is dan dat andere dingetje ^^ maar this alleen al leuk om eraan te werken.
     
  19. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Misschien dat iemand anders er nog schelpjes voor wil geven :D
    Ruilhandel :lol:
     
  20. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Maurien Bart kletst maar wat; ik spreek altijd van te voren een reparatiebedrag af en daar houd ik mij aan.
     

Deel Deze Pagina