Oude viool te koop

Discussie in 'Aangeboden' gestart door A.L., 22 mrt 2015.

  1. A.L.

    A.L.

    Lid geworden:
    3 dec 2014
    Berichten:
    3
    Mooie oude Duitse viool te koop. Met taxatie rapport. Vraagprijs 3700€
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Skanulleke vindt dit leuk.
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Een heel vreemd model. Lijkt wel een soort altviool! De verhoudingen kloppen niet.
    Ook een 'rare' krul, maar ja wat is raar?
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Taxatierapporten zeggen doorgaans iets over de te verzekeren waarde, niet over de handelswaarde.
     
  4. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Hmmm A.L. dat is een toch een bekende handelaar uit omgeving Utrecht die vaak troep op marktplaats zet en op elke viool biedt?
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Zo zijn er ook o.a. Hugo uit Borne en GM uit Kweetnietmeerwaar. Kopen ergens een viool via een bieding op MP of de plaatselijke rommelmarkt, prutsen er wat aan en dumpen hem met een winstje weer ergens. Zijn niet KvK ingeschreven, dragen geen cent BTW af, geven niets op bij de mannen van Dijsselbloem m/v en noemen alles zogenaamd "Hobby" waar ze dan wel de Godgansche dag mee bezig zijn. Dit soort sjacherende onderkruipers lieden verpesten de markt, niet alleen voor vioolbouwers, maar ook voor echte particulieren die de viool van oma zaliger op nette wijze te gelde willen maken.
    @chrish : waar staan de initialen A.L. voor? Weet jij dat?
     
  6. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Nee geen idee, ik ken ze helaas wel vrijwel allemaal...

    Het volgende lijstje is wel interessant, ik ben zelf ook handelaar dat geef ik toe maar ik doe niet aan vervalsings praktijken of mensen een kostbare viool afnemen, ik heb sowieso niet de tijd om 24/7 marktplaats af te struinen ik koop daar dan ook zelden iets van.


    - hugo vons - Borne, heet iets anders maar je spreekt het uit als hugo, werkt samen met zijn zoon donald een min of meer zelf verklaarde "vioolbouwer" heeft nu eigen "bedrijf" forteviolen met violen van discutabele herkomst. De violen die ze op marktplaats zetten hebben zijn allemaal met vals etiket en/of hebben lelijke scheuren (stapel)
    - ali - utrecht, wilt niks geven, vraagt ook niks voor zijn violen en het is ook niets.
    - houmas - omgeving Utrecht
    - A.L.
    - Nello Mirando/Weiss - Amsterdam, plakken plakken plakken en dan bedoel ik valse etiketten, werkt samen met de hele familie maar in het bijzonder met:
    - "kleine" Nello Mirando/Weiss uit Arnhem die weer samen werkt met "tata" Mirando/Weiss ook uit Arnhem. Aardige mensen maar ze liegen alles bij elkaar, een stok met een duidelijk gebroken kop is een in hun ogen een vuiltje die je moet wegpoetsen, geen zaken mee doen sowieso ze weten donders goed wat ze doen. Adverteren en bieden onder, steeltjeroermeniet en nog meer van dat soort vreemde namen.
    - Romano Weiss / Roma Mirando, heeft meegedaan aan bloed zweet en tranen, familie van hierboven maar doet er geen zaken mee, eigenlijk een hele aardige man die er (nog) niet veel van af weet ik heb weleens leuk spul bij hem gekocht, op zich geen problemen mee. Staat op marktplaats onder meerdere namen, stichting resonol of zoiets? kees, violin whisperer, naja eigenlijk alles uit den haag.
    - M.H - Helmond, duits spul niet bijzonder
    - jennifer of alle andere vrouwelijke namen uit Limburg, dit zijn 2 personen ik weet er niet veel van maar wel dat ze rommel verkopen.
    - H - Warmel
    - fairytale - Sneek, schildert de violen weleens, weet eigenlijk niets van violen af gaat volgens mij ook met alles naar de vioolbouwer in de buurt voor advies allemaal troep.
    - GM - Lemele
    - Tony - Den haag, Hongaar volgens mij, heeft soms leuk spul maar oppassen geblazen, veel violen zijn antiek "gemaakt" en allemaal met vals etiket.

    Ik heb er heel veel vergeten, zo zie je hoeveel handelaren er rondlopen! Zo zijn er ook 2 uit België waarvan 1 uit Antwerpen die weleens wat te koop heeft, alles met vals etiket.

    Zoals je ziet, bijna iedereen verkoopt rommel, ik heb 1 keer mazzel gehad door de aanschaf van een Vuillaume strijkstok en een oude Heinrich Knopf strijkstok, kennelijk weten ze meer van violen dan van stokken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 feb 2021
    Geert vindt dit leuk.
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik kijk zelden op MP, maar de laatste tijd iets vaker omdat een viool van een bekende is vermist en wie weet waar die opduikt. De meeste namen en denominaties uit jouw lijst komen mij niet onbekend voor.
     
  8. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Inderdaad bijna allemaal rommel op Marktplaats. Heb wel eens een viool verkocht aan ene Hugo. Betaalde niet teveel maar wel snel. Lijkt me toch een nette kerel. Als je een viool op Marktplaats koopt moet je hem nooit op laten sturen want dan ga je de boot in. Heb één maal een redelijk mooie viool gekocht van een particulier voor 200 euro. Was zeker het dubbele waard.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Wanneer A.L. te boek staat als handelaar is het zelfs verboden om hier zijn waren aan te bieden. (Staat zelfs tussen haakjes in de betreffende rubriek!)
    In dat geval moeten er maatregelen getroffen worden. :(
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het probleem met dit soort handelaren is dat ze NIET te boek staan als handelaar en daarom ook niet de normale verplichtingen aan btw, inkomstenbelasting, administratiekosten, vestigingskosten etc. hebben. Ze voeren geen boekhouding en het met de violenhandel verdiende geld is en blijft zwart. Marktplaats.nl faciliteert voor een aantal van dit soort lieden gewoon belastingontduiking en onderkruiperij :(
     
  11. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Ik denk dat dat allemaal wel meevalt, we hebben het over enkele honderden euro's en geen duizenden. Ik denk niet dat de belastingdienst zich hier druk om zal maken. Waarom de kleine man aanpakken als de grote tonnen verduisteren.
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Dat "grote lieden"de boel besodemieteren is nog geen enkel excuus voor de "Kleine man" om hetzelfde te doen. Het gaat dan in een aantal gevallen bij de z.g. kleintjes ook nog eens een keer om het niet opgeven van verdiensten naast een genoten uitkering. Reguliere ondernemers moeten afgezien van een jaarlijkse aanslag inkomstenbelasting, 21% btw afdragen over hun omzet. Daar klaag ik nooit over, maar een zogenaamde handelaar die zijn handel zwart afrekent en de verdiensten niet opgeeft bij de belastingdienst, concurreert op oneerlijke wijze, ook al is de kwaliteit onder de maat. Het is dat ik het druk zat heb en zakelijk niets te klagen, maar anders zou ik er werk van maken!
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Dat valt behoorlijk tegen! Ik had mijn bedrijfje nog geen jaar aan de gang of er kwam al inspectie die alle administratie doornam! En ik heb echt geen tonnen omzet! Dus 'de kleine man' wordt evengoed gecontroleerd. Of het 'pakken' is hangt af of er gefraudeerd wordt. Bij mij was daar (uiteraard ;)) geen sprake van.
    Ik heb daarna de belastingaangifte uitbesteed om gezeur te voorkomen.
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het probleem is nu juist dat de zwartwerkers in de violenhandel bewust onder de radar van de belastingdienst proberen te blijven onder het mom van "een hobby", terwijl er toch vaak behoorlijke bedragen omgaan die mogelijk niet verschillen van de bedragen die gemoeid zijn met zwartwerk in bouw en horeca.
     
  15. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Ik denk niet dat de handelaren op marktplaats btw plichtig zullen zijn, je bent voor de belastingdienst geen bedrijf als je omzet onder de 10.000 zit.

    De grote jongens hebben gewoon een winkel, je kunt als zwart werker moeilijk een viool van duizenden euro's slijten, wie koopt nou van iemand die geen naam heeft opgebouwd?
     
  16. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Btw plichtig zijn, als ondernemer aangemerkt worden en aangifteplichtig zijn voor de inkomstenbelasting zijn niet hetzelfde. Iemand die meerdere violen per jaar verkoopt buiten de familiekring en daarmee ook op marktplaats leurt en daarop ook winst maakt of toegevoegde waarde creëert, verwerft inkomsten en dient daarvan opgave te doen, ook wanneer hij/zij niet als ondernemer wordt aangemerkt; daar is helemaal geen ondergrens voor. Dat staat dan weer los van het btw verhaal, maar iemand die geen btw heft/afdraagt brengt zichzelf in een gunstiger concurrentiepositie t.o.v. degenen die dit wel moeten.
     
  17. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    Ik had geen idee dat er zoveel handel nog in die violen op marktplaats zat. Ik scchrik wel vanhet lijstje van Chris. Onder andere ook omdat ik laatst Forteviolen op hun eigen verzoek op de viool startkabel heb geplaatst. Ik kan ze er natuurlijk ook meteen weer afgooien. Mijn aarzeling zit er alleen in dat het dan 'woord tegen woord ' is. Op dit forum wordt vaak gevraagd naar waar staat dat dan of is het met onderzoek aangetoond. Ik kan uiteraard de lijst aanpassen aan de lijst van de NVG. Maar niet alle (betrouwbare) vioolbouwers zijn daarbij aangesloten. Hoe weet je nu of je bij een betrouwbare persoon met verstand van zaken bent aanbeland of bij een dubieuze handelaar?
     
  18. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    ForteViolen heette eerder viool.biz en een groot deel van de collectie van dat bedrijf dat daar jaren te koop heeft gestaan, vormt nu de collectie van ForteViolen. Er lijkt nu een investeerder gevonden die het weer tot leven gaat wekken. In ieder geval pakt men het bedrijfsmatig aan.
     
  19. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
  20. Gwen

    Gwen

    Lid geworden:
    7 jan 2016
    Berichten:
    6
    Hallo,

    Ik zag net de naam Hugo Vons hier verschijnen. Is dit iemand die oplicht? Ik ben namelijk van plan om een viool bij hem aan te kopen. Wat raden jullie mij aan?

    Alvast bedankt
     

Deel Deze Pagina