Pizzicato

Discussie in 'Viool' gestart door BrokenSoul, 27 jun 2018.

  1. BrokenSoul

    BrokenSoul Guest

    Hoi iedereen,

    Ik heb een ouwe viool in bruikleen om te oefenen in de vakantie tot ik in september kan starten met de lessen op de academie.

    Ik mag pizzicato leren :). Echter ben ik vergeten hoe je nou alweer je vingers moet zetten…

    Groetjes,
    BrokenSoul
     
  2. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Probleem met vioolspelen zonder docent is dat je een verkeerde houding kunt aanleren, ook door enkel maar pizzicato te spelen.
    Mijn tip zou zijn om de viool als een mandoline of ukelele vast te houden en met de viool op de schouder te beginnen tot je een docent hebt... (ik ken een aantal violisten die jazzy pizzicato solo'tjes en begeleidingen op die manier spelen, omdat het gemakkelijker is...)
     
    BrokenSoul vindt dit leuk.
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik weet het niet Huub. Zou het kwaad kunnen om op die manier kennis te maken met de viool?
    Er zijn trouwens voldoende YouTube filmpjes die laten zien hoe het kan. Er zijn twee hoofdmanieren: eentje waarbij je de stok in de rechterhand blijft houden terwijl pizzicato wordt uitgevoerd en eentje waarbij de stok terzijde wordt gelegd. Het laatste komt voor bij stukken die niet afwisselend arco en pizzicato hebben zoals in de Pizzicatopolka (J. Strauss). Vaak wordt de duim tegen de onderkant van de punt van de toets gehouden als steuntje. Ik zou de stok dan ook maar terzijde leggen om alleen het pizzicato te oefenen en om klanken te halen uit het instrument, want daar is het allemaal om te doen. Verkeerde houding zie ik niet zo gebeuren. Trouwens de houding is ook verkeerd bij spelen als ukelele of mandoline.
     
    BrokenSoul vindt dit leuk.
  4. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Frits, mijn belangrijkste bedenking is dat als je 2-3 maanden jezelf een verkeerde houding aanleert dat je een hele tijd kwijt bent het weer af te leren; (of erger, dat de docent er geen aandacht aan schenkt... en je er op vast kunt lopen - ik zeg het als iemand die het in het begin ook heel verkeerd deed, cello spelen en er veel last mee had... )

    Als je op een heel andere manier een tijd de viool vasthoudt, je gewoon van het begin af kunt beginnen met de gewone houding.

    Met verkeerde houding bedoel ik vooral met een kromme rug, scheve schouders en zo. Uit een voorgaande post van broken soul blijkt dat ze eerder op heeft moeten houden met cello spelen wegens een vergroeiing in de rug, een extra reden om voorzichtig te zijn.
     
    BrokenSoul vindt dit leuk.
  5. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Vertel mij wat. Ik heb járen in een verkeerde houding gespeeld terwijl ik les had.
    Ik kan nu helemaal opnieuw beginnen.
     
  6. BrokenSoul

    BrokenSoul Guest

    Dat is waar wat je schrijft Huub.

    Ik ben voorzichtig en speel niet al te lang. Ik probeer om pizzicato onder de knie te krijgen zodanig dat ik in september gemakkelijker kan beginnen met wat voorsprong.
     

Deel Deze Pagina