Passionata's nr. 1, 2 en 3 van Koos A. Oosterhof

Discussie in 'Eigen werk' gestart door Koos A. Oosterhof, 30 dec 2011.

  1. Koos A. Oosterhof

    Koos A. Oosterhof Koos A. Oosterhof

    Lid geworden:
    24 okt 2010
    Berichten:
    62
    In de eerste helft van 1965 schreef ik een 3 tal Passionata's voor 2 violen en citer.
    Ik had destijds de beschikking over een citer of beter gezegd een "gitaar-citer".
    De linkerkant van de citer was besnaard met een zestal kant en klare akkoorden en de rechterkant van de citer was besnaard (chromatisch) met 25 stuks snaren, bedoeld voor de "uitkomende" stem.
    De mogelijkheden waren wel beperkt, d.w.z. bepaalde toonsoorten waren niet mogelijk (in combinatie met de aanwezige akkoorden).
    De ter beschikking zijnde akkoorden waren E, A, D, F, G en C.
    De akkoorden E, A en D heb ik in de Passionata's 1 t/m 3 het meest gebruikt en daarnaast heb ik ook af en toe gebruik gemaakt van de akkoorden F, G en C (bij kleine terts).
    In mijn muziekboek uit 1965, had ik bij het notenbeeld van de 2 violen, een akkoordletter E, A, D, F, G of C geschreven.

    Bij de huidige presentatie, van de Passionata's, heb ik de 2 violen na een aantal verbeteringen, nagenoeg ongewijzigd overgenomen en de "letter" akkoorden uitgewerkt voor een strijkersgroep en hier en daar aanvullingen gedaan om tegemoet te komen aan de mogelijkheden van de strijkers(groep).
    Bij Passionata nr. 3 heb ik nog een 2e deel toegevoegd, zo mogelijk in de stijl van "1965".
    Waarom er een 2e deel (Andante) ontbrak is me een raadsel; het kan ook zijn dat het verloren is geraakt.
    Alle Passionata's bestaan uit 3 delen.

    Passionata nr. 1 dd juni 1965
    Passionata nr. 2 dd juli 1965
    Passionata nr. 3 dd april 1965 (??)

    Te “zien” en te beluisteren op youtube:

    Nr. 1:

    Nr. 2:

    Nr. 3:

    Koos
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    @Koos,

    die cither, die was ik helemaal kwijt in mijn herinnering. Maar nu ik dat weer zo lees, komt alles weer boven! Zo zag hij er uit:

    [​IMG]

    Het geluid was vrij zwak en daarom legden we dat ding plat op de microfoon die was verbonden met een bandrecorder die dan op 'versterken' stond. Het volume kon dan geregeld worden en aangepast wanneer er violen bij kwamen. Wat een tijd! 1965? Zou best kunnen.

    Waar is dat ding eigenlijk gebleven?

    Frits
     
  3. Koos A. Oosterhof

    Koos A. Oosterhof Koos A. Oosterhof

    Lid geworden:
    24 okt 2010
    Berichten:
    62
    Frits,

    Het lijkt er wel op, of je destijds een foto hebt gemaakt van de citer.
    Het is inderdaad de citer die wij hadden, zelfs het bloemmotief is volgens mij hetzelfde.

    Waar de citer zich nu bevindt, is mij ook niet bekend.
    Hij is verkocht aan een oud familielid, dat weet ik wel.

    Koos
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Nee hoor, een beetje googelen met de juiste zoeknaam en dan vind je al vrij snel een afbeelding. De afbeeldingslocatie heb ik gekopieerd en dit is het resultaat. Ik wist nog wel dat er zes akkoorden op zaten. Er zijn er ook met vijf of vier.
     

Deel Deze Pagina