plezier met samenspelen

Discussie in 'Overig' gestart door Marcelita, 29 mrt 2014.

1. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Hoe je het went of keert, het veelzijdige instrument cello heeft ook een bas-stem, waarmee je de muziek een bodem kunt geven. Daarom had ik het maar even over 'bassist'.
    Het verbaast mij echter wel dat je hier een vraag over stelt, want ik dacht toch dat je goed thuis was in de mogelijkheden van diverse strijkinstrumenten.

2. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Nou ja, ik vind het woord bassist behoren bij de bespeler van de contrabas, maar ik begrijp nu dat je de 'bas'partij hebt vertolkt op de cello. Akkoord? ;)

3. JanHut

JanHut ♫ ♪

Lid geworden:
    27 aug 2013
    De dirigent van ensembel waar ik speelde noemde ons ook vaak 'de bassen', terwijl wij cellisten zijn. Bedoeld werd: degenen die de baspartij spelen. Daar zou maar zo een gamba of fagot bij kunnen aansluiten, bij 'de bassen'.

4. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Het is altijd zo verwarrend wanneer mensen iets anders schrijven/zeggen dan ze bedoelen. Ik ben voor eenduidigheid, hetgeen neerkomt op het voorkomen van ieder misverstand. Een fagot is nu eenmaal geen bas.

5. JanHut

JanHut ♫ ♪

Lid geworden:
    27 aug 2013
    Nou, bij het bedoelde 'degenen die de baspartij spelen' zou het wel kunnen kloppen.
    Als je het wat strikter op de instrumenten betrekt, zoals jij doet @Oosterhof Vioolbouw , dan klopt het van die fagot idd niet. Voor de cello wel ;) : violoncello = kleine basviool.

6. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Jaarvergadering bij Huismuziek Amersfoort: wat dacht je van een muzikale jaarvergadering?
    Dat begint dan met het doornemen van een muziekstuk met z'n allen. Een stuk dat steeds mooier gaat klinken en deze keer was het het Hallelujah uit de Messiah van Händel. Vervolgens wordt de agenda zeer gedisciplineerd doorgelopen en de jaarstukken besproken. Je doet je zegje als je ergens iets over op te merken of te vragen hebt, maar dat hoeft allemaal niet in hele verhalen, daar kun je best kernachtig in zijn. Dat is ook fijn voor de anderen.

Na de vergadering worden de instrumenten weer opgepakt en is het tijd voor het andere muziekstuk: de militaire mars van Schubert (oorspronkelijk voor vierhanden piano). Dit favoriete stuk heeft al vele bewerkingen ondergaan en het is natuurlijk onvermijdelijk dat het dan ook voor gemengd ensemble beschikbaar is gemaakt. Alhoewel het stuk bij veel mensen nog goed in het gehoor ligt, is het toch weer verrassend hoe een bewerking voor gemengd ensemble uitpakt. Spectaculair was het niet, maar het plezier samen te musiceren was er niet minder om!

Kortom: zeer geslaagde avond met leden van alle groepen samen!

JanHut vindt dit leuk.
  7. JanHut

JanHut ♫ ♪

Lid geworden:
    27 aug 2013
    Huismuziek Amersfoort: @Marcelita heb je een filmpje dat enige indruk geeft van Spiccato?

8. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Die heb ik helaas niet.

Deel Deze Pagina