Plaatsing van de stapel

Discussie in 'Viool' gestart door Maurien Bart, 2 jan 2013.

  1. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    U heeft gelijk, maar dan ben ik wel heel lang aan het zoeken om specifieke antwoorden te vinden.

    Een boek over bouw gaat meestal over hoe je de klankkast maakt, de krul en weet ik niet wat niet al, maar er word niets over het zelf beharen van een strijkstok, op maat maken van een kam of plaatsen van stapel vernoemd in een gemiddeld "hoe bouw ik een viool?" boek.

    Ik ben erg blij met deze site en vooral dit forum, ben enorm geholpen tot nu toe!
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    De ronding van de kam kan maar zeer beperkt vlakker worden gemaakt, omdat dan het aanstrijken van slechts één snaar nagenoeg onmogelijk wordt.
    De hoogte van de kam wordt –zoals ik eerder zei- mede bepaald door de radius van de toets. Omdat een afbeelding vaak meer zegt dan een beschrijving heb ik onderstaand wat plaatsjes er bij gevonden en/of gemaakt, die de hele zaak mogelijk wat verduidelijkt:

    [​IMG]

    Wanneer je goed kijkt dan is te zien dat de virtuele kamhoogte die is, welke de doorgetrokken lijn van de bovenkant toets geeft. Dat is standaard zo ongeveer 27 mm. Door nu een potlood te leggen op de toets en die over te laten steken tot de kam kan worden beschreven, ontstaat de positie van de radius van de toets. Nu is het van belang te weten wat de afstand is van de stift tot de buitenkant van de potlood. [Ik gebruik altijd een timmermanspotlood die ik precies heb gehalveerd, zodat wat ik afschrijf niet meer gecorrigeerd behoeft te worden. Zie onderstaande tekening].
    Er moet dus extra hoogte worden gemaakt voor de snaren omdat die anders plat liggen op de toets.

    Hieronder nog een plaatje hoe het in z’n werk gaat:

    [​IMG]

    Nadat de radius van de toets is verkregen, wordt er een bepaalde hoogte bijgeteld. Neem uit veiligheid een millimeter méér dan in eerste instantie nodig is: dat levert de grijze lijn op. De bovenste lijn is de ronding van de nog niet behandelde kam.
    Let op: er zit een fout in de afbeelding, want de kamvoetjes behoren al pas gesneden te zijn!!

    Ten slotte nog wat maten –in millimeters- voor een 4/4-vioolkam:

    [​IMG]

    Ik hoop dat hiermee de vragen over de hoogte van de kam, zijn beantwoord.
     
  3. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Ook leuk, nu ik er een potlood op heb gelegd zie ik dat mijn toets lichtjes hol staat....
    Is dat erg?

    Hoe meer ik er me bezig ben hoe meer ik het idee heb dat ik op een stukje brandhout aan het leren violen ben.. Wel een leuk stukje brandhout met een redelijke klank.
     
  4. muziekmaaktnietziek

    muziekmaaktnietziek

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    7
    een toets hoort een kleine holling in de lengeterichting te hebben omdat het de vorm van een trillende snaar moet volgen (om te voorkomen dat de snaar gaat aanlopen, rammelen). Er wordt hier werkelijk een spoedcursus vioolbouwen gegeven...

    Rishi
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    En 't is nog gratis ook! ;)
     
  6. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    En ik ben met deze cursus erg blij, echt waar!

    Straks geen vakantie meer, dan loop ik net een hele dag te piekeren en hopen op antwoord, ben ik even blij dat ik die "viool" net voor mijn vakantie heb gekocht.

    Afijn morgen kam op maat maken zoeken naar een passend stukje brandhout :p (stapel) en het kielhoutje denk ik dan toch maar vervangen voor een stukje meranti, of is teflon gewoon goed als kielhoutje?
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Sorry, daar had ik nog geen reactie op gegeven.
    Een kielhoutje wordt in tegenstelling tot die bij een gitaar wél vast gelijmd. De lijm (huidenlijm) wordt opgebracht op het gedeelte wat contact maakt met de hals. Hoewel benen kielhoutjes wel worden toegepast zou ik deze van teflon(?) maar vervangen door eentje van ebbenhout, maar dat zult u wellicht niet hebben. Ik kan tegen een geringe vergoeding dat toesturen en dan kan er wellicht ook nog wel een stukje stapelhout bij, misschien zelfs een kam? Neem even contact op per e-mail om te vernemen wat de wensen en mogelijkheden zijn.

    Frits
     
  8. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Het kielhoutje is spierwit en lijkt op teflon, maar het zou inderdaad ook been kunnen zijn. Zou dat dan wel goed zijn?
     
  9. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Onze Chinese vrienden hebben hier een uitstekend werkend hulpmiddeltje voor ontworpen, dat tegen geringe kosten op internet te bestellen valt. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het uitstekend werkt! Het probleem waar jij namelijk mee zit is dat je de kam met de hand nooit precies in de goede hoek over het schuurpapier kunt "schuiven". Het genoemde Chinese apparaatje maakt dat je de kam precies rechtop kunt houden tijdens het schuren; de kant van de kam naar het staartstuk toe blijft precies in een hoek van 90 graden op het bovenblad staan. Maar ja, èchte vioolbouwers halen er hun neus voor op, die doen het liever op de klassieke manier, met een mesje, met krijt en een heleboel vakbekwaamheid.

