pink onder controle?

Discussie in 'Altviool' gestart door johannes, 1 sep 2009.

  1. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    87
    dag, ik heb nu 1 jaar les op altviool. ben tevreden over de eerste resultaten, maar ik bemerk dat ik een fysiek probleem ga krijgen. Ik heb onvoldoende controle over mijn linker pink. Ik bemerk dat ik de pink heel beperkt kan laten doen wat ik wil: ik hem m motorisch niet onder controle. Nou ben ik 44 (dus heb ik mijn pink in dat opzicht al lange tijd 'verwaarloosd') dus wellciht dat het met de leeftijd te maken heeft. Mijn docent zegt dat je moet leren met je eigen beperkingen om te gaan (hij heeft me wel een oefening gegeven, maar net zo goed als dat ik mij vorig jaar vornam de altviool te willen leren bedwingen leren bedwingen, geldt dat nu in het bijzonder voor mijn pink.

    Is dit gebruikelijk? hebben jullie ook een pink die je minder gemakkelijk onder controle hebt. Is je pink te trainen? Hebben jullie nog tips of oefeningen om 'meer uit de pink te halen' of meer in de pink te kunnen 'neerleggen'?
     
    zapling vindt dit leuk.
  2. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Ja, je ene vinger heb je nu eenmaal makkelijker onder controle dan de andere..
    Bijvoorbeeld je 2e en 3e werken het makkelijkst, vind ik..
    Vooral met vibrato!

    Maar ik zou verder geen oefening weten ofzo!
    Suc6 ermee!

    Groetjes
     
  3. jaap

    jaap

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    131
    Ik ken het probleem.
    Mijn lerares zei: "jouw pink heeft 60 jaar niets gedaan en nu moet
    hij ineens in gestrekte stand druk uitoefenen, vind je het raar dat dat niet lukt?"
    Maar ik ben de 4de vinger trouw blijven gebruiken waar dat stond aangegeven.
    En hoewel ik altijd blij ben als ik de corresponderende open snaar
    mag gebruiken lukt het nu, na 2 jaar, eigenlijk best wel zonder problemen.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Moet hij (= de pink) in gestrekte stand druk uitoefenen?
    Lijkt me gek! Als dat echt zo is, zou ik maar eens een pittig woordje met je lerares spreken, want dat klopt niet.

    Frits
     
  5. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    87
    mijn probleem is juist dat ie prima gestrekt neergelegd kan worden, maar ik kan m uit ide positie nauwelijks mooi 'krommen'. Gevolg: hij staat in de weg voor de snaar eronder en ik heb geen controle om de toon klank mee te geven. het klinkt erg flets en doods.
     
  6. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    87
    ...maar om m in aanvang mooi gedosserd en met juiste kromming neer te leggen , dat lukt me niet echt.
     
    zapling vindt dit leuk.
  7. jaap

    jaap

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    131
    Met gestrekt bedoel ik dat hij bij de G-snaar wat meer uitgerekt moet worden. En bij de andere snaren in meer gekromde stand druk uitoefenen.
    Johannes heeft dat correct verwoord en weet wel dat je niet met
    "gestrekte" vingers moet spelen.
    Feit blijft dat de pink gewoon minder sterk is dan de andere vingers maar gelukkig trekt dat gedurende de vioolstudie aardig
    bij.
     
  8. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    De linker pink is zeer zeker te trainen. Zo kan je pizzicato doen met je linker pink. Dat maakt dezelfde spieren sterker, die van belang zijn voor het opzetten van de pink op de snaar.

    Voor violisten zijn er de boeken van Schradieck (The School of Violin-Technics), die ook bewerkt zijn voor altviool (The School of Violin-Technics Transcribed For The Viola).
    Doe uit Boek 1 hiervan de eerste oefening (Exercise 1). Stop wel als je kramp krijgt. Je kan ook alleen de regels doen, die de pink oefenen.
    Sevcik Op. 1, deel 1 heeft ook goede oefeningen. Een voorbeeld is nummer 5.
    De eerste oefening in de Urstudien van Flesch is ook uitstekend. Wellicht is hier ook een altversie van.
    Verder kan je eventueel Kreutzer no 9 van een zodanige vingerzetting voorzien, dat je de pink veel gebruikt. (Voor violisten en altisten)

    Voordat je gaat oefenen, moet je altijd eerst controleren of je houding en het bewegen der vingers goed zijn.
    Breng de arm ver genoeg onder de viool of alt om de pink dichter bij de snaar te krijgen.

    Veel succes. :)
     
    zapling vindt dit leuk.
  9. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Ook een goede oefening is je linkerhand gebogen neerleggen alsof je een bal vasthoudt (als je piano speelt, weet je wat ik bedoel). Dan laat je je vinger staan en til je langzaam je pink op en zet je em langzaam neer. Zo krijg je meer spiertjes en meer controle (door het beheerst en langzaam bewegen).

