Posities

Discussie in 'Cello' gestart door Studentje, 1 feb 2020.

  1. Studentje

    Studentje

    Lid geworden:
    30 nov 2017
    Berichten:
    15
    Hoi
    Ik speel ondertussen bijna 5 jaar cello en ben dus volop bezig met de positiewissels tussen eerste en vierde.
    Af en toe eens een stuk met een 5de of 6de positie in, maar nog niet veel.
    Mijn huidige lerares oefent meer op 'met emotie' spelen dan op positiespel.
    Op zich wel goed natuurlijk, maar ik merk wel dat ik ook wat meer structuur nodig heb.
    Steeds als ik een nieuwe partituur krijg kan ik nog steeds niet zeggen op welke positie ik iets kan spelen.
    De 4de wel natuurlijk, maar ik neig om veel in de eerste te blijven of soms eens te springen naar een andere indien het niet anders kan.
    Dus blijf mijn lerares mooi alle nummertjes erbij plaatsen...

    Hoe kan ik zelf wat meer voeling krijgen met die positiewissels?
    Bestaat er een leermethode?
    Alle tips zijn welkom
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    5.835
    Homepage:
    Eerlijk gezegd ben ik niet eens zo bezig met in welke positie ik iets pak. Het gaat er meer om dat je 'strategisch' moet spelen, en dat is dat je het aantal wisselingen beperkt tot het strikt noodzakelijke. Elke wisseling is immers een risicomoment, want je zou dan eens net niet precies goed hebben geschoven met je hand. Naarmate je verder gevorderd bent, zijn ook de verschuivingen beter ingeoefend, maar risico op nét niet goed geschoven hebben is nog altijd aanwezig.

    Het gaat dus eigenlijk vooral om handige vingerzettingen. Die moet ik ook zelf bedenken, naast dat de docent natuurlijk kijkt wat ik doe en of dat handig genoeg was.
    Ik maak dus vooral gebruik van het principe dat snaren naast elkaar een kwint in stemming verschillen en daardoor bijvoorbeeld vinger vier op de snaar ernaast een kwint hoger of lager klinkt. Dat heeft dus consequenties voor de andere vingers als je die op een andere snaar gaat zetten voor de toonafstand.

    Zelf heb ik volgens de methode van Francis Grant les gehad en de structuur die die methode meegaf, vond ik erg prettig.
     
  3. marloes s

    marloes s ♫ ♪

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    1.914
    Wat bedoel je precies?
    Bedoel je dat je niet weet in welke positie je op dat specifieke moment zit?
    Of bedoel je dat je weet dat je in bv de 1e positie zit en niet weet wat een alternatieve positie is om het zelfde in te spelen?

    Maar eigenlijk maakt het niet uit.
    Ik speel nu ongeveer 7 jaar cello en ik herinner mij een paar jaar geleden dat ik hier ook mee worstelde.
    Mijn docent schreef keurig de positie bij de bladmuziek en ik speelde dat gewoon.
     
  4. marloes s

    marloes s ♫ ♪

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    1.914
    b109f63295d8ea6edd5380849589f5fe.jpg

    Wat mij heel erg geholpen heeft is deze cello positie kaart.
    Die heb ik afgedrukt geplastificeerd en elke keer dat ik niet wist hoe het met de posities zat erbij gepakt.
    Dit heeft heel erg geholpen.
    En uiteindelijk heeft het zichzelf opgelost.
     
    Angie vindt dit leuk.
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    13.000
    Homepage:
    Ik heb helemaal geen verstand van posities van het cellospel, maar bij de viool heb je ook Pos. 1/2. Ik vroeg me daarom af: is er bij de cello dan ook sprake van Pos. 1/2? Want hoe speel je anders de C#, A♭, E♭ en B♭? :(
     
  6. marloes s

    marloes s ♫ ♪

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    1.914
    Natuurlijk heb je ook 1/2 posities.
    Maar het is het makkelijkste om eerst de hele posities te leren.
    Maar voor de volledigheid:

    cello-positions.jpg

    Deze gebruik ik als aanvulling op bij de andere positie kaart.
    Maar persoonlijk vind ik de eerste overzichtelijker ( in ieder geval tot en met de 4e positie)
     
    JanHut vindt dit leuk.
  7. lutje gast

    lutje gast

    Lid geworden:
    19 dec 2013
    Berichten:
    17
    In spiegelbeeld??
     
