Overstemd

Discussie in 'Overig' gestart door dreamingdragon, 23 nov 2017.

  1. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hallo.

    Ik heb een vraag, ik speel momenteel 2 nummers mee met een blazersgroep plus combo met zang en slagwerkgroep. Gister bij de soundcheck werd er een microfoontje op m'n alt geplaatst voor de uitversterking. Dit is allemaal mooi en wel, maar tijdens het spelen hoorde ik mijzelf haast niet terug over de boxen. ( ik was niet de enigste, andere muzikanten hadden er ook last van ) Dit heb ik aangegeven aan onze dirigent waar ik ook met mijn klarinet blaas in zijn orkest. Maar die zei dat het allemaal goed komt. Ik heb daar eerlijk gezegd weinig vertrouwen in. Dus wat nu? Hebben mensen hier dit ook ooit ervaren dat ze zichzelf niet goed terug horen? En hoe is dit op te lossen? Ik speel dus veel hoge noten op de D en A snaar vd alt, op de A snaar veel 4e vinger en dan ook nog 4 noten van 4 tellen achtereen. Dus ik kan niet horen of ik zuiver speel. Dat maakt je onzeker. Ik heb geen zin om daar maar op goed geluk te zitten zagen. :-( anders speel ik vrolijk op m'n klarinet en dan maar geen viool.)
     
  2. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    Leuk joh om dat soort projecten te spelen!
    Maar op je vraag naar ervaringen hiermee: mijn ervaring is dat dit niet goedkomt. Als je niet een koptelefoon/in ear hebt of echt een eigen monitor voor je neus. Dan ga je jezelf niet horen. En zelfs met een eigen monitor is het vaak zo'n 'herrie' dat echt heel nauwkeurige intonatie er niet in zit. Het is wel zo dat in zo'n groep jouw noten in het publiek ook niet overal boven uit komen al ben ik daar zelf dan vaak bang voor. Je zou het volgende keer even een stukje kunnen opnemen met je telefoon vanuit de zaal. Dat helpt of als geruststelling, ofwel om aan je dirigent te laten horen dat het zo niet kan.
    Kun je wellicht kijken waar je gaat zitten/staan op het podium zodat je nog iets van je eigen akoestische geluid hoort? Dat wil nog weleens helpen. En vooral met lange noten die wat hoger zijn kun je met je oor op je alt gaan liggen en bijsturen.
    En dus een eigen monitor vragen. Dat is de andere oplossing. Je kunt ook zelf een in ear systeem creëren maar dan ben je meteen een paar honderd euro verder volgens mij.

    Geluidsmensen en ook blazers hebben niet in de gaten dat je als violist gewoonweg niet kunt spelen als je jezelf niet goed hoort. Het helpt soms om jezelf te vergelijken met een zanger (die kunnen ook nauwelijks zuiver zingen als ze zichzelf niet horen)

    Kan je helaas niet verder geruststellen of helpen. Dit is elke keer opnieuw weer 'een dingetje' als je versterkt gaat spelen.

    Ten slotte: het is wel hartstikke leuk! Veeel plezier!
     
  3. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ik heb het optreden achter de rug, en het ging voor zover wel goed. Alhoewel ik mij voor 85% niet goed kon horen, heb ik niemand horen klagen. Het waren ook maar 2 nr's. Het laatste nr heb ik con sourdine gespeeld, omdat daarin werd gezongen en mijn noten allemaal op de D en A snaar zaten. De dirigent weet niets van violen uit ons blazers orkest, dus die heeft het niet eens gemerkt. maar de volgende keer doe ik het niet meer als ik mijzelf niet kan terug horen. Alweer een ervaring rijker..
     

Deel Deze Pagina