    De pink is altijd lastig omdat ie klein is en mensen em in het dagelijks leven weinig gebruiken.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Deze oefening werd en wordt vooral gebruikt door pianisten organisten, maar dan met name om de ringvinger te trainen. Probeer die maar eens op te heffen terwijl de rest van de vingertoppen op het grondvlak blijven! Kan uiteraard met beide handen worden gedaan. Is wel even wat anders dan de pink op lichten, dat stelt dan niets meer voor.

    Frits
     
  11. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Ik heb geen bijzondere moeite met de ringvingers van beide handen, kan em snel optillen en neerzetten, wel kan ik em niet zo hoog optillen als de andere vingers, slechts een paar centimeter. Misschien komt het doordat ik piano speel naast viool.

    Deze oefening is trouwens ook nuttig voor violisten ;). Het goed en beheerst afzonderlijk beheersen van je vingers, even niet in die 'lastige' vioolhouding, is een goede oefening om dit uiteindelijk in de vioolhouding wel te kunnen.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik heb met die oefening (ringvinger) ook geen probleem, maar misschien komt dat wel doordat ook ik naast (alt)viool, ook kerkorgel speel?

    Ik dacht ooit ergens de anekdote gehoord te hebben dat de zeer jonge Mozart een katrol zou hebben bevestigd aan het plafond en het andere einde van het touw tussen het tweede en derde kootje van zijn ringvinger bevestigd zou hebben. Met de andere hand trok hij dan aan het touw om op die manier de beweegbaarheid van die ringvinger te verbeteren. Dat deed hij dan urenlang, zo gaat het verhaal. Misschien dat het werkt?
    Hij kon dacht ik 'wel aardig' uit de voeten op het klavecimbel of pianoforte?

    Frits
     
  13. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Mooi verhaal inderdaad! Toch ga ik geen katrollen in huis ophangen voor dit doeleinde :D.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Eentje volstaat. :)
     
  15. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Maar volgens mij ligt dat niet aan de leeftijd hoor!!
    Ik ben nog maar 15 (en heb korte vingers, zeker mijn pink).
    Wat jij hier beschrijft heb ik exact hetzelfde!! ;)

    Groetjes
     
  16. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    87
    bedankt voor jullie tips en suggestie.
    Dit haal ik eruit:
    - gedeelde smart is halve smart. een ieder ervaart de kwestie in meer of mindere mate. gewoon stug volhouden
    - een paar leuke oefeningen voor bij zien komen
    - en alexander: wat bedoel je met pizz. met de pink oefenen. Ik begrijp: gewoon de tiest met de hand vasthouden en met de pink de snaar 'plukken'?
    - gelukkig heb ik geen 'mozart' ambities, dus de katrol laat ik (voorlopig) nog even achterwege.
     
  17. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Viool gewoon onder de kin en met de linker pink de snaar 'plukken'.
    Deze oefening op alle snaren doen.
     
  18. komen019

    komen019 Hans Komen

    Lid geworden:
    14 dec 2008
    Berichten:
    50
    Frits schreef:

    Ik dacht ooit ergens de anekdote gehoord te hebben dat de zeer jonge Mozart een katrol zou hebben bevestigd aan het plafond en het andere einde van het touw tussen het tweede en derde kootje van zijn ringvinger bevestigd zou hebben. Met de andere hand trok hij dan aan het touw om op die manier de beweegbaarheid van die ringvinger te verbeteren. Dat deed hij dan urenlang, zo gaat het verhaal. Misschien dat het werkt?
    Hij kon dacht ik 'wel aardig' uit de voeten op het klavecimbel of pianoforte?


    Blijkens een biografie over de componist was het de jonge Robert Schumann die samen met een zekere Töppke het volgende instrumentje had ontworpen: De derde en vierde vinger werden in een lus gehangen. Deze lus werd met behulp van een koord dat over een katrol liep en waaraan een gewicht hing, met kracht omhooggetrokken, terwijl de vrije vingers acrobatische toeren op de toetsen moest volbrengen.
    Als gevolg hiervan raakte de rechterhand van Schumann lange tijd verlamd en kon hij een carrière als pianovirtuoos wel vergeten.

    Ik weet niet of ook Mozart zich destijds aan een dergelijk experiment heeft gewaagd!

    Hans
     
  19. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Hans,

    Goed dat je direct na de "anekdote" over Mozart aangeeft wat het risico is van het op deze wijze "oefenen"van je spieren. Mechanische attributen om je spieren te trainen zijn ronduit gevaarlijk. Ik zou het niet aanbevelen om er mee te experimenteren. Stel ook vast dat je ringvinger alleen goed kan bewegen dankzij het ontspannen van de pink en middelvinger.

    Over het algemeen worden spieren die je gebruikt voor het bespelen van een muziekinstrument soepeler door de juiste oefeningen en moet je de verbetering vooral zoeken in ontspanning en in het wegnemen van verkeerde spierspanning of in een juiste samenwerking met de spieren van de andere vingers.
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Als ik me niet vergis - en dat is wel na te gaan via het web- was en is de 'Powerball' hét stuk 'gereedschap' om een aantal spieren van de hand en de pols te trainen, sterker te maken en het RSI-syndroom te voorkomen.

    Hoe zag dat ding er ook al weer uit?

    O ja:

    [​IMG]

    Frits
     

Deel Deze Pagina