Paganini vioolconcerten 1,2,3,4,5,6

Discussie in 'Juweeltjes in de vergetelheid' gestart door Henri Vieuxtemps, 4 aug 2008.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Soms wordt het 1e vioolconcert van Paganini nog wel eens gespeeld in de concertzaal en nog minder vaak z'n 2e. De laatste 4 helemaal nooit. Maar zijn de 3e, 4e, 5e en 6e kwalitatief minder? Ik denk het niet, maar ze blijven wel onbekend. Dus hier 2 filmpjes van alle Paganini vioolconcerten en dan van ieder deel de eerste minuut, net als bij amazon.com. Ieder vioolconcert heeft 3 delen, dus 6x3=18 van uw tijd in onze sound-bites tijd, waarin iedereen haast en eigenlijk geen tijd heeft om rustig een cd op te zetten.
    Het 2e deel van het 4e en 5e vc van Paganini vind ik erg goed.
    Paganini vioolconcerten 1,2,3

    Paganini vioolconcerten 4,5,6
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    774
    Dan ga je denk ik naar de verkeerde concerten ;) Ze worden uiteraard wel degelijk bespeeld, zeker werken van paganini en al helemaal concerto's lijkt me ook erg logisch, een concert zal anders snel afgelopen zijn ;)
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.286
    Homepage:
    Er schijnt ook nog een 7e concert van zijn hand te zijn!

    Bij Kruidvat zijn alle 6 vioolconcerten verspreid over drie CD's, te verkrijgen voor een zeer schappelijk prijsje! ( €13,98 + € 1,95 verzendkosten).

    Paganini's vioolconcerten


    Frits
     
  4. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Precies van die Kruidvatcd's had ik de fragmenten geript, zoals dat heet. Solosit is Alexandre Dubach die andere candenzen speelt dan die ik op lp heb van Salvatore Accardo, die ze ook alle 6 Paganinivioolconcerten heeft opgenomen. Is er bladmuziek, gedrukt of manuscript van dat 7e vioolconcert?
    De laatste 5 jaar is er 1 keer het 1e vioolconcert van Paganini gespeeld in het Concertgebouw en een deeltje van z'n 2e vioolconcert door Julia Fischer en ik pluis ieder jaar de jaaragenda met alle concerten van beroeps en amateurs daar door, maar nog nooit Paganini 3,4,5 of 6 daar gehoord of ergens anders. Die ook de laatste 4 concerten zijn de laatste jaren nooit door een FASO-amateruorkest gespeeld, Crish. Ze liggen helemaal uit de roulatie.
     
  5. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    774
    Een 7e? Nooit van gehoord! Is dat niet gewoon een kopie van een ander stuk?
     
  6. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Inderdaad zijn het ten onrechte vergeten concerten.
     
  7. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Paganini schreef ook een aantal stukken voor
    viool+ piano La Streghe, Op.8 for violin + piano
    , soloviool Nel cor più non mi sento for solo violin (1821)
    en viool en gitaar, Sonata Consertata
    waar ik de filmpjes bij heb geplakt. Voor het stuk viool en gitaar heb ik eerst een filmpje gemaakt met muzieknoten van de gitaar en hier een filmpje met de muzieknoten van de viool in beeld:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  8. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Non Più Mesta op.12 voor viool + piano van Paganini:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.286
    Homepage:
    Verschrikkelijk! Dit doet je pijn aan de oren zo slecht als dit is geïntoneerd. Ik heb het niet eens helemaal afgeluisterd. :/
    Daar waar pizzicato gespeeld dient te worden wordt er arco gespeeld. Ik kan dit niet echt waarderen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  10. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Was idd zomaar een uitvoering van een 12-jarig jochie van YT die op.12.
    Van opus 13 I Palpiti een iets betere uitvoering van Kogan, die zich niet zo aan de noten houdt maar gaat improviseren :
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013

Deel Deze Pagina