papieren viool

Discussie in 'Overig' gestart door liuwe, 4 mrt 2009.

  1. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Ik hoop dat deze link werkt! Het wil bij mij niet altijd, heb ik gemerkt. Maar ik kwam dit project toevallig tegen.


    http://cp.c-ij.com/en/contents/2023/violin/downloads/violin_e_a4.pdf

    Opmerking Beheerder:
    Het blijkt dat de link geen inhoud meer heeft. Ik had de gewenste bestanden ooit eens in mijn archief opgeslagen en kan ze dan op die manier toch aanbieden via de bijlagen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt door een moderator: 16 mrt 2022
  2. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Wat gaaf!
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    De gedachte om dat van papier te maken is zo gek nog niet: tenslotte is papier niets anders dan netjes geordende reeksen houtvezels, uitgespreid in een plat vlak met een gedefinieerde dikte. Omdat het nu een plat vlak is moet het weer een extra dimensie krijgen, dat gebeurt dan door diverse delen te stapelen. Als ik het goed gezien heb, wordt deze bouwplaat gepromote door Canon en dat is weer een Japanse ‘club’ die veel verstand zou kunnen hebben van origami, een techniek die nagenoeg aan alles die extra dimensie kan geven.
    Het enige wat ik mis, zijn de snaren. Maar ja, om die van papier te maken lijkt me ondoenlijk.
     
  4. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Wat grappig! Ik heb nog wel ergens een kartonnen viooltje liggen (van ong. 36 cm) en niet zo heel netjes, een keer op een zaterdag in elkaar geflansd, maar dit ziet er wel heel grappig uit, misschien dat mijn 'verzameling' nog uitgebreid wordt? ;)
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Papieren snaren? Ik leverde gisteren een E cello van Yamaha af aan een klant en in de verpakking zat hier en daar ouderwets papiertouw verwerkt, dat ook Frits nog uit zijn jeugd moet kennen. Dus een snaar uit papier moet ook kunnen!
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Papiertouw?
    Misschien wanneer ik het zie en in de handen heb, dat ik het herken. Zo op de naam afgaande zegt het me niets.
    Maar dat zou dan de aanvulling op de bouwplaat kunnen zijn.

    Misschien dat je dat dan ook in je assortiment kunt opnemen? Hoeft niet in verschillende diktes hoor, ik vind medium wel goed genoeg. ;)
     
  7. danielle1990

    danielle1990

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    28
    Poeh, ziet er erg moeilijk uit!
    Maar lijkt me erg leuk om te maken!
    Iemand al geprobeerd? :p
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Is 'papiertouw' hetzelfde als 'raffia'?
    Dat ken ik namelijk wel!
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
  10. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Raffia is een materiaal dat vervaardigd is van dunne repen blad van de raffiapalm uit Afrika en Madagaskar. De raffia wordt gemaakt door van de onderkant van een blad van de palm de nerf te 'strippen', die vervolgens gedroogd wordt. Het eindproduct is een sterke vezel, die los of in touw-vorm gedraaid kan worden toegepast.

    Papiertouw zijn dunne stroken papier die gedraaid worden en op die manier best wel sterk wordt.

    De overeenkomst is in elk geval dat het om natuurproducten gaat.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Even weer terug naar de papieren vioolbouwplaten. Ik was namelijk wel benieuwd van welk soort en type papier dit dan gemaakt diende te worden. Ik kon er geen informatie over vinden in de bouwbeschrijving. Ik heb ze nog eens een keer door genomen en merkte, dat er ergens stond dat het wel 'handig' was eerst de 'assembly instructions' door te nemen, voordat men begint met de bouw van dit 'instrument'.
    Ik aan het zoeken, maar Liuwe heeft die instructions er niet bij 'geleverd'. Daarom zelf maar eens aan het zoeken gegaan en ik heb ze gevonden. :)

    Dit is werkelijk zeer vernuftig bedacht! Als ik de plaatjes zie die laten zien hoe een stemsleutel wordt gemaakt, eeen kielhoutje, de hals of zelfs een fijnstemmer, dan zijn die instructies een 'must'. Ook al maakt u geen papieren viool, ga die instructies eens bekijken: heel aardig om te zien!!
    Vandaar dan ook dat ik ze er maar even bij geef:
    http://cp.c-ij.com/en/contents/2023/violin/downloads/violin_01_i_e_a4.pdf

    Er staat ook duidelijk bij wat de betekenis is van de verschillende soorten lijnen, gestippeld, sterretjes, etc. Voor diegene die hieraan wil beginnen: eerst de instructies doorlezen!

    Dan zijn er ook nog instructies voor het maken van de strijkstok en de kinsteun, eveneens te maken uit papier. Misschien dat hier niet al te dik karton en mogelijk zelfs toch 80 grams papier het beste is?

    kinsteun, strijkstok en stander

    Voor het te gebruiken materiaal staat er 'papercraft', maar die term wordt niet gebruikt in de papierindustrie, dat moet zijn Kraft papier, gerelateerd aan het proces om de lignine te verwijderen.
    Nu zijn er allerlei diktes papier te krijgen en CANON geeft niet meer informatie daarover dan te vermelden dat men 16 A4-tjes nodig heeft.

    Wanneer ik zo'n viool van papier zou willen maken, denk ik dat normaal 80-grams papier veel te dun is. Ik zou dan toch gaan voor 120-180 g/m² (en misschien nóg wel hoger), wat meer gangbaar is voor een bouwplaat.

