Nooit van gehoord, dus ook geen ervaring. Ik ging dus op de website kijken om te zien hoe zoiets dan is/werkt. Ik heb zelf geen probleem met de stemsleutel van de c snaar die in mijn nek zou duwen (misschien doe ik iets niet goed waardoor ik die ervaring mis). Maar goed, ik ben nu dus toch ook wel benieuwd naar de ervaringen hiermee. En ook of het misschien te verhelpen zijn door de cello op een andere manier vast te hebben. Pin langer of korter uittrekken, grotere of juist kleinere hoek ten opzichte van de vloer. Je hebt diverse 'scholen' in het hanteren van de cello, zoals de Franse en de Russische. Zou het zo kunnen zijn dat er één 'school' meer last van die C stemsleutel zou kunnen hebben als de andere? Of zit ik er nu geheel naast met mijn gedachten? Intussen heb ik op www.Cellos2Go.com de volgende plaatjes gevonden die mij helpen te begrijpen waar het bij posture peg om gaat. De snaar zit dus vast aan de pin die in de stemkast zit en als je de snaar wilt aandraaien met de stemknop, kun je die erin prikken zoals dat mij uit het eerste plaatje duidelijk wordt. Na het aandraaien (op de juiste stemming brengen) kun je dus de stemknop eruit halen, zodat je alleen de pin overhoudt waaromheen de snaar is gewikkeld.
Ik heb er ook nog niet eerder van gehoord. Je ziet het ook niet bij cellisten in een orkest. Dat zou mogelijk in kunnen houden dat het niet voldoet. Mij lijkt dat wanneer je hinder ondervindt van een of twee stemsleutels, je de pin langer moet maken, maar misschien is dat te simpel gedacht?
Het lijkt mij dat als je last hebt van de stemknoppen in je nek , dat je je stand van je cello zou moeten evalueren met je cellodocent. Succes ermee.
Tuurlijk kan je de cello schuiner zetten, maar misschien is het fijner spelen als dat niet hoeft Heb even geen link bij de hand maar heb op verschillende fora positieve ervaringen gelezen, dus vraag me af of er hier ook mensen zijn met positieve (of negatieve) ervaringen. (Mijn houding is in principe goed, maar het kan ook te subtiel (fout) zijn om waar te nemen...daarom wil ik ook alexander-techniek doen)
Ik denk dat er misschien toch nog wel wat winst te behalen is, anders had je geen "last" van de stemknop
Ik heb geen last van de stemknop maar het zou kunnen dat ik dus beter kan zitten als ik mn nek dichter bij de hals van de cello heb, en dan heb ik wel last van de stemknop
Ik heb eens even gebruik gemaakt van het internet en heb het Patent weten op te sporen: zie bijlage. Het patent is in februari 1995 toegekend maar is verlopen in 1999. De uitvinder heeft verzuimd het patent te verlengen, hetgeen een bepaald bedrag kost. Dat geeft eigenlijk al aan dat er niet veel belangstelling voor is. Ik zag in dat patent twee afbeeldingen die het grote voordeel(?) van de uitvinding moesten onderbouwen: Als ik daar zo naar kijk, dan denk ik wat stom dat de cellist de eindpin niet wat hoger zet, dan heeft 'ie nergens last van. Of zou dat te simplistisch zijn? Ik ben natuurlijk ook geen cellist.
Zo simpel is het helaas niet, want dan verandert er van alles in de speelhouding. De toets ligt dan nl ook hoger. Dan kun je de cello wel weer 'platter' leggen, maar dat speelt ook weer anders of je moet zelf hoger gaan zitten....
Nou, ik lees in bovenstaande reactie dan toch twee extra vrijheidsgraden die kunnen bijdragen aan een betere houding: cello platter leggen hoger gaan zitten Als dat dan zou werken hoeft men geen toevlucht te nemen tot de posture pegs.
Jij speelt of speelde viool toch? Denk je in dat je je viool ineens 10 graden omhoog gekanteld moet houden, dat is niet per definitie een makkelijke of gewenste oplossing alle verhoudingen worden dan anders
Aan de andere kant; als je cellohals dicht tegen je nek komt moet je je schouder en arm meer draaien om bij de toets te kunnen met je vingers. En dat lijkt mij ook niet fijn.
Hm, ja t is een heel gezoek iig en het zal ook persoonlijk zijn. Heb verhalen gelezen van mensen die niet meer konden spelen ivm pijn en door de posture peg weer konden spelen. Ik onderzoek graag de mogelijkheden omdat ik het verdomde moeilijk vind om niet/weinig te spelen
Maar terugkomend op de basis: iemand heeft last van twee stemsleutels en besluit dat die dingen dan maar weg moeten in plaats van een houding te vinden waar mee te 'leven' valt. Ik weet niