Over staartstukken

Discussie in 'Cello' gestart door Marcelita, 20 mei 2015.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Je hebt er diversen qua materiaal:
    - ebben
    - palmhout
    - synthetisch
    - metaal

    Zijn die verschillen relevant voor de klank van de cello? (waarschijnlijk wel)
    Zijn die verschillen te horen: wat nou als ik metaal erop heb, of synthetisch?
    Of die verschillende houtsoorten, zou je dat nou echt horen?

    Heeft iemand ervaring met verschillen in staartstukken?
    Wat zijn je ervaringen?
     
  2. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Ik heb alleen ervaring met een asymetrisch staartstuk (op viool en altviool weliswaar maar ze zijn er ook voor cello en contrabas).

    Ervaring daarmee is dat het instrument veel opener klinkt. Dit komt doordat de laagste snaar veel langer is en dus het trillende deel achter de kam meer gaat meetrillen en dus meer boventonen produceert.

    Verder heb ik ooit gelezen dat zo stug mogelijk materiaal er voor zorgt dat er meer druk op de kam komt omdat er minder trillingen in het staartstuk worden geabsorbeerd of via de eindknop wordt doorgegeven. Dit zou dus ook de klank ten goeden moeten komen. Ook de materiaal van het eindlusje zou daarbij van belang zijn. Deze info heb ik gelezen in de ARCO, blad voor strijkdocenten en was geschreven in een interview van een vioolbouwer die komend weekend ook tijdens het Europese congres voor strijkdocenten hier over gaat spreken. Kan thuis wel nazoeken wie dat precies was zodat ik een verwijzing naar zijn website kan geven. Volgens mij was het een vioolbouwer uit de provincie zeeland.
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dank je wel, Willeke!
    Het asymetrisch staartstuk heb ik ook bij cellisten op het festival gezien. Bijvoorbeeld bij Pieter Wispelwey, en bij Marien van Staalen en nog wel bij meer. Ja, in celloland is inderdaad in gebruik.

    Ik begrijp dus dat het staartstuk geen geluidstrillingen, of althans zo min mogelijk, moet geleiden, zodat alles via de klankkast moet gaan. Zoiets. Dus dan moet je zeker geen metalen staartstuk hebben, dat is waarmee de heel goedkope celli worden voorzien. Synthetisch zou dan al wat beter zijn, alhoewel synthetisch niets zegt over de samenstelling van de kunststof. Ebben of palmhout zou dan het meest stugge zijn.

    Ben zeker geïnteresseerd wie over staartstukken gaat praten. Kan ik kijken op diens website, dus als je voor mij zou willen kijken, dat zou ik heel fijn vinden!
     
  4. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Het is Johannes Jacobs, vioolbouwer te Middelburg (http://www.vioolmaker.nl/index.aspx).

    Op de pagina Informatie staat iets over het afstellen...en daar is dus een artikel over geschreven in de Arco welke ik helaas online niet kan vinden want in het artikel staat een stuk over oa het staartstuk. Op dat artikel zitten copyrights dus inscannen en hier publiceren zal niet mogen helaas.
     
  5. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Laatst heb ik contact gehad met een vioolbouwer: een heel bijzondere cello met asymetrisch staartstuk was zo helder dat het weer vragen opriep. Bij mij kwam de gedachte op: misschien kan deze cello een stapje terug, zodat de warme kant weer meer naar voren komt. Zij bleek dezelfde gedachte te hebben: een ander staartstuk ('oude stijl' - symetrisch) en mildere snaren brachten de cello meer in balans.
    De cello van Pieter Wispelwey lijkt wel geweldig te reageren op zo'n staartstuk (zie #3).
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik kan mij inderdaad wel voorstellen dat met een asymetrisch staartstuk de cello ook "over de top" kan gaan. Weg warme klank, zoals je dat beschrijft. Een cello die vanuit zichzelf al een meer heldere klank heeft, zoals de mijne, zal waarschijnlijk niet mooi reageren op zo'n staartstuk.

    Ik ben van plan om een heel goedkope cello te kopen die ik in mijn huisje in de bergen kan achterlaten. Die hele goedkope celli worden voorzien van een metalen staartstuk en ik kan mij voorstellen dat dát nou niet de klank ten goede komt, dus wat voor staartstuk zou dan een goed idee zijn? (en wat niet in dit topic hoort, maar wel even op die goedkope cello: ook de snaren kan ik vervangen, want heb na de snarenwissel naar Larsen de jargarset op voorraad. Vast beter dan wat standaard geleverd wordt)

    Ik kan zelfs het staartstuk van mijn studiecello nog upgraden, want het is geen houten als ik het zo beoordeel. Als je erop klopt klinkt het echt anders dan als je op hout tikt. Ha, forum is leerzaam:), want ik had zonder het lezen van bouwtechnische topics op het forum nooit het idee gekregen daar ook nog op te letten.

    En dan kan de kunststoffen naar de vakantiecello en de studiecello een mooie houten.
    Waar moet ik dan nog op letten met mijn studiecello qua staartstuk? Zijn er nog verschillen in het hout die verschillend uitpakken?
     

Deel Deze Pagina