Gisteren was het Gluren bij de Buren 2019 in Amersfoort. In de natuurboerderij in de Vathorst speelden we (Spiccato) drie keer een concertje van een klein half uur. Werk van Fioré, Beethoven, Telemann, Arbeau, Pester en Schotse melodieën met tot slot Aan de Amsterdamse Grachten vierstemmig hebben we de bezoekers voorgeschoteld. De acoustiek van de boerderij was prima en de hele kleine kinderen die ook waren meegekomen, hoorde je tijdens het concert niet. Na elk stuk gingen de peuters heel ijverig klappen. Het was voor ons een mooie ervaring. We hebben hier samen hard naar toegewerkt en het is dan ook heel fijn te horen dat het zo goed is overgekomen. In de pauze werden we in de watten gelegd door de medewerkers van de natuurboerderij. Er was ook nog een leuk winkeltje met natuurprodukten en voor de kinderen was er, toen het even droog was, een tochtje in de ponywagen op het terrein van de boerderij.
Met een cello kom je nog eens ergens! Dat was vandaag Musis Sacrum in Arnhem, waar onder leiding van leden van het Gelders Orkest de 2e Jazzsuite van Shostakovich werd gerepeteerd. Zo zat ik dan ineens op het podium van de mooie Parkzaal, een prachtige zaal qua acoustiek maar ook dat het publiek dan naar het orkest kijkt en daarachter de parkachtige omgeving van het concertgebouw. Veel groen! De dirigent, voor dit project Dick Bolt, verwees dan ook graag naar het jonge groen en het sfeertje dat de jazzsuite zou mogen uitdragen. Het repeteren vandaag was ook een hele fijne moederdag, want de kinderen hadden zo geen last van de eventuele verplichtingen die aan zo'n dag zouden kunnen kleven. Moeders met hun instrumenten werden inderdaad ook heel plezierig opgevangen zo! Maar alle gekheid op een stokje: Het project Groot Gelders .... (naam van componist wiens werk wordt gespeeld) Orkest betekent dat je een hele dag inspiratie mag opdoen, samen met je collega amateurmuzikanten en dat je nog met een bak aan huiswerk weer huiswaarts keert, maar ook boordevol goede moed en praktische adviezen. Over twee weken hebben we op zaterdag nog een halve dag repetitie en op zondag een generale en dan de uitvoering. Zie verder onder "Concerten en uitvoeringen".
Na repetities in Musis Sacrum, belandden we vandaag voor DE uitvoering in het concertgebouw "De Vereeniging" in Nijmegen. Geweldig goede sfeer in de groep, inspirerende coaches van het Gelders Orkest die meespelen en de bas trombonist van datzelfde orkest als dirigent op de 'bok". Het voor mij meegekomen publiek vond het erg goed klinken, heeft ervan genoten.
Deze maand is weer het nieuwe seizoen van plezier met samenspelen begonnen. Bij cello-ensemble Spiccato hebben we wat nieuwe stukken met daarnaast nog 'oude' om verder te verfijnen. Het is weer fijn spelen als vanouds met elkaar. We staan overigens wel open voor een cellist (e) die graag mee wil doen! Vandaag begon het weer bij wereldmuziekgroep Ravelijn en een nieuw seizoen heeft ook weer een nieuw repertoire. Er stonden nu vier stukken op de lessenaar waar we aan gewerkt hebben. Wat een leuke stukken toch weer van het type balkan en latin. Stukken ook die je niet ergens gratis van het internet kan plukken en die eigenlijk pas echt tot leven komen als je er samen met één van onze muzikale leiders aan hebt gewerkt. Het repertoire gaat zich nog uitbreiden. Ook hier geldt: lijkt het je wat, kom dan eens meespelen. Daarna kies je of je doorgaat. Een behoorlijk deel van de groep doet hier al flink wat jaren aan mee.
