piezzo zoemt, hoe versterken?

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door selkie, 22 nov 2015.

  1. selkie

    selkie

    Lid geworden:
    28 mrt 2010
    Berichten:
    12
    Hallo, ik heb een piezzo-element in mijn kam (akoestische viool), maar aangesloten op computer of versterker-op-stroom zit er een enorme zoem bij. Als ik versterkt speel op mijn versterker, maar dan op batterijen, dan heb ik geen zoem. De vioolbouwer heeft ijzerdraad door mijn kinstuk verbonden met het element, dit vermindert de zoem een heel klein beetje.
    Wat nu? Is het piezzo-element niet goed?
    Kan ik beter op een andere manier versterken? (voor een microfoon spelen is voor mij geen oplossing)

    groetjes Marije
     
  2. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Een bekend probleem, ook bij geluidsversterkers in combinatie met randapparatuur. Gaat door het leven onder de naam 'aardlus'. Het gevolg van het feit dat sprake is van meer dan een aardpunt. Het probleem is er ook bij gelijkspanningsvoeding, maar dan hoor je geen 50 of 60 hz brom.
     
  3. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    soms helpt het om de stekker in het stopcontact om te keren... gewoon de stekker eruit halen, en dan 180 graden draaien...?
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Is dit topic niet veel beter op z'n plaats bij de electrische instrumenten?
    Ik dacht dat "Hoe kan ik...?" op deze plaats bedoeld is voor praktische vragen over hoe dingen op het forum te doen als avatars plaatsen enzo.

    Overigens grappig dat zoiets als gewoon een stekker omdraaien kan helpen! Leuke tip, houd ik in gedachten!
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Marcelita,

    ik had dat nog niet eens gezien!
    Heb hem inmiddels overgeplaatst. Bedankt!
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Je moet dus zorgen dat de lus onderbroken wordt! Dat kan soms heel eenvoudig door een kant niet te aarden. En niet aarden betekent dan weer: niet aansluiten! De mantel van de kabel dan slechts aan een kant aansluiten. Het kán de oplossing zijn.
     

Deel Deze Pagina