  8. marloes s

    marloes s ♫ ♪

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    1.914
    Hoe bedoel je?
     
  9. Angie

    Angie

    Lid geworden:
    23 okt 2019
    Berichten:
    13
    Nee, het geeft weer waar de noten zitten als je tegenover de cello staat. Als de kaart ware grootte is, zou je die onder de snaren door kunnen trekken en dan weet je waar je voor welke noot je de snaar in moet drukken.

    Angie
     
  10. marloes s

    marloes s ♫ ♪

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    1.914
    Precies Angie.:thumbsup:
     
  11. Cellisima

    Cellisima

    Lid geworden:
    11 apr 2016
    Berichten:
    47
    Homepage:
    Hallo! Ik ben cellodocent en waar ik zelf graag mee werk is Rick Mooney, Position pieces, omdat hij zelfs met foto's er bij duidelijk aangeeft waar je je topografisch bevindt en hij geeft je dan ook oefeningen waarbij je invult hoe die noten heten, en welke noten je nu op andere snaren kunt bereiken. Heb je je lerares duidelijk aangegeven dat je structuur zoekt? Het lijkt mij dat ze dit dan graag wil bieden. Je bent altijd welkom voor een lossen les in Amsterdam of Havelte om een uurtje flink te grasduinen in Mooney. Ik vind het een must om te weten waar je zit en hoe of wat, net als jij .

    Groet Scarlett
    www.celloles.com
     
  12. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.302
    Nou, @Studentje , hierboven al allerlei tips. Ik hoop dat je er al iets aan hebt.
    Het 'strategisch', wat Marcelita noemt in #2, kan behoorlijk helpen. Dat betekent ook: wat vind je prettig en welke wisseling loopt soepel.
    Ook of een losse snaar tussendoor prima kan of wil je op die plek juist wat vibrato toevoegen.
    In de lessen werd mij regelmatig gezegd: '.. zo kan het, maar het zou ook zo kunnen ....'.

    Ik kijk bij concerten (of tv of youtube) ook wel eens hoe een aansprekende cellist het doet.
     
  13. Cellisima

    Cellisima

    Lid geworden:
    11 apr 2016
    Berichten:
    47
    Homepage:
    Beste Jan dat is inderdaad heel interessant. Neem Elgar concerto voor cello deel twee; drie opnames drie vingerzetting. Waar vind je zelf de slide/positie wisseling het mooist? Ik heb hier eens een blogpost overgemaakt; het is zo mooi om zo naar eigen smaak je favoriete vingerzetting te kiezen.
     
    JanHut vindt dit leuk.
  14. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.302
    Nog een tip die mijn lerares eens gaf over keuze van posities: niet onnodig grote sprongen maken.
    Bij positiekeuze kijk je, bijvoorbeeld, naar wat er daarna komt:
    '... hier ga ik in 4e positie, zodat ik in de volgende maat makkelijk die hoge g kan nemen'.
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    5.835
    Homepage:
    Ja, inderdaad, niet onnodig grote sprongen maken en daarom inderdaad vooruit kijken naar waar je moet belanden en dan ga je bijvoorbeeld zien dat je met één positie doorschuiven al een behoorlijke afstand in toonhoogte kunt maken.
    En dan is de vierde positie nog een aardige met die duim in de hals, die pak je ook makkelijk om vandaar uit weer alle toonhoogten te pakken die zonder extra schuiven bereikt kunnen worden.
     

Deel Deze Pagina