Plaatsing van de stapel

Discussie in 'Viool' gestart door Maurien Bart, 2 jan 2013.

  1. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Frits,

    Ik heb je e-mail met grote interesse gelezen en inmiddels ook gereageerd. Nogmaals mijn dank.

    Ronald
     
  2. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Stapel zetten is gelukt, klinkt echt geweldig mooi
    [​IMG]

    de kam is ook gelukt
    [​IMG]

    en het nieuwe kielhoutje zit er ook op
    [​IMG]

    Allen bedankt voor deze cursus :D
     
  3. muziekmaaktnietziek

    muziekmaaktnietziek

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    7
    Goed werk, gewoon ergens beginnen en je wordt steeds handiger. De kam ziet er nog wat dik uit, waar de snaren overheen lopen moet ca 1,5 mm dik zijn. Je kunt hem met een zeer scherpe beitel of mes dunner maken, dat kan de klank ten goede komen. Of misschien ben je al tevree, lekker spelen dan!

    Rishi
     
  4. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Bedankt Rishi,
    Ik had het schuin aan de achterkant gemaakt omdat zoals ik de viool kreeg die ook aan één kant 70 graden schuin was gemaakt. Toen wist ik niet eens hoe ik de kam moest plaatsen, alles lag los in de kist, en de plaatselijke vioolbouwer wilde het allemaal wel voor €250,- netjes maken.
    De kam moet echter heel anders, een soort van bol in het centrum en dat gaan we dan ook veranderen, kan nog want de kam moet 3 mm lager, de hoogte van snaren t.o.v. toets begreep ik eerst niet wat Frits er mee bedoelde, nu wel.

    .. tja, achteraf had het misschien beter geweest het door de vioolbouwer te laten doen, maar ik wist echt nog niet of ik het leuk zou vinden en vond €250, voor een reparatie erg veel, zeker voor een viool van €100,- die een soort van belachelijke indruk achter laat bij vioolkenners. Tja... beter op zo'n viool wat klieren dat het kapot gaat als op een echte goeie.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    -kam te dik
    -stapel waarschijnlijk te dicht bij de kamvoet
    -voor zover te zien op de foto; kam ruimschoots te hoog(maar dat was al opgemerkt)
    -een fijnstemmer mist op de E snaar zo is het instrument niet te stemmen, zeker niet gezien de conditie van de stemsleutels.
    Dat de viool wellicht beter bij de vioolbouwer achtergelaten kon worden is een juiste conclusie. Eerst maar het nodige lezen over vioolbouw en de nodige kennis vergaren voor dat het volgende project wordt aangepakt anders blijft het gepruts.
     
  6. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Vanavond de kam veranderd.
    Dus nu alleen de kam afkeuren ;)
    Wat is er allemaal mis??
    [​IMG]
    Begint dit er op te lijken?

    [​IMG]
    Snaar hoogte nog 2 mm te hoog aan de G zijde, en 1 MM aan de E kant, maar... de stapel moet ik weer op maat gaan maken dus waarschijnlijk vervormd het blad, dus hou ik even die speling.

    Scheur in bovenblad van viool is bekend, als ik een goede viool had gekocht had die er nu ook in gezeten... mijn zoontje is er op gaan zitten.. ben ik even blij dit dit geen dure viool is!


    Ja, inderdaad, maar ik wist echt niet of ik het als leuke hobby zou gaan zien 4 weken geleden.
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het zitten op violen is een vaker voorkomende doodsoorzaak (van de viool dan) dan wel eens wordt gedacht: ik heb een aantal malen het trieste resultaat moeten repareren c.q. total-loss moeten verklaren omdat (in minstens twee gevallen) "Oma er op was gaan zitten" :D
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Dat ligt dan niet zo zeer aan Oma dan wel aan de eigenaar van het instrument. Mijn leraar leerde mij vanaf de allereerste les nooit een viool op een stoel, bank of andere zetel te leggen. Maar ook in orkestverband heb ik menigeen zijn (alt)viool op de stoel zien leggen in de pauze.
     
