Plaatsing van de stapel

Discussie in 'Viool' gestart door Maurien Bart, 2 jan 2013.

  1. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Ik krijg een warm gevoel van dit filmpje, wat hebben jullie een gaaf vak!
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja, maar dat is ook niet de reguliere stapelzetter die de meeste bouwers gebruiken!
    Wat je zou moeten hebben is deze:
    [​IMG] en die kost niet zo veel (circa. €10,= ).
     
  3. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Die ziet er een beetje onhandig uit, dan duw je de stapel tijdens het zetten toch makkelijk om?
    Of prik je die in het houd (zodat de ziel beschadigd)?
     
  4. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    Dat zijn de makkelijkste zetters just! Met de ene kant prik je in de stapel en zet je hem op de juiste plek met de andere kant verplaats je de stapel.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik vind dat houtje-touwtje ding nogal onhandig!

    Ja, maar dan hout met een 't'. Zo lang je hem maar niet op z'n ziel trapt, is er niets aan de hand. :)
     
  6. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Jullie zullen het wel weten, maar als de stapel de ziel van de viool word genoemd vind ik dat er zielig mee om wordt gesprongen :p

    Ik had van een ziel van een viool iets moois verwacht of op zijn minst een speciale behandeling, niets is minder waar, prik er maar even lekker in, zielenknijpers :p
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik zou mijn instrument hier nooit laten repareren! Vreemde technieken.
     
  8. reguz

    reguz

    Lid geworden:
    18 nov 2009
    Berichten:
    43
    Het zou meer interessant zijn als Bert Boon iets naders kon zeggen over "de juiste lengte en op de goede plaats staat" Dat is interessant. Wat er over het gereedschap wordt gezegd kan een ieder zelf uit proberen.
    Dus Bert Boon doe je best en geef een korte instructie.
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    @ Reguz: Ik doe altíjd al mijn best, maar het is niet MIJN intentie om hier een cursus vioolbouwen te geven, of zelfs maar een cursus stapelzetten. Tegen het hier en daar beantwoorden van een gerichte vraag of het voorzien van kritisch commentaar op minder juiste opmerkingen is -als het zo uitkomt- geen bezwaar, maar een cursus moet men wat mij betreft elders zoeken, daarvan zijn er in NL. en Vlaanderen wel een paar beschikbaar.
     
  10. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Sorry, het is ook niet mijn intentie geweest een cursus te af te dwingen.
    Er is nog zo veel meer over een viool te leren, ik heb het gevoel dat ik tegen het puntje van de ijsberg ben gevaren... en ik verzuip nu in de vragen.
     
  11. reguz

    reguz

    Lid geworden:
    18 nov 2009
    Berichten:
    43
    Bert Boon iedereen is er van overtuigd dat je altijd je best doet.
    Een ieder begrijpt waarschijnlijk goed dat het aanliggen van de stapel aan het boven en onderblad erg belangrijk is.
    Wat echter ook belangrijk is hoe lang de stapel is en wat er gebeurt als een wat langere stapel op de plaats waar je hem wilt hebben, de bladen uit elkaar drukt.
    Ook de plaats waar dit gebeurt heeft invloed op het akoestisch resultaat dat uit het dynamisch proces volgt.
    Ik dacht dat Bert Boon dit uit mijn vraag kom begrijpen.
    Met zijn ervaring zou een ieder hier zeker graag zijn opinie en kennis over weten.
    Het antwoord van Bert is daarom voor mij vreemd.
    Verwijzen naar instanties. Een verwijzing naar een boekje of zo zou al goed zijn.
    Bert wil aan de discussie deelnemen maar houdt zich weg om maar dan ook iets van betekenis te vertellen.
    Dat je de stapel meerdere malen in en uit het instrument haalt om de pasvorm juist te maken hoef je niet te vertellen, dat begrijpt een ieder.
    Hier een link naar een site van Erik Jansson de Prof (emeritus) die zijn hele leven met de violin bezig heeft gehouden:
    http://www.speech.kth.se/music/acviguit4/
    Kijk op het hoofdstuk VII waar je kunt lezen over wat de plaats van de stapel teweeg brengt.
    Jansson registreert door het mechanische signaal, een slag met een hamer op de kam dat elektronisch wordt omgezet naar een plaatje dat het spectrum laat zien die het instrument dan kan produceren in juist die plaats van de stapel.
    Wat interessant is, is dus de plaats van de stapel.
    Ik heb lange discussies met Erik Jansson gehad op welke wijze hij (met hulp van een vioolbouwer) de plaats bepaalde en de druk op de stapel controleerde.
    Vanaf herfst 2011 tot zomer 2012 hebben we samen verschillende manieren uit geprobeerd om het klankkarakter te veranderen en zowel de amplitude dus de kracht eigenlijk waarmee je de strijkstok moet gebruiken om een bepaalde geluidsweergave te bereiken. Niet aan het oor maar in een zaal.
    Erik werkte met het veranderen van de dikte rond de F-gaten en ik uitsluitend door de dikte van de lak (op een 20 jaar oud instrument) dunner te maken op de "bout areas". Beide zochten we naar hoe de spanning die ter plaatse dan verandert, invloed heeft op de klank. Het instrument wordt ter plaatse dunner en buigt meer dat grote spanning opwekt.
    Het is voor ons beide duidelijk geworden dat de invloed van spanning op de "bout areas" van groter invloed is dan de spanning ter plaatse van de omgeving van de stapel/kam F-gaten.
    Je kunt met de juiste spanning die ontstaat als de stapel word geplaatst een plaats vinden die voor dat instrument optimaal is maar dan houdt het op. Wat wij dus gedaan hebben is de spanning veranderen en daarmee hebben we heel goede resultaten bereikt. Het beste is om de bouts van spanning te veranderen. In de eerste plaats om de spanning op de beide bouten zo goed mogelijk naar elkaar te brengen zodat beide in actie komen met gelijkwaardige dynamische productie.

