pink onder controle?

Discussie in 'Altviool' gestart door johannes, 1 sep 2009.

  1. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    De anekdote over het klavierspelen met een touw, gewichtje en katrol is alleen met Schumann verbonden, niet met Mozart. We weten ontzettend veel over het persoonlijke leven van Mozart, deze oefeningen worden nergens beschreven of vermeld. De mechanieken van de klavieren van zijn tijd liepen uiterst licht: 15 gram is genoeg om een klavecimbel- of fortepianomechaniek in werking te stellen. (tegenwoordig bijna 50 gram...)

    Schumann heeft zichzelf ermee geblesseerd en moest een pianistencarrière opgeven.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Zo snel ga ik niet overstag! :p

    Ik heb het 45 jaar of zo, gelezen in een boekje waarvan ik me de schrijver nog herinner: Wouter Paap.
    Nu, via het web blijkt de titel te zijn: 'Mozart, portret van een muziekgenie...'
    Ik moet het boekje ook nog ergens hebben liggen en dat is nu het probleem. Waar? Want dan zou ik de passage nog wel kunnen ophoesten en citeren mét opgave van de pagina.
    Als iemand het dan nog steeds niet wil aannemen, zou ik het ook nog kunnen scannen.

    Heeft iemand dat boekje misschien binnen handbereik? Dan zijn we er zo uit.

    Frits

    addendum:
    de eerste druk blijkt in 1962 tot stand gekomen te zijn. Dus moet het 47 jaar geleden zijn, dat ik het gelezen heb!
     
  3. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Maar beste Frits,


    Hij schreef geloof ik ook een boekje over Schumann....Maar zijn reputatie was vooral die van een handige schrijver die Mens en Melodie vulde met niet al te diepgravende stukken.


    De "Mozart Compendium, A Guide to Mozart's Live and Music" van H.C. Robbins Landon, 1990, vermeldt die training in elk geval nièt, en Robbins Landon geldt als een Haydn- en Mozartexpert.

    :p
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ook al zou ik dat boekje straks terug vinden en het zou er inderdaad in staan, dan nog kun je er je twijfels over hebben of het allemaal waar is. Wouter Paap kan het verzonnen hebben, ik weet het niet. Mij gaat het er nu om, of ik het bij het juiste eind had. Ik herinner me namelijk dat ik een stukje in onze eerste uitgave van de schoolkrant heb geschreven over die Mozart met z'n vingers aan een koord te bewegen vanuit een katrol. Dat verhaal heb ik uit dat eerder genoemde boekje gehaald, daar ben ik zeker van. Die naam van Wouter Paap schiet me niet 'zo maar' te binnen.
    De hele school wist destijds dat ik viool speelde en ook regelmatig optrad, dus er moest een stukkie in van iemand die 'verstand;' had van muziek. Dat scheen ik te wezen. Maar er waren er maar weinig die muziek van Mozart konden waarderen, laat staan vioolspel. :)

    Het waren de Beatles wat de klok sloeg, alleen niet bij mij.

    Ik ga een keer de zolder op en pluis de dozen na. Het gaat een beetje een obsessie worden. Het neemt bezit van me.

    Frits
     
  5. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Tjonge jonge, een obsessie nog wel. Hoe moet het dan straks als je ontdekt dat je artikel in de schoolkrant niet over Mozart ging, maar over Schumann? Want dat is vast het geval! Lees het boek van Douwe Draaisma over de werking van het geheugen... :/
     
  6. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Weet je zeker dat dat in dat boek staat? Zou je het niet even nazoeken ;).
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Goed lezen beste Liuwe, want daar gaat het mank!

    Ik schreef: 'het gaat een beetje een obsessie worden' en dan vooral de nadruk op 'een beetje'. Dan daarbij nog een grote dosis gezond verstand en dan kom je tot een heel andere interpretatie dan die je me nu in de schoenen wilt schuiven. Maar ondanks dat: reuze bedankt voor de toch heel 'vriendelijke' woorden.

    Ik zou je het boekje van H.J.M.F Lodewich 'Literaire Kunst' willen aanbevelen en dan met name de hoofdstukken: Inhoud en Vorm!