    Ik dacht dat dit wel een bruikbare aanvulling zou zijn.
     
  12. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Het was inderdaad een omissie mijnerzijds, ik had ook de instructiepagina moeten vermelden. Bedankt, Frits!
    Als je de zestien A4-tjes laat afdrukken op 200-grams papier bij een professioneel bedrijf, kost je dat ongeveer € 10,-.

    Jaren geleden, ergens halverwege de jaren tachtig, heb ik eens een papieren viool gekocht, ontworpen door de "Texelse bouwplatenfabriek", ISBN 90 6312 004 4, 32 cm lang. ik heb hem nooit gemaakt, de verpakking was al prachtig! En zo staat hij nog tussen mijn boeken.
     
  13. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    774
    Wanneer gaat iemand dit maken? Graag demo-tje opnemen :) Ik heb zo'n gevoel dat het geweldig zal klinken :) Wat is de schaal trouwens? Op een a4tje lijkt me een beetje klein.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Die schaal valt reuze mee!
    Een 'normale' 4/4-viool, is 354 mm, maar dat is gemeten over de welving. De 'platte lengte' is dan ongeveer: 350 mm. Een A4-tje is 297 mm lang en de CANON bouwplaat heeft de corpus op een A4-tje getekend. Dan wordt de schaal dus: 297/350= 0,85.
    Dat betekent dat de papieren viool een factor 0,85X is verkleind. Dat is iets kleiner dan een 7/8-viool is!
     
  15. PeterN

    PeterN

    Lid geworden:
    2 apr 2009
    Berichten:
    53
    Een half jaar geleden een keer begonnen met dit model.
    Ik ben helaas niet verder gekomen dan het corpus :(

    Ik heb het afgedrukt op 160gr papier, dat heb je wel nodig anders wordt het geheel eg slap. alleen is het voor de kleine onderdelen met de plakranden niet makkelijk vouwen.

    Het lastige van dit model is dat je héél héél erg nauwkeurig moet knippen omdat veel losse delen op elkaar geplakt moeten worden en dan zie je direct elke afwijking.
    Eigenlijk zou je een linkshandige en een rechtshandige schaar moeten hebben om zo altijd goed zicht te hebben op de kniprand. Een goede schaar is trouwens geen overbodige luxe, ik schat in dat je voor dit hele model al snel 40 uur aan het knippen ben.
    Het lijmen van de zijkanten zijn erg lastig te lijmen op de minuscule plak driehoekjes van het boven en onderblad.

    Ik ben zeer benieuwd wat de bevindingen van anderen zijn.
     
  16. Lautje-Vla

    Lautje-Vla Laura

    Lid geworden:
    12 feb 2008
    Berichten:
    67
    Ik denk dat ik mijn zomervakantie hier maar eens mee ga opvullen...
    Jullie horen (en zien) het resultaat tzt wel!
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    T.z.t. is ook bij Laura een nogal 'rekbaar' begrip. Tenzij ze een half jaar vakantie heeft natuurlijk. :)

    We wachten maar af, tot de rek eruit is.
     
  18. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Weer zo’n ding wat ik op mijn werk machinaal zou kunnen snijden zodat je geen 40 uur hoeft te knippen.
    Ja, de Zund kan niet alleen frezen maar ook snijden, rillen, insnijden (slitten), perforeren en ga maar door.

    Ook de verkleiningsfactor waar Frits het over heeft hoeft op mijn werk geen probleem te zijn. Niet dat ik me nu ineens in papieren violen ga verdiepen maar het kan wel een leuk onderwerp zijn om op mijn werk uit te proberen. Al is het alleen maar om de Zund weer eens te testen en een leuk demo model over te houden.

    Remi
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Remi,

    Misschien moet je eens met die firma Zund in gesprek om aardige ideeën voor hen uit te werken. Tegen een redelijke vergoeding natuurlijk!
    En met de Japanse vouw-experts, de origamisten, zou er misschien toch ook wel wat leuks in zitten? Op z'n minst een sushi maaltijd met een litertje sake. Kan nog gezellig worden. En dan via dit Forum de kant en klare papieren viooltjes aan de man of vrouw brengen tegen een schappelijk prijsje met het logo van StrijkersForum erop natuurlijk!

    Een aardige slogan kan dan zijn: je bent een rund als je niet met een Zund stunt!

    Ik verzin maar wat. :)
     
  20. mootje

    mootje

    Lid geworden:
    29 nov 2009
    Berichten:
    1
    Hallo allemaal.

    Ik wilde jullie even bedanken voor het plaatsen van het pdf bestand van de viool.
    Twee weken geleden kreeg ik een mailtje van de dochter (9) van een vriendin van mij
    die moest voor het eerst een suprise maken op school , en of ik haar wilde helpen want dat deed ik bij haar broertje ook altijd.

    Ze weten van mij dat ik het leuk vind om te helpen alleen had ik deze keer een probleem want ze wilde een viool maken , het meisje wat ze getrokken had speelde viool en ze moesten iets maken van school over de hobby's van die persoon.

    Dus ik ben op zoek gegaan op het internet en kwam dit forum tegen pdf bestand gedownload en heb de viool van gewoon papier gemaakt sommige delen heb ik iets verstevigd en weggelaten door tijd gebrek maar voor een suprise is hij aardig gelukt we hebben het kado alleen in het boek gedaan omdat we het zonde vonden van de viool...

    Hier een paar foto's

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina