PH Visser Pz, oude en nieuwe instrumenten (Den Haag)

Discussie in 'Overig' gestart door Aleida, 2 mrt 2011.

  1. Aleida

    Aleida

    Lid geworden:
    2 mrt 2011
    Berichten:
    1
    Dag allen,
    Vorig jaar heb ik een cello gekocht, en heb me toen laten vertellen dat het een Duitse cello zou zijn. Echter in de klankkast zit een klein briefje geplakt met daarop de volgende tekst (handgeschreven, in een oud uitziend handschrift):
    PH Visser Pz
    Oude en nieuwe instrumenten
    Tollenstraat 79
    Den Haag
    Weet iemand iets van deze PH Visser, was het een viool/cello-bouwer? Als dit briefje in de cello geplakt zit, wil dat dan zeggen dat dat de bouwer is? Dan zou mijn cello dus niet afkomstig zijn uit Duitsland?
    Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
    Met vriendelijke groet,
    Aleida
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik heb wat moeite met het woord 'briefje', want hoe klein dan ook, ik kan me niet voorstellen dat er een briefje ingeplakt zit. Kan het zijn dat er zoiets als hieronder wordt bedoeld?

    [​IMG]

    Als dat het geval is werd er in uw cello een label aangebracht, wat in veel gevallen wordt gedaan door de bouwer. Soms ook wordt er bij een seriematig verkregen product een kenmerk in aangebracht: meestal de merknaam met vermelding van het type, serienummer en land van herkomst al of niet met een jaartal.

    Wanneer het label er uitziet zoals de foto laat zien, zal uw cello hoogst waarschijnlijk niet van Duitse makelij zijn! De plaats waar het label zit kan wat variëren maar het is de bedoeling dat die zichtbaar is wanneer men door het linker f-gat kijkt:

    [​IMG]

    Er is echter een maar. Want wanneer uw cello eerst helemaal geen label had, kan er heel gemakkelijk later eentje worden aangebracht. Vandaar dus dat ik schreef: hoogst waarschijnlijk' van Duitse afkomst.

    Frits
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Sommige handelaren plakten een etiket in een instrument dat ze van elders betrokken; ik denk dat dat hier het geval geweest zou kunnen zijn.

    Aangezien nog niet zo lang geleden een groot deel van de "manufactuur" instrumenten uit Duitsland kwam is de kans zeker aanwezig dat u een duits instrument heeft.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Er zijn een aantal mogelijkheden wanneer er later een label in is aangebracht.
    Ik lees dat Bert uit de mogelijkheden een bepaalde keuze heeft gemaakt. Maar er zijn meer mogelijkheden. Alle mogelijkheden -met de gekozen variabelen- staan hieronder in de matrix:

    [​IMG]

    De eerste letter geeft het label aan direct gevolgd door de vette letter die de herkomst c.q. makelij van de cello aangeeft. Het gele vakje is de keuze van Bert, mijn keuze is het grijze vak. Hoewel het label duidelijk Nederlands aandoet, kan ook een in Duitsland wonende handelaar daar rustig een Nederlandstalig label in plaatsen, maar erg waarschijnlijk is dat niet.
    Het hangt dus mede af van hoe het uiterlijk van het instrument is en hoe de bouw eruit ziet om de waarschijnlijkheid groter te maken.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Ik heb helemaal geen keuze gemaakt maar juist slagen om de arm gehouden. De tabel is filosofische "Spielerei". Ik kan vermoedelijk met het instrument in handen wel vaststellen of het Duits dan wel iets anders is.
    De hoofdvraag was -zie ik- ook gericht op de raadselachtige PH Visser Pzn.
    Ik vind een J.A. Visser uit Amsterdam, met elkaar tegensprekende vermeldingen in Henley en Jalovec, maar die zal het wel niet zijn.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    De tabel heeft helemaal niets te maken met filosofie noch met 'Spielerei'. Het is een heel simpele manier om de mogelijkheden weer te geven bij een gegeven aantal variabelen. Een ieder die dat wil kan dan in een oogopslag zien wat de mogelijkheden zijn. Verder bedoel ik met 'een bepaalde keuze' dat er nog steeds enige onzekerheid in de bewering zit, hetgeen in jouw bewoordingen neerkomt op 'enige slagen om de arm' houden. Met die slagen om de arm in gedachten, heb ik gemeend toch jouw keuze te mogen laten vallen op een Duitse cello met Nederlands label en heb daarom dat vakje ingekleurd. Voel je niet aangevallen of wat dan ook, het is slechts een weergave.

    Ik heb in post#4 beweerd dat je het instrument moet zien om te weten wat de kenmerken zijn. Dan kan ik het vermoedelijk ook wel zien.

    Ik vind het achtervoegsel 'Pzn' nogal vreemd en denk dat het eerder moet zijn: '& Zn.' of '& zn.' De 'P' is dan in dit geval een &-teken.
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Ik heb er Pzn van gemaakt, het was in de oorspronkelijke post Pz. Betekent volgens mij zoon van P. (Pieter o.i.d.) ter onderscheiding van een andere PH.Visser, maar met handgeschreven teksten die je ook niet ziet wet je het nooit.
    Het blijft allemaal gissen zonder het te hebben gezien.
     

Deel Deze Pagina