  9. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Beter niet aan een hobby proberen te beginnen voor dat je alles er vanaf weet en er goed in bent is eigenlijk de boodschap wat ik her en der hoor, lekker motiverend.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Er alles van af weten is niet uit de literatuur te halen. Het is aan te bevelen zich zo goed en uitgebreid mogelijk op de hoogte te stellen van bepaalde geëigende wegen om een instrument te bouwen. Ook van belang is te weten dat er verschillende methoden zijn en de voor- en nadelen daarvan te kennen.
    Je kunt het tijdens het bouwen eigenlijk maar één keer fout kunt doen. In de instrumentenbouw zijn er maar weinig mogelijkheden de fout onzichtbaar te herstellen. Het hangt er daarom vanaf hoe kritisch de bouwer is of er opnieuw begonnen moet worden of dat er kunstgrepen uitgevoerd gaan worden om iets te verdoezelen.
     
  11. reguz

    reguz

    Lid geworden:
    18 nov 2009
    Berichten:
    43
    Beste lezers.
    Met al respect voor allen die Oosterveld vioolbouw lezen.
    Je kunt het duizenden keren verkreerd doen maar echterv een keer op de juiste manier.
    Het resultaat dat daar uit komt bewijst het eind resultaat.

    Ik vraag me af wat de juiste manier is. Tallose boeken geven daar geen antwoord op.
    Ook de methoden van voor en nadelen niet.
    Wie heeft het juiste antwoord in handen?
    Alle stukken hout zijn verschillend en moete op verschillende manier behandeld worden, vorm dikte ect, om een goed (uitermaat) resultaat te krijgen.
    Stradivarius wist dat beter dan enig andere vioolbouwer.
    Wat begreep hij beter dan de moderne vioolbouwer?
    Dus, je kunt het op duizende manieren fout doen, maar op een manier correct.
    Dit als je begrijpt hoe de functie is van alle onderdelen in een samengevoegd instrument.
    Hier gaat het om de interactie van die onderdelen om dat resultaat te bereiken.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    @Reguz,

    ik zou graag meer willen lezen over Oosterveld vioolbouw. Heeft u een link, zodat ik kan begrijpen waarom u die man zo respecteert?
     
  13. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Sorry, maar ik heb het niet over een hele viool bouwen gehad, in 1e instantie alleen maar over de stapel en van het ene kwam het andere. Al met al ben ik in het vioolspelen (met alle goede tips en hulp) meer plezier gaan krijgen. Iedereen die hier aan mee heeft geholpen: bedankt.
    Het zelf repareren en het verbeteren hebben jullie me met groot succes ontmoedigd.


    Ik ben bij vioolbouwer geweest vanwege schade aan mijn viool (zoon lief ging er op zitten door mijn onoplettendheid).
    Een mogelijk vervangende viool van €500,- bespeeld.
    Sorry, maar mijn viool van €100,- met een barst er in en slecht afgesteld en lelijke beschadigde lak klonk nog beter (kielhoutje, stapel en kam zelf geprutst) .

    Dus, mijn viool maar afgegeven ter reparatie bij een vioolbouwer die er wel verstand heeft.


    Door dat ik het vioolspelen leuk ben gaan vinden wil ik nu ook gaan investeren in lessen die jullie me hebben geadviseerd. Ik zal dus alles wat ik mezelf heb aangeleerd moeten gaan vergeten, maar in 3 maanden zal ik toch nog niet mezelf hopeloos verziekt hebben hoop ik :D

    Aanstaande zaterdag mijn 1e viool les (van iemand van het conservatorium die al geruime tijd les geeft).


    Op mijn viool komt een staartstuk met fijnstemmers, nieuwe stapel, sleutels enz enz enz. De barst naast de zangbalk wordt gelijmd (zonder het bovenblad er af te halen), n wordt volledig gecontroleerd. Dat allemaal had ik nooit laten doen als ik niet eerst zelf het lef had gehad om de viool aan de praat te krijgen en te proberen leren vioolspelen.

    Nu maar hopen dat hij niet zo beroerd gaat klinken als die demo viool van €500,- van deze vioolbouwer want dan is het einde hobby.

    Als hij echter nog beter klinkt, het speelplezier nog sterker word en ik het misschien ooit zal kunnen, wil ik de viool opnieuw laten lakken (oude lak er volledig af enz).



    Om deze droom te kunnen koesteren zou ik het fijn vinden als er een richtprijs (inschatting) voor het opnieuw lakken zou worden gegeven. Dit is echt toekomst muziek, want eerst wil ik zeker weten of ik er echt wel mee door ga.
    Ik denk dat deze viool het waard is om meer op zijn soortgenootjes te lijken.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Maar je kunt dan toch de vioolbouwer die de reparatie gaat uitvoeren, vragen wat bij hem opnieuw lakken kost? Vraag je dat op SF om een vergelijk te kunnen hebben van de kosten?
     
  15. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Daar is hij principieel op tegen lijkt wel, ik heb het gevraagd, maar hij begint er niet aan... jammer vind ik dat.
     
  16. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Vioolbouwer heeft mijn zelfgemaakte stapel laten zitten omdat het wel redelijk was, wel iets te lang, maar had geen tijd meer..
    Verder klinkt hij op de D en A snaar nog weer iets mooier, dus ik ben tevreden.

    Maaaarrrrrr.... de kinsteun heeft de vioolbouwer op het bovenblad geklemd (zoals het hoort), hierdoor word het geluid erg schril.
    Ik vind dat het midden van de kinsteunvoet precies recht boven op de contour van het corpus moet dan heeft hij minder raakvalk met het bovenblad, en heeft het bovenblad meer trillingsmogelijkheid.

    Probeer het a.u.b. eerst voordat er commentaar op word gegeven, ik vind het geluid van een 7 naar zeker een 8,5 gaan, veel voller en warmer als je de kinsteunvoet niet op het bovenblad monteert maar (zal dan iets schuin komen te staan) echt recht boven het corpus. Het gevoel dat hij er af dreigt te vallen tijdens het bevestigen moet je even van je afzetten, het ijzeren voetje wat tegen het onderblad komt wel een dun beschermend stukje kurk o.i.d. op doen omdat het geheel iets schever komt te staan.
    Goed stevig aandraaien, anders klettert het er wel af tijdens het spelen (ben ik bang voor maar heb dat nog niet gehad).
    Wel heb ik (voor dat ik er kurk op had) de lak hierdoor beschadigd, dus wees gewaarschuwd.



    Vanmorgen les gehad, mijn pink staat iets te ver op de slof (moet dichter mij ringvinger) en mijn binnenkant hand komt tegen de hals aan, dat moet niet (moeilijk dat af te leren). Verder vond ze het helemaal niet verkeerd wat ik mezelf had aangeleerd :D
    Dat wil dus nog niet zeggen dat het goed was :(
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik vind de bewering van een vioolbouwer dat de stapel iets te lang is, maar hem maar laat staan omdat "het wel redelijk is" onacceptabel. Een stapel staat goed of niet goed, er zit niets tussenin.
    De vioolbouwer kan geen Johannes Jacobs heten, die doet zoiets niet!

    Uit je beschrijving is me niet geheel duidelijk of het gaat om een kinsteun wat centraal geplaatst moet worden, dus over het staartstuk:

    [​IMG]

    of dat het gaat om eentje die links van het staartstuk geklemd dient te worden:

    [​IMG]

    Ik zou in geen geval de klem te ver naar buiten plaatsen omdat de kans op wegglijden door breuk dan veel groter is. Dat gebeurt namelijk wanneer de rand afbrokkelt. Wanneer je een centraal te plaatsen kinsteun neemt, zit de klem precies boven de onderste klos zodat er geen verlies in trilling optreedt.
     
  18. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Heeft u het geprobeerd?

    De klos is minder dik dan de voet van de kinsteun die op het blad staat.
    Als u het (zoals standaard word gedaan) de hele kinsteun op het bovenblad monteert steekt de voet t.o.v. de klos iets uit en leunt dus iets op het bovenblad dat niet ondersteund word door de onderklos (klos van het knopgat). Dat kun je niet zien want er zit een bovenblad op de klos. Als u echter op een niet samengebouwde viool de kinsteunvoet puur op de klos zou passen dan steekt deze uit en dus bij een viool met bovenblad zou de kinsteunvoet het bovenblad beperken in zijn trillingsvrijheid.

    Ik geef hier alleen maar een hint dat het plaatsen van de kinsteun voor demping KAN zorgen, wat bij mij het geval is. Mijn kinsteun is als de bovenste afbeelding, een centrale. Bij de andere lijkt het me helemaal voor demping zorgen.

    Misschien dat de kinsteunvoeten vanuit de fabriek o.i.d. gewoon iets te groot zijn?

    Als het geen verschil in geluid zou geven had ik het echt niet hier opgeschreven.


    En wat de reparatie betreft, waar het is uitgevoerd maakt niet uit. De persoon in kwestie heeft nadrukkelijk gezegd dat hij er geen tijd meer voor had i.v.m. mijn vioolles. Verder vind ik het niet aan u te bepalen wat een collega vioolbouwer met zijn tijd doet en al zeker niet als dit in overleg is gebeurt.

    Het is mijn fout om er iets over op te schijven dat deze stapel voorlopig nog even er in blijft, er zal in de toekomst wat aan worden gedaan, maar nu nog niet.

    En een stapel staat goed of niet goed ben ik zelfs niet met u eens. De perfecte plaats van de stapel lengte, dikte en soort houd enz enz enz is allemaal afhankelijk van onstabiele factoren en er is geen 1 volmaakt perfecte viool. Streven naar perfectie is goed, maar perfect bestaat niet. Het is maar net hoe veel eisend de klant is. Tegenwoordig kan er waarschijnkijk veel meer worden gemeten en preciezer worden gewerkt als vroeger, dat zou dus betekenen dat vroeger de stapels niet goed stonden omdat ze het niet precies wisten. Nee, ze vonden het toen acceptabel, goed genoeg, in hun opvatting perfect. Misschien dat over 100 jaar er weer een heel nieuwe theorie is en dat de door u genoemde perfecte plaats en lengte van stapel net 0,0001 mm naar links of naar rechts moet of 0,00003mm korter... wie weet?

    Redelijk... voor een viool waar geen eer aan te behalen is, voor een violist die de naam violist niet mag hebben omdat hij (ik) er nog niets van kan. Laten we even redelijk zijn, deze viool heeft maar €100,- gekost!

    De strijkstok was al bijna zo duur...

    De vioolbouwer heeft enorm zijn best gedaan om nog een gaatje in zijn tijd vrij te maken om mijn bovenblad te repareren en de slechte onderdelen te vervangen. U weet best hoe hectisch het soms kan zijn.
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    @Maurien,

    ik weet niet wat ik met deze reactie (#78) aan moet, dus ik zwijg maar.
     
  20. hminkema

    hminkema

    Lid geworden:
    15 mrt 2011
    Berichten:
    101
    Wat een akelig gepikeerde reactie, Maurien. Niet alleen bovenstaande, maar ook de nogal eigenwijze toonzetting van de rest. Zo verlies je gegarandeerd de interesse en dus de hulpvaardige reacties van mensen die op je vragen antwoordden.

    Tot nog toe heb je steeds van Frits een inhoudelijke reactie gekregen. Hij neemt zelfs de moeite om foto's op te zoeken om je e.e.a. duidelijk te maken. De houding die je in je laatste bericht demonstreert, vind ik niet passend.

    Uiteraard zijn jouw ervaringen en opvattingen geheel de jouwe, die mogen er zijn, en ze verdienen (en krijgen) respect, ook als men het niet met je eens is. De nodige wederkerigheid daarin is de smeerolie van dit forum.
     

Deel Deze Pagina