Vanmiddag is er weer hard geoefend aan het repertoire van de wereldmuziekgroep. Naast het feitelijk samen repeteren, wordt ons ook uitgelegd hoe je met anderen in groepje lastig stukje latin-muziek het handigst aanpakt en merken we ook het effect van zo'n aanpak. Daarnaast is het ook mooi te ervaren hoe per muziekstijl en muziekstuk anders je je klank maakt. De latin muziek die we hier spelen, is niet het soort stukken die je aanpakt alsof je een stuk uit de romantiek gaat spelen of uit de barok.
Het zou mooi zijn als je eens een stukje van die "latin-muziek" kunt laten horen. Ik heb geen idee waaraan ik denken moet. Ik begrijp ook wel dat je vermoedelijk er geen opname van hebt.
't Is meer dat ik niet zomaar datgene dat ik wel heb, op het forum mag plaatsen. We hebben zelf wel opnames van ons als een soort 'tussenstand' (om te horen waar nog aan moet worden gesleuteld) en opnames van anderen waar op geoefend kan worden. Mogelijk gaan we in juni op een meer openbare plek uitvoeren en dan kan iedereen van jullie komen luisteren. Dat is dan in Utrecht, zeer waarschijnlijk op 20 juni 2020 (want op die dag hebben we onze muzikaal leider geboekt). Maar goed, er moet eerst gekeken worden met een culturele commissie in Utrecht in welk kader (mini-festival bijvoorbeeld) dat zou passen. Indien dat niet lukt, kunnen we altijd terugvallen op een locatie die we achter de hand hebben. Wij gaan er in ieder geval hard voor dat we iets kunnen laten horen wat gehoord mag worden!
Gisteravond konden we dan eíndelijk weer als Spiccato-ensemble spelen, In onze oefenruimte hadden er twee van ons de stoelen klaar gezet in twee rijen op een manier dat Elske ons allemaal kon zien. En natuurlijk stond al het praktische, niet cellospelende, in het teken van veiligheid tegen besmetting. Al waren we lang niet compleet, we konden gelukkig weer samenspelen. We mochten zelfs een nieuwe speler verwelkomen, en nu maar hopen dat-ie blijft! Heerlijk, al die celli die weer samen klinken! De muziek die alleen leuk is als je die samen kunt laten horen. De aanwijzingen en het weer laten horen. Het 'groeien' van een muziekstuk. Zo was afgelopen zaterdag ook weer het begin van het nieuwe seizoen bij de wereldmuziekgroep. Ook hier hebben twee van ons er heel hard aan gewerkt dat het veilig kon. Grote ruimte (de kerk), ventilatie, schermen tussen de blazers, een doordachte opstelling van de stoelen met ruime afstanden. Het ziet er wat bizar uit, maar goed, we konden wel weer lekker gaan spelen. De BOA's op straat stonden ongetwijfeld bij onze muziek te swingen! Zo fijn dat het allemaal weer gestart is! Het plezier samen met de muziek; okee, dan maar even niet het soort pauzes met samen koffie/thee drinken en de lekkernijen die tevoorschijn komen, we hebben de muziek en dat is waarvoor we komen!
Fijn dat je weer samen kunt spelen! Alleen wel jammer van de koeken bij Ravelijn, want die waren erg lekker!! (Het was niet zo dat ik speciaal voor de koeken kwam, maar ze droegen zeker bij aan de feestvreugde ) Ik heb de afgelopen maanden enorm veel gewerkt door corona en vrijwel niet gespeeld. Sinds eind augustus is het eindelijk wat rustiger, maar ben ik heel veel aan het bijslapen. Deze week ben ik weer wat regelmatiger gaan spelen, heb alweer een blaar op mijn pink Met de orkesten is het helaas erg rustig. Mijn kinderen zijn overgestapt van Corrente naar Keizerstad in Nijmegen. Van Corrente was na wat minder handige acties van de muziekschool helaas weinig meer over, maar ze hebben het erg naar hun zin bij Keizerstad. Zelf speel ik er wel minder door, want bij Corrente speelde ik bij beide groepen ter ondersteuning mee (bij de jeugdgroep zelfs altviool partijen op cello, omdat er te weinig violisten waren) en bij Keizerstad is dit, helaas voor mij, niet nodig. Maar natuurlijk wel fijn dat ze zo'n goed gevuld jeugdorkest hebben! Ook bij Tarcisius speel ik momenteel niet. Als enige strijker zat ik natuurlijk al wat vreemd tussen al die blazers, maar het was wel leuk en gezellig. Maar met alle corona-perikelen vind ik zo'n zaal vol blazers in combinatie met mijn gezondheid wat minder, dus maar even niet. Maar... binnenkort ga ik met een nieuw kwartet samenspelen dat hier op het forum is ontstaan. We hebben elkaar nog niet ontmoet, maar dat gaat volgende maand gebeuren. Ik ben benieuwd!