    FO
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Je weet misschien hoe dat gaat hè?
    Op de zolder staan een aantal dozen vol met boeken van vroeger tijden.
    Dan ben je zo een dag bezig, want je komt van alles tegen waar je weer in gaat lezen. Met daarbij weer de beslissing nemen kan het weg of toch maar weer bewaren. Ik heb nog niet zo lang geleden een verhuizing achter de rug en ik vind het nu wel genoeg.
    Laat die dozen met rust, tenzij ik die Wouter Paap tamelijk gemakkelijk bij zijn lurven kan vatten. Al was het alleen maar om Liuwe een beetje dwars te zitten. :)

    FO
     
  9. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    "Ik ga een keer de zolder op en pluis de dozen na. Het gaat een beetje een obsessie worden. Het neemt bezit van me."

    Je schrijft toch wel dat het bezit van je neemt. En dat lijkt toch wel veel op een obsessie. Mssr ik ben geen arts.

    Ik heb in 2004 mijn ouderlijk huis ontruimd en sinds die tijd staat mijn middelbare -schooltijd in dozen en bakken in mijn hok. Weggooien kan ik nog niet.

    En Lodewich? Gebruik ik nog dikwijls voor mijn lesvoorbereiding!
     
  10. Carl

    Carl

    Lid geworden:
    9 nov 2008
    Berichten:
    43
    Wouter Paap 'Mozart, portret van een muziekgenie' staat bij mij in kast. Bij een keer vluchtig doorbladeren kom ik de bedoelde beschrijving niet tegen; ik zal het bij gelgenheid nog 's nauwkeuriger doornemen, om aan deze kwellende onzekerheid een einde te maken ;)
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ha, dat is mooi, waarbij ik doel op het hebben van het boekje. Ik ben vanmorgen een paar uur op de zolder geweest en heb ettelijke verhuisdozen doorgespit, maar kon het boekje niet vinden. (Kwam wel allerlei ander interessant materiaal tegen en spul wat ik nu eindelijk weg doe, zodat het bezoekje aan de zolder toch nog resultaat heeft opgeleverd.)

    Ik wacht nog even af tot een nauwkeuriger 'onderzoek' naar de bewuste passage heeft plaats gehad en dan moeten we maar afgaan op wat daar uitkomt.

    Is die 'kwellende onzekerheid' tenminste ook weer van de baan, althans als het bewijs is geleverd. (Valt allemaal wel mee hoor. Liuwe heeft het behoorlijk aangedikt en zwaarwichtiger gemaakt dan ik had bedoeld. Komt misschien ook wel omdat hij mijn woorden al te letterlijk nam.)

    Frits
     
  12. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Ironie blijft een gevaarlijk stijlmiddel, vooral gebruikt in e-mailverkeer. Maar ook op dit forum blijft het uitkijken. :cool:
     
  13. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    87
    wel frits,
    ik kwam hier vanwege mijn 'pink'vraag, maar als je toch bezig bent met weggooien heb ik altijd interesse voor 'antiqariaat'-materiaal. wellicht heb jij nog één van de boekjes die alexander mij eerder in dit onderwerp heeft aangeraden (nb duidelijke poging van mij om het gespreksonderwerp weer even bij te buigen naar de oorspronkelijk vraag ;)
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ja we moeten weer terug naar de pink. Pinkpop zul je niet bedoelen, denk ik? :)

    Ik heb ook nog een aantal opusnummers van Sevçik. Maar die liggen niet op zolder en die doe ik ook niet weg. 't Zelfde geldt voor Crickboom De Viool, hoewel ik alle delen (ik dacht dat het er vijf waren) niet meer heb.

    Ik zag onlangs op het web, dat de Crickboom delen nog wel te krijgen zijn. Dat zijn dan denk ik hogere drukken, want de oorspronkelijke hadden een groen cover. De nieuwe zien er een beetje anders uit. Ik weet ook niet of het herdrukken van de originele versies zijn.

    Frits
     

Deel Deze Pagina