positie sleutels in krul

Discussie in 'Cello' gestart door gerardk, 27 aug 2011.

  1. gerardk

    gerardk gerard kind

    Lid geworden:
    27 aug 2011
    Berichten:
    24
    Net een oude cello ( Frans, begin 20e eeuw) gekocht, na lang over een moderne te hebben geaarzeld.
    Nu zitten volgens mij de stemsleutels niet loodrecht in de krul - ik heb dat niet eerder gezien.
    Wie kan mij er iets over zeggen?

    groet van Gerard
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ze behoren er wél recht in te zitten. Wanneer het een oud instrument is, kan het zijn dat door het vele draaien aan de stemsleutels de gaten zijn uitgesleten. Wanneer dat dusdanig ernstig is geworden kan een verbussing overwogen worden. Dan worden de gaten opnieuw gevuld met exact passend hout, waarna er weer een taps gat wordt ingesneden. Daarna volgt het pas maken van de stemsleutels. Dit kan allemaal worden uitgevoerd door de vioolbouwer.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Wanneer de sleutels niet helemaal perfect recht in de krul zitten, is dat wellicht een esthetisch bezwaar, maar wanneer ze overigens goed werken is en je krijgt er geen pijn aan je ogen van, kun je wellicht mee leven en het verbussen uitstellen tot het moment waarop de sleutels het minder goed gaan doen. Bij een oud instrument met mooie sleutels, die alleen maar wat te dik zijn, kunnen de bestaande sleutels na het bussen worden teruggeplaatst. Te grote snaargaten (komen nog wel eens voor bij oude sleutels) kunnen dan eventueel ook worden gerestaureerd.
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Gerardk,

    Plaats eens een foto dan kunnen we zien waarover we het hebben.

    Volgens mij zitten de sleutels niet in de krul zo als je schrijft maar in de sleutelkast, een plaatje maakt de boel een stuk duidelijker.

    Frits heeft gelijk dat ze er wel recht in horen te zitten.

    Bert heeft gelijk als hij schrijft over "pijn aan je ogen", bij mijn "Degani" zitten de sleutels ook niet 100% en de ene is dikker de ander zit dieper in de sleutelkast en bij weer een steekt het overtollige deel van de sleutel verder uit de sleutelkast dan de andere sleutels. Erger ik me er aan? Nee, nee ik vind het jammer dat het niet mooi symmetrisch is en minder mooi "oogt" maar het is potverdorie een instrument waar ik graag op speel, een gebruiksartikel en geen showmodel over hoe precies en hoe symmetrisch alles kan zijn.
    Daar hebben we al eens een onderwerp over gehad (een viool die heeel erg precies symmetrisch was) en die vonden we niet mooi. te- steriel geloof ik.

    Ja Frits je hebt gelijk als je eenmaal iets gezien hebt dat eigenlijk niet... vul zelf maar in. Dan blijf je er op letten. Maar als vioolbouwer kun je er wat aan doen als niet vioolbouwer ben je afhankelijk van, en kost het geld. De bouwer kan keer op keer op keer aanpassen tot hij tevreden is. Gerard kan dit helaas niet zelf en bij de Gamma kunnen ze het ook niet oplossen

    Remi
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Geer, post #8 t/m 10 moet je even overslaan en gewoon je foto plaatsen.

    Kunnen die twee ouwe kemphanen in de tussentijd hun haat liefde verhouding (achter de schermen) bespreken c.q. uitvechten.

    Ik zie uit naar de foto en heb nog wat werk aan zoeken naar een duistere vioolbouwer uit een ander topick.

    Mocht je vragen hebben over het plaatsen van een foto dan hoor ik het graag.

    Remi
     
  6. gerardk

    gerardk gerard kind

    Lid geworden:
    27 aug 2011
    Berichten:
    24
    Beheerder Oosterhof , Remi, Bert Boon

    Hartelijk dank voor alle antwoorden. Ik kan met die schuine sleutels wel leven; ik vroeg me af of het een soort stijlkenmerk zou kunnen zijn- dat is het dus niet, dat is duidelijk.
    Er ziet niets uit of het uitgesleten is en het werkt allemaal goed.

    vriendelijke groet van

    Gerard
     

Deel Deze Pagina