Plaats een foto van je viool.

Discussie in 'Viool' gestart door chrish, 16 apr 2009.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    @leon:
    dit lijkt mij meer een cither in de uitvoering met een zestal akkoorden.
    Ik dacht eerst aan een soort combinatie van psalter met die akkoorden, maar dat lijkt me onuitvoerbaar omdat dan je twee handen al bezet zijn. Ik denk dus dat de strijkstok er niet bij hoort en het niet gaat om een strijkinstrument. Dan zijn we aangekomen op het punt waarop deze post hier niet thuis hoort, dit forum gaat over strijkinstrumenten!

    Het stemmen dient men zelf uit te voeren met de erbij behorende stemsleutel, die wel wat lijkt op eentje zoals een pianostemmer gebruikt. Het heeft niet zo veel zin het stemmen uit te besteden, want op korte termijn is de zaak weer ontstemd.
    Nieuwe snaren zou deze firma moeten kunnen leveren want die verkoopt ook cithers.
    Schoonmaken kan men eenvoudig zelf met een vochtige niet pluizende doek.


    Frits
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Een gestreken cither bestaat wel degelijk:
    http://musikmuseum.dk/VIO1.JPG
    Maar is iets anders dan het hier getoonde instrument.
    Elke muziekhandel die over de GEWA catalogus beschikt en daar van tijd tot tijd inkoopt kan snaren voor elk model cither bestellen.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Mijn commentaar had betrekking op het door leonp getoonde instrument en daar kun je met goed fatsoen niet een strijkstok bij gebruiken.
    Dat er instrumenten bestaan die veel weg hebben van een psalter of 'een gestreken cither' zal ik niet ontkennen, maar dat is nu niet aan de orde.

    Frits
     
  4. PeterN

    PeterN

    Lid geworden:
    2 apr 2009
    Berichten:
    53
    Nog even terug komen op de afmetingen van de kam van de 1/2 viool. Ik heb hem opgemeten en vergeleken met de 3/4 viool.
    De kam breedte: 1/2 43,5mm, 3/4 45,2 mm
    De voet breedte: 1/2 38,6mm, 3/4 38,3mm
    De snaar afstand G/E: 1/2 30mm, 3/4 33mm
    Het lijkt er dus op dat er een 3/4 kam gebruikt is op de 1/2 viool.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ja, dat lijkt me te breed. Dat betekent dat het hart en de twee openingen van de kam respectievelijk te hoog en te ver uit elkaar zitten. Zal de klank niet ten goede komen.
    Wat is de afstand tussen de beide bovenste 'ogen' van de f-gaten? Dat zou dan de breedte van de kamvoetjes moeten zijn. Soms is de breedte tussen de f-gaten afwijkend van het model en ontkom je er niet aan om een 3/4 kam op een 1/2 viool te snijden.

    Frits
     
  6. PeterN

    PeterN

    Lid geworden:
    2 apr 2009
    Berichten:
    53
    De afstand tussen de bovenste ogen is 34,4 mm, dus veel kleiner dan de breedte van de kamvoetjes. Dit kan je ook een beetje zien op de eerste foto in #9.
    Dus afgezien van de optische die Frits constateerde is de afmeting van de kam ook niet in lijn met de afstand tussen de f-gaten.
    Wel een leuke uitdaging/oefening om een goede kam te gaan snijden :)
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Hoewel het onderwerp wat verder weg komt te liggen maar er wel uit is ontstaan, ga ik nog even door op de kam van PeterN.

    Uit de bovenste afbeelding van post#14 blijkt dat de kam te ver naar links staat (naar links = richting G-snaar). Dat is misschien bewust gedaan omdat anders de snaren niet symmetrisch liggen t.o.v. de toets. Als dat het geval is, dan zit de hals (en dus ook de toets!) er niet symmetrisch in (op) en dat zou dan weer de verklaring kunnen zijn dat er een kam op zit die te breed is. Want een kam die geschikt is voor een ½-viool, is in dit geval te klein om de asymmetrie op te vangen. Maar een kam die voor een 3/4-viool is ontworpen heeft ook alle andere openingen op een wat bredere en hogere plaats zitten en dat is hier ook het probleem. Er zijn wel opties die rekening houden met een specifiek instrument, zodat de plaats van het 'hart' en 'oren' volgens opgegeven specificaties besteld kunnen worden: deze website biedt zoiets!
    Dit zijn echt topkammen, ik heb er goede ervaring mee! Prachtig hout.
    Maar voor een studie-instrument is het denk ik niet nodig en volstaat een Aubert-kam.

    Frits
     

Deel Deze Pagina