plezier met samenspelen

Discussie in 'Overig' gestart door Marcelita, 29 mrt 2014.

  1. Cellolina

    Cellolina

    Lid geworden:
    20 jan 2015
    Berichten:
    96
    Nee, tijdens het cellofestival! Ongeveer gelijk met jullie eindconcert...
    Dankjewel voor Janos, die had ik vreemd genoeg nog niet gevonden. Die is inderdaad nog wel bij te houden. :)
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    O wacht even, heel suf, jij gaat helemaal niet naar het cellofestival, :oops:domdomdom
    scheelt alweer met oefenen:D

    Misschien denk ik die zondamiddag nog aan je, maar waarschijnlijk ben ik zo intens naar de festivalwereld geholpen:rolleyes:o_O.
     
  3. Cellolina

    Cellolina

    Lid geworden:
    20 jan 2015
    Berichten:
    96
    Wie weet dat ik het volgende cellofestival wel mee durf! Maar nu heb ik nog niet eens niveau A. Je moet ergens beginnen toch.
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Volgende keer zul je niveau A prima aankunnen! Ik denk zelfs dat je tegen die tijd eerder naar niveau A/B moet gaan.
    Tegen die tijd durf je echt wel, want realiseer je wel dat het voor veel deelnemers spannend is! Dat glijdt trouwens gauw van je af als je in zo'n groep met je festivaldocenten fijn aan de slag gaat.
    Mijn eerste keer vond ik ook spannend. Mijn leraar was wat aarzelend over dat festival, omdat hij van een leerling had meegemaakt met wie het niet fijn ging. Daar was dan het verhaal dat diegene solo moest spelen en toen door de docent ten overstaan van de groep stevig werd becritiseerd zodat de leerling ontmoedigd het festival verliet en celloles verder staakte. Dat is dan wel heel extreem, want op het festival ontmoette ik alleen maar fijne docenten die niet zo te werk gingen en verder prettig opbouwend commentaar hadden. Precies waarvoor je komt!

    Intussen promoot mijn leraar enthousiast samen met mij dit festival onder zijn leerlingen!:)
     
    Cellolina vindt dit leuk.
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    We gaan morgen met elkaar Butterfly and Flowers (van Elena roussanova Luca) uitproberen met z'n vieren.
    Ik had mij opgeworpen om de altvioolpartij om te zetten in een vioolpartij, zodat één van de anderen die partij kan spelen. Dat omzetten werd een beetje een mentale 'tour de force', want ik was bezig met twee sleutels die ik als cellist nooit en een beetje tegenkom. Ja, die g-sleutel wél als cellist. Bij het lezen van de altvioolsleutel had ik een omslachtig ezelsbruggetje in mijn hoofd waar de f-sleutel om de hoek kwam kijken.

    Ben dus benieuwd hoe het morgen gaat klinken:D ondanks dat ik wel wat heb zitten nachecken en ook nog steeksproefsgewijs wat maten met mijn cellopartij ernaast gekeken of dat kan samenklinken. En dat klopte wel.
    Maar toch....Na een tijdje zie je echt alles vliegen:confused:.

    Nog een vraag: boven wat losse noten en accoorden in mijn cellopartij zie ik er pal boven "div." staan en "non div."
    Wat betekent dat? Ben ik echt nooit eerder tegengekomen.
     
  6. Emmie

    Emmie

    Lid geworden:
    24 jun 2015
    Berichten:
    47
    div en non div houdt volgens mij in dat je de instrumentengroep splitst, dus bijv. in één stemgroep degene rechts aan de lessenaar speelt de bovenste noten en links de onderste. Diverteren of non diverteren
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dank voor je antwoord! Maar er staat ook "non div." boven een accoord. Toen viel bij mij dus die mogelijkheid af (misschien ten onrechte).
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Een akkoord dat niet gediviseerd gespeeld moet worden? Dat is vast een foutje in de druk. Bij meerdere strijkers is een akkoord zoals een drieklank altijd gediviseerd, anders wordt het een kakofonie omdat je nooit exact dezelfde snarenwisseling krijgt. Bij een tweeklank zou het misschien nog wel kunnen.
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dank je wel! 't Zal inderdaad wel een foutje in de druk zijn geweest. Ik denk dat accoorden pas bij een professioneel orkest gespeeld zouden kunnen worden, maar waarschijnlijk waagt men zich daar ook liever niet aan.
     
  10. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Frits,

    Gelet op de zuiverheid worden ook tweeklanken in een orkest meestal gediviseerd gespeeld.