    Dit alles om een beetje informatie te geven welke belangrijke functie de stapel heeft en wat er meer gedaan kan worden.
    Bert, je hoeft echt geen cursus te geven maar je kunt net zoals ik nu heb gedaan zelf iets zeggen of naar een boekje verwijzen. Ik neem aan dat je ergens in je scholing tot vioolbouwer zulke boekjes in je bezit zijn.
     
  12. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Frits,

    Vergeef me mijn onkunde op het gebied van vioolbouw. Want het enige waar ik verstand van heb (of had :rolleyes:) is het wat wereldvreemde vak econometrie. En dus zou ik graag van je horen welke vreemde technieken naar jouw mening in het filmpje worden gehanteerd.

    Ronald
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik krijg de link niet aan de gang. Moet ik een of andere Trust Manager activeren. Weet niet wat dat is en waar ik die kan vinden.

    Frits
     
  14. reguz

    reguz

    Lid geworden:
    18 nov 2009
    Berichten:
    43
    Frits
    Als ik de link aan klik met mijn muis op de site waar je de text shrijft, dus hier boven opent die site zich automatisch.
    Robert
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja, dat doet hij ook wel, maar daarna. Als je op Hoofdstuk VII klikt (of ieder ander hoofdstuk) krijg ik de eerder genoemde melding en daar kan ik niets mee.
     
  16. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    En hier snap ik toch niets van :(
    Niemand die dit vak zomaar even floep floep doet hoor, die illusie heb ik ook echt niet!
    Maar stel dat u wil gaan schilderen en u weet niet of het leuk is, koopt u dan zomaar meten de duurste kwasten, de duurste verf, het duurste doek?

    Ik niet, zo heb ik dus ook niet direct veel geld over voor deze hobby.
    Vandaar dat ik zelf maar wat aan het prutsen ben, en om tips vraag hier op het forum zodat ik een beetje in de goede richting aan het prutsen ben. Dat dit als een cursus word gezien vind ik zelfs een beetje vreemd.

    Als een hobbyist aan een doeken producent vraagt hoe je een doek moet opspannen, dan zal hij dat gewoon uitleggen, maar de fijne kneepjes zullen dan ook niet genoemd worden.
    Leonardo da Vinci liet ook in zijn ontwerpen altijd iets achter waardoor het niet kon werken...

    Het is mijn werk niet, het is voor mij niet meer als een experiment.

    Uiteraard is het volledig aan u hier uw kennis te delen van het ambacht wat het misschien wel gaat verliezen van de massaproductie/ elektrische rommel en andere doelloze hobby's. Mijn advies is richting u allen om deze kennis aan elkaar over te dragen in belang van de viool en kwaliteit en speel/ luister plezier.

    Met bovengenoemde verhaal kan ik echt niets!
    Eventueel is er een hidden forum te maken voor vioolbouwers onderling waar dit soort kennis vrijuit kan worden gedeeld.

    Noem het bijvoorbeeld:
    - Het vioolbouwers gilde.
     
  17. reguz

    reguz

    Lid geworden:
    18 nov 2009
    Berichten:
    43
    Frits als je op chapter VII kunt drukken komt er bij mij beneden aan op het scherm een gele balk waar je op openen moet drukken dan opent zig de siet (explorer)
    Als je OPERA browser gebruikt opent die meteen. Hoe day met Fire Fox is weet ik niet.
    Nogmaals proberen Frits
    Succes er mee
    Als het niet lukt stuur ik je de PDF via email
    Laat maar horen
    Robert
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Aangezien deze vraag buiten het onderwerp valt zal ik je per e-mail een antwoord doen toekomen.

    Opm.: Is om 21:18u verzonden.
     
  19. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Frits bedankt voor je spullen, zaterdag ga ik voorzichtig er aan beginnen.

    Op deze nieuwe kam zit geen stempeltje, maak je die zelf???
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    @Maurien,

    Aangezien het nu off-topic is, heb ik je een antwoord gestuurd per e-mail.

    Dus in 'goed' Nederlands: Check your inbox!
     

Deel Deze Pagina