Wat leuk, ontstaan op het forum! We zijn natuurlijk heel benieuwd hoe zich dat ontwikkeld! Voor jou ook weer extra stimulans om te oefenen, nadat Corrente en Tarcicius nu zijn afgevallen. Het zal nog wel een tijd duren voordat meespelen met Tarcicius weer kan. Wel heel fijn dat je kinderen nu bij Keizerstad spelen en ze het daar naar hun zin hebben!
Is dat nog gelukt? En komen jullie toe aan verder samenspel? Vanmiddag ben ik met een dwarsfluitiste, die van het kwartet, sonaten gaan spelen van Händel voor fluit en basso continuo. Dit kon dan in een ruimte met een geweldge acoustiek, ook waar je een heel eind uit elkaars buurt kunt zitten, een luchtzuiveringsapparaat aan 't werk om de foute aerosooltjes aan te pakken.... Er was een adagio waar we vooral aan hebben zitten 'werken'. Deze: We misten dus alleen nog een clavecimbel, maar eigenlijk waren de fluit en de cello samen al zó mooi samen. Met die goede acoustiek word je beloond voor de goede klank die je samen maakt, en hard afgestraft voor missers! Verder ziet het er sterk naar uit dat Spiccato tenminste nog één keer voor de jaarwisseling bijeen kan komen. Volgende week is dat. Dan gaan we een mooi repertoire spelen waarvan we de bladmuziek inmiddels hebben ontvangen. We verheugen ons er erg op!
Mooi stuk! We zijn één keer met z'n vieren bij elkaar geweest. Het was een leuke avond, maar de conclusie was dat de violiste die het topic gestart is en ik samen verder gingen en de andere violist en pianist niet. Aan de ene kant jammer, maar met z'n tweeën is het ook leuk en ook wel handig dat we dicht bij elkaar wonen. Al staan we volgens mij ook nog steeds open voor anderen die zin hebben om in Nijmegen aan te sluiten. We hebben de afgelopen weken een bewerking van het dubbelconcert BWV1043 van Bach gespeeld. Oorspronkelijk is het voor twee violen, maar Cicely Parnas van Duo Parnas heeft een mooie bewerking gemaakt voor viool en cello en die hebben we geoefend. Dit is de uitvoering van Duo Parnas: Het is wel wat hoog gegrepen voor ons vind ik, dus we gaan ook wat eenvoudiger stukken spelen, zodat we meer aandacht aan de uitvoering kunnen besteden. Voor mij hoeven stukken niet per se heel moeilijk te zijn, ik vind het leuker als ik ze mooi kan spelen. De uitdagender stukken bewaar ik wel voor les. Spiccato trekt me ook nog steeds wel, maar het is zo'n eind rijden. Een ander cello-ensemble of orkest waar nog cellisten bij kunnen in de buurt van Nijmegen lijkt me ook leuk, dus als iemand iets weet, houd ik me aanbevolen. Ik heb laatst geïnformeerd bij een cello-ensemble in Nijmegen, maar daar mocht je alleen meedoen als je ook les van die docent had. Dat is wel jammer, want mijn docent bevalt mij zo goed dat ik hem echt niet ga inruilen om bij een ensemble te mogen spelen.
Wel leuke plannen met de violiste! En misschien dat, nu je die pianiste en andere violiste hebt ontmoet, dat jullie op termijn nog iets samen doen als pianokwartet (gesteld dat één van de violisten ook altviool kan ). En anders mogelijkheden voor een pianotrio. Haydn heeft er een behoorlijk aantal gecomponeerd waar heel gewone gemiddelde spelers al wat aardigs van kunnen maken. Bijvoorbeeld één van die in C. Ik weet dat in Nijmegen inderdaad een docent is met een eigen leerlingen cello-ensemble. Heeft Hugo geen zin zoiets te starten? Of zou die ander willen uitbreiden met leerlingen van buiten zijn praktijk? Daar kan hij dan ook een tarief voor vragen, doen andere docenten ook. Ik weet niet hoeveel er in dat ensemble van die docent spelen, maar als hij genoeg ruimte heeft om iets uit te breiden, krijgt hij met jou erbij vast nog een mooiere en vollere klank. Voor jou is Spiccato van deur tot deur ongeveer een uur rijden, dan ben je dus op zo'n avond net zoveel aan 't rijden dan dat je er speelt. Dan was de verhouding rijden en muziek maken bij Ravelijn een stuk gunstiger!
Al maandenlang is de regel één bezoeker per dag. Dus al maanden ben ik lekker met de fluitiste allerlei muziek aan 't verkennen voor (dwars)fluit en basso continuo. Sonates van Händel, maar ook van Telemann, Loeillet, Chedeville, Vivaldi, ah, wat is er toch veel te beleven! De feestvreugde werd nog groter met een mooie barokstok. Dat maakt toch wel wat uit! Ik neem in overweging om de Vakantiechinees te promoveren naar Barokchinees. Welke darmsnaren, of omwonden darmsnaren het dan gaan worden, daar ben ik nog niet over uit. Daar neem ik rustig de tijd voor. Dit betekent ook dat de Vakantiechinees niet meer veroordeeld gaat worden tot het te droge zoldertje in de Alpen, en zeker niet in de hoedanigheid van Barokchinees.
heerlijke combinatie. Bach voor fluit en BC is ten dele ook goed te doen. Ik speel zelf ook samen met een fluitist die een houten dwarsfluit heeft, neem ik mijn kleine cello en barokstrijkstok; geeft meer schwung en ik ben niet alleen bezig met zo zacht mogelijk spelen omdat de fluit ook goed te horen moet blijven... met darmsnaren ben je er nog niet om je chinees om te bouwen tot 'barokcello' eigenlijk moet de halshoek ook veel kleiner zijn, naar dat is een flinke ingreep.
Ombouwen naar barok betekent hals er uit en halshoek aanpassen (mogelijk ook verhalzen en lengte aanpassen) andere (lichtere) basbalk, andere toets, andere kam, andere snarenhouder, punt eruit en vervangen door eindknop. Dat ga je die arme chinees mogelijk niet aandoen. Maar alleen een andere set snaren (Darm A en D, Darm omwonden G en C) doen vast ook al een klein wonder. Lenzner Supersolo of Pirastro Chorda of Savarez Darm zijn dan goede keuzen.
Dank voor het meedenken, Bert! Ik dacht niet aan een ombouw, wat dat betreft blijft de Vakantiechinees toch wat hybride. Ik dacht eerder aan een snarenset, ik moet nog even kijken wat het dan zou kunnen worden. Zo'n set als Pirastro Chorda, heeft die dan voor A en D darm en voor G en C omwonden in één setje? Ik moet mezelf even de tijd gunnen e.e.a. uit te zoeken.
Ik zie grote prijsverschillen per set, afgerond prijzen van 120, - 160,- en 220,- euro.(wat betreft de genoemde sets). Ik heb geen idee hoe één van die sets uitpakt op mijn Vakantiechinees. Is het: hoe duurder de set, des te minder dat het zilver doorklinkt in de klank? Brengen de verschillende merken nog bepaalde eigenschappen mee op het gebied van klank en snelheid van slijtage?