    Overigens heeft Theo Olof JAREN GELEDEN voor de radio een opname van de partita's en sonates van Bach gemaakt, waarbij de akkoorden in de fuga's per akkoordnoot werden opgenomen. Klonk een beetje als een harmonica :mad:

    Ronald
     
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Klonk een beetje als een harmonica, nu, dat zou dan ook niet helemaal passen in het totaal van een partita of fuga.
    Dan is het gewoon een beetje 'over de top'.
    Kun je dan niet beter gewoon een accoord spelen, waarbij mogelijk één van de tonen misschien niet helemaal goed is geïntoneerd? Dat klinkt in het geheel veel natuurlijker. Lijkt mij tenminste.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja, dat weet ik. Maar het komt wel eens voor, tenminste ik heb het in orkestverband wel eens meegemaakt. Ik schreef trouwens ook dat het 'zou kunnen', hetgeen een beetje aangeeft dat het niet gebruikelijk is.
     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Intussen pak ik daar waar ik het mooi kan, de dubbelklanken. En anders de toon die het aardigst past in het geheel.

    Nu zijn we intussen weer wat weken verder en waren we toe aan een stuk dat gecomponeerd is voor precies onze bezetting: dwarsfluit-hobo-viool-cello. En graag klassiek, dat is wat dit clubje bindt.
    Dat werd een kwartet van Telemann in G groot, TWV 43;G2


    De persen hebben gedraaid en vandaag dan de eerste bescheiden pogingen. Want helaas was één van ons vandaag verhinderd, maar dat mocht verder de pret van het proberen niet drukken.
    Het is Tafelmuziek, gecomponeerd dus voor een klassiek 'bandje' bij het Grote Eten van vorsten en adel lang geleden. De sfeer van de muziek heeft wel iets joligs, ook wel wat variatie met het wat serieuzere. Het is wel echt 'verstrooiingsmuziek'.
    Bij deze versie (YT) hoor ik wel iets van een klavecimbel,(hoor ik dat goed?) die hebben we niet. En in onze bladmuziek komt die ook niet voor.
    Afijn, wij gaan dus lekker de uitdaging aan om er iets van te maken met onze instrumenten (geen barok dus). Het eigentijdse is dus 2015:D En geen smoesjes dat het niet optimaal klinkt:oops:, omdat we het stuk voor een andere bezetting speelden, want nu helemaal passende setting!
     
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    N.a.v. # 73: Het is nog een hele klus om ook maar een stukje mooi op de rails te krijgen! Maar wel heel leuk om ddaar samen aan te werken!:)

    Gisteravond ben ik in cello-ensemble "Spiccato" gaan meespelen. Dat was weer een heel fijne ervaring!
    Lekker twee uur mooie en leuke stukken meerstemmig spelen en een pauze ertussen. De groepsgrootte was ook ongeveer die van het cellofestival alleen net ietsies meer. Prima, 't zou nog mooi zijn als we de 12 gaan halen. Dan kunnen we de 12 cellisten van de Berliner Symphoniker opvolgen:cool:. Dus wie zin heeft en tijd kan maken...
     
  15. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Marcelita, is dat Spiccato van Huismuziek Amersfoort?
    Ik zag enkele keren een oproep dat zij weer cellisten zoeken.
    Hoe groot is de groep (aantal cellospelers)?
     
  16. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, het is Spiccato van Huismuziek Amersfoort. Als ik het goed begrepen heb, zijn ze met negen spelers en zou ik de tiende kunnen worden. Niet iedereen was aanwezig.
    Spiccato is al een hele tijd aan het proberen aanvulling te krijgen, viel mij op. Ik was even bang dat dat een teken aan de wand was (dus dat daar iets niet goed loopt ofzo), maar ik heb daar fijn gespeeld onder heel prettige leiding.
    En, waar ik dan ook wel huiverig voor ben: babbelclub, het was dus geen babbelclub met wat cellospel. Het was weer het fijne sfeertje van samen 'schaven' aan een mooi meerstemmig stuk. Zoiets als op het cellofestival.
    Maar goed, ik mag nog een keer op proef.

    Voor mij is het 35-40 min. rijden enkele reis. De verhouding tussen reistijd en speeltijd is nog O.K. Toch heb ik die extra proefgelegenheid ook wel nodig om te voelen hoe het rijdt als je de weg weet (dus op routine kan rijden) om in te schatten of het mij niet heel erg de keel gaat uithangen. Ook al is het om de week.
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Mocht het verkeer heel erg tegen zitten en beland je in een file, dan kun je er altijd nog wat leuks van proberen te maken:

     
    jis77, JanHut en Marcelita vinden dit leuk.
  18. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    En als er allemaal cellisten onderweg zijn naar mijn bestemming, kunnen we alvast inspelen:) Ik denk dat deze musici ook onderweg waren naar iets gemeenschappelijks. Toch wel erg toevallig dat ze allemaal uit hun hoofd kunnen musiceren...

    Maar inderdaad, zo wil ik dan ook nog wel in de file staan:D
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    't Was een vrij simpel stuk: canon van Pachelbel. Die speel je na een paar keer zo uit het hoofd.
     
  20. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dat weer wel. Ze hebben dan vast kunnen oefenen voor iemand begon te filmen.
    Neem jij nooit je viool mee als je op pad gaat, voor als je misschien in de file komt?;)
     

Deel Deze Pagina