Ik heb als ik lang cello speel pijn in mijn aanhechtingen van heupen en voel ook mn liezen. Als ik dan opsta, kost het me echt moeite. Aangezien ik nog geen 40 ben vind ik dit toch wel typisch. Ik denk dat het te maken heeft met dat je lang met je benen naar buiten zit, omdat die cello ertussen moet...ik knijp niet met mn benen voor zover ik weet Herkent iemand deze klachten? Ik vind het wel vervelend.
Ik ben geen cellist maar als ik het zo lees lijkt het me dat je ongewild toch allerlei spieren aanspant gedurende de tijd dat je cello speelt. Als je die houding regelmatig herhaalt zou je denken dat het vanzelf beter gaat, tenzij het allemaal te krampachtig gebeurt. Misschien moet je heel goed nagaan of bepaalde spieren wel ontspannen zijn.
Ja dat klinkt wel logisch, en ik zal vast wel iets teveel aanspannen, maar dat zal iedereen wel een beetje doen denk ik dan? probeer er wel op te letten. Als ik een half uurtje speel gaat t prima, maar 2 uur achter elkaar in een groep en daarna opstaan....
Ik weet het niet, zelf heb ik er nooit last van. Ben net als jij redelijk lang en zit altijd op een pianokruk op een hoge stand, dus hoger dan op een gewone stoel. Al zit ik ook regelmatig drie uur achter elkaar in een orkest op een stoel (wel met twee keer even pauze) en dan zit ik dus lager, maar heb ik ook nergens last van. Dus eigenlijk heb ik geen idee, maar daar heb je niet zoveel aan Misschien Hugo volgende week even vragen, die verleent EHBC (Eerste Hulp Bij Cellopijn...)
Ow wow ik bedenk me net dat ik geneigd ben om mn voeten niet plat op de grond te zetten!!, maar op mn tenen. Dat zal ook niet helpen. Zal daar iig op letten. Lastig wel, want dat is onrust
Heb je een eigen docent, Jis? Die je evt advies kan geven? Dat lijkt me de aangewezen persoon. Ik heb hier nog nooit van gehoord en kan me er ook niet sbij voorstellen. Misschien buig je je benen teveel naar buiten 'open'? (dus je knieën teveel naar buiten)
Ja, mn docente heeft weleens tegen me gezegd dat ik mn voeten plat op de grond moest zetten maar verder was mn houding goed
Voor het geval iemand soortgelijke klachten heeft hier een linkje naar houding en boven/onderlijf met cellospelen http://www.ethankind.com/blog/cello...ander-technique-pain-strain-posture-injuries/
Is het een idee om een wigkussentje te proberen? Daardoor word je bekken geksnteld en zit je meteen in de juiste houding.
Wellicht scheelt dat wel. Thuis zit ik daar al op. Zal eens opletten of dat uitmaakt. Alleen speel ik thuis nooit 2 uur achter elkaar ik vermoed dat het vooral in mn voeten zit
Dat kussen zou heel goed een oplossing kunnen zijn. Je zit immers relatief laag met een horizontaal bovenbeen, daardoor kunnen je liezen wel een beetje in de knel komen. Vooral op een stoel met een zitting die niet helemaal recht is, maar een beetje naar achteren afloopt. Sowieso is een stompere hoek tussen bovenbeen en bovenlichaam gezonder voor je rug en een wigkussen zorgt daarvoor.
De klachten aan liezen zijn over, het was voornamelijk door te laag zitten. Daardoor ga je ook eerder je voeten optrekken en dat helpt niet mee.. Dacht laat ik dat even melden voor het geval iemand anders er ook last van heeft.
Ben blij voor je dat het probleem is opgelost! De keukenstoel waarop ik hier oefen, is op een fijne hoogte. Mijn voeten kunnen recht op de grond rusten, bovenbenen zijn net niet zo horizontaal naar voren dat een potlood er niet afrolt (nu dus wel). Ik denk dat een te horizontale stand ook pijn zou veroorzaken. Ik kom nogal eens op plaatsen waar de stoelen niet al te geweldig zijn. De zitvlakken gaan dan nogal schuin naar achteren en daarop houd je het echt niet lang uit. Het wigkussen dat ik zelf meeneem, is dan wel mijn redding! Bij die 'schuine stoelen', om het maar even zo te noemen, ging ik dan wel wat op de rand zitten, maar die randen zitten dan ook niet fijn. Verademend lekker zaten dan weer de stoelen in een studio van het Muziekgebouw aan het IJ.
Herkenbaar. Stoelen met een schuinzitvlak zijn echt een ramp Liever op een krukje dan op een stoek met schuin zitvlak, en gelukkig heb ik altijd standaard een opblaasbaar kussentje bij mij die het probleem enigszins oplost. Handig in gebruik en handig mee te nemen
ik heb een verstelbare pianokruk van Marktplaats op de kop getikt. Zo'n mooie rechthoekige met 2 draaiknoppen aan de zijkant. Omdat ik nogal klein ben, heb ik een stukje van de poten afgezaagd. Zo zit de goede hoogte ongeveer in het midden en kan ik naar hartelust experimenteren met een iets hogere of lagere stand. Maar ja, die neem je niet gemakkelijk mee... misschien is daarvoor een drumkrukje een oplossing. daar zit ik in de les ook op, aangezien de standaard pianokruk voor mij te hoog is.