    En wat een goede stapel betreft: je kunt ze gewoon bestellen bij....Bert Boon, die stuurt je er zo, tegen een geringe vergoeding, een aantal per post toe! :)
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    @Liuwe: wat is hier de lol van? :/
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Ja Liuwe, leg eens uit wat hier de lol van is! :lol:
    Niet iedereen heeft namelijk de hele reclamediscussie destijds gevolgd ;)
     
  12. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Heel simpel, Frits: het is toch wel een beetje van de gekke dat iemand die in z'n leven nog nooit een stapel heeft gesneden of geplaatst het aanbod krijgt voor een stukje stapelhoút? Zo iemand stuur je toch een al gesneden stapel toe met een beetje overlengte? Of je geeft toch het advies een paar stapels te bestellen bij een (gerenomeerde) vioolbouwer ? Ik ben in alle gegeven adviezen aan Maurien ook maar één keer het woord "stapelzetter" tegengekomen. Dat lijkt me toch een zeer aan te bevelen stukje gereedschap voor iemand die zelf een stapel wil plaatsen. Maurien heeft zitten klooien met een paar ijzerdraadjes, omdat hij vermoedelijk het stuk gereedschap stapelzetter niet kent. Dan moet hem het bestaan ervan en het hanteren ervan toch uitgelegd worden? Ik zit in het onderwijs en weet dus dat je iemand die van niks weet niet zomaar een advies kunt geven dat boven zijn/haar niveau ligt. ;)
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Ja en het gaat ook veel te ver om het volk in de waan te laten dat dit een "cursus vioolbouw" is, ook al is hij dan "gratis".
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ah, ik snap het. Met een stukje stapelhout bedoelde ik een rond stuk hout met een geschikte diameter waar er twee of drie uit kunnen (want de eerste zal vermoedelijk dienen om de juiste lengte te kunnen bepalen). Welke benaming zou het dán moeten hebben om aan te geven dat het om een rond staafje hout gaat waaruit stapels gehaald kunnen worden? Zelfs de site van Bert hanteert de naam 'stapelhout'! Daarna moet de stapel worden pas gesneden. Een reeds pas gesneden stapel bestaat niet!

    Natuurlijk kun je zeggen tegen iemand die nog nooit een stapel heeft gezet, nooit een kielhoutje in de juiste vorm heeft gesneden en opgelijmd en nog nooit een kam heeft pas gesneden of zelfs nog nooit huidenlijm heeft aangemaakt: ga naar de vioolbouwer. Maar uit alles blijkt hier, dat Maurien het allemaal zélf wil doen. Ik probeer hem zo veel mogelijk informatie te verschaffen als mogelijk is.
    Het is aan hem om te bepalen 'tot hier en niet verder'. Ik ga daar niet over. Je kunt iemand ook adviseren allerlei gereedschap aan te schaffen zoals een sleutelslijper of gatenruimer, stapelzetter of een Chinese kammenzetter. Op een zeker moment komt het besef dat het nu -voor die ene keer -wel heel erg prijzig wordt, maar dat moet iemand zélf beslissen.
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ben benieuwd wie het volk in de waan laat dat hier een (schriftelijke) cursus vioolbouw wordt gegeven. Ik niet. Echter alle gegeven informatie is gratis.
     
  16. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Jij weet niet hoe precies ik ben :p
     
  17. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Ik zet de stapel binnen 5 minuten nu dus dat is geen probleem, stapel zetter... sorry maar als je 2x een dun stevig flexibel slangetje heb (PA liner voor miglaspistolen voor 0,6 mm lasdraad) en je doet daar de (toch al gebroken) D snaar in en in de andere de A snaar, dan heb je een lusje aan het einde van het rietje die je vastklemt om 1 kant van de stapel, dan trek je het geheel strak, borg de snaar met plakband (hoeft maar aan 1 kant want aan de andere kant van de snaar zit het oogje wat niet door dat rietje kan)
    vervolgens doe je de stapel er in manoeuvreer je de stapel naar het andere f- gat, doe je het andere rietje klem met de snaar tegen de stapel, dan manoeuvreer je de stapel op gewenste positie, en klaar is kees.

    Eerst was ik 2 uur bezig nu 5 minuten (wel blijven oefenen he :D).
    Ik ben gewoon aan het zoeken naar de beste plek voor de stapel voor het betere geluid.
     
  18. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Ik ben zoon van timmerman, monteur in hard en nieren, creatief, arrogant en vooral erg koppig als het gaat om geld uit geven als je het zelf waarschijnlijk ook kan.
    Ik denk niet alleen dat ik het kan, ik weet het wel zeker :D alleen zal het tijd kosten.
    Ik zou het liefst ook zelf mijn strijkstok willen beharen, al kost het me 3 hele dagen, lukken zal het me :D
    Maar daar gaat het nu niet om, ik ben gewoon erg blij met alle adviezen, en een stapelzetter heb ik niet nodig, wel het recept voor huidenlijm, maar dat denk ik wel op internet te kunnen vinden.
    Overigens als de lijm niet goed is.. dat is de viool toch ook niet, dus veel erger word het niet.

    Klik anders eens op mijn Website (Hyves) misschien dat je dan een ander beeld krijg van het volk
     
  19. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Een recept voor huidenlijm? Je kunt het gewoon kopen. De omschreven methode van stapelzetten is niet onbekend, maar erg omslachtig. Met een stapelzetter en een geoefende hand staat een stapel er binnen enkele seconden in. (en moet er daarna talloze malen weer uit totdat hij passend op de juiste lengte en op de goede plaats staat)
    Toch maar een stapelzetter dus!
     
  20. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Ik heb op een internet site gekeken, en ja je/ jullie hebben me overtuigd, dat gaat véél makkelijker.

    Een viool is in relatie met een andere hobby van me nu nog wel een goedkopere hobby, maar als ik zo door ga niet meer.

    Whowie die stapelzetter is wel duur zeg, daar kan ik wel een paar mooie marterharen kwasten voor kopen.
     

Deel Deze Pagina