Peter Rybar

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door otterhouse, 7 jan 2009.

  1. otterhouse

    otterhouse

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    9
    Heel misschien is uiteindelijk het langzame deel van Schumann's vioolconcert, geschreven toen hij al een tijdje "gek" was, een van zijn mooiste stukken geworden... Het is ook een van de laaste stukken die hij geschreven heeft. Hier is een stuk uit dit Concert met Peter Rybar. Kent iemand deze violist?

    Luister het maar op:




    Groetjes,

    Rolf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Hij was volgens mij een Zwitserse violist. Het wordt prachtig gespeeld.
    Ook een concert dat je veel te weinig in de zaal hoort terwijl het op hetzelfde
    niveau staat als het Mendelssohn concert of Beethoven concert. :)
     
  3. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Dag Rolf,

    Ik weet niet of Peter Rybar (leerling van, onder meer, Flesch) van geboorte een Tsjech was, maar zijn ouders waren dat wel. Zijn noodlot was een beetje dat hij veel opnamen voor 'goedkope' labels maakte. Inmiddels is er weer het nodige op CD heruitgegeven, al ben ik zelf niet verder gekomen dan concerten van Viotti, Nardini en Tartini voor het label Westminster. En op LP (MMS) nog de vierde Kammermusik van Hindemith en het concert van Brahms. De zoektocht naar zijn opname van een Goldmark concert heb ik gestaakt. Daarbij is Milstein toch niet te overtreffen.

    Hij heeft ook nog opnames met Clara Kaskil gemaakt. Als je die ergens tegen het lijf loopt: ONMIDDELLIJK IN DE KLUIS. Een vermogen waard.

    Ronald
     
  4. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Alexander,

    Ofschoon ik een groot bewonderaar ben van, met name, de kamermuziek en de liederen van Schumann, gaat dat enthousiasme niet op voor zijn vioolconcert. Een vergelijking met het vioolconcert van Mendelssohn, laat staan dat van Beethoven gaat mij dan ook veel te ver. Het is onmiskenbaar een compositie uit zijn nadagen (ik zal er zijn mentale problemen niet bijhalen). Met veel compositorische 'haperingen' en stoplappen. Het minste bezwaar is nog dat hij nogal onhandig (feitelijk pianomuziek) voor viool schreef.

    Overigens was het de bedoeling dat het toen pas, zei men, herondekte concert van Schumann in de jaren dertig in Duitsland dat van Mendelssohn zou vervangen. Maar ondanks alle inspanningen van, zelfs, Kulenkampf (Telefunkenopname uit 1938), lukte dat niet.

    Hopf
     
  5. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Dat is inderdaad de gevestigde mening over dit ten onrechte bijna nooit meer gespeelde werk. Maar daar ben ik het er niet mee eens. Veel muziekliefhebbers kennen de laatste periode van Schumann en hier worden de in deze periode van zijn leven geschreven composities vaak mee vergeleken.
    Het hoogtepunt van dit concert is het tweede deel. Dat is prachtig. Maar in het eerste deel gebeurt ook veel moois. Neem maar eens het eerste thema, daar kan je toch niet veel negatiefs over zeggen. Het pakt mij, in ieder geval. En het tweede thema is een schoolvoorbeeld van een zangthema.

    Kulenkampf speelde in de eerste uitvoering in 1937 een versie met grote coupures.
    Bovendien was het concert virtuoser gemaakt door toevoeging van veel meer dubbelgrepen dan in de 'oertekst' van Schumann staat. Een aantal passages werden geoktaveerd. Kortom geen Schumann van het zuiverste water.
    Wellicht wordt dit concert ook verbonden met het Nazidom, want tijdens de eerst uitvoering zat Hitler in zijn loge te luisteren. Misschien is het ook om die reden een bijna vergeten werk.

    Van Peter Rybar bestaat volgens mij ook een opname van het Sibelius concert. :)
     

Deel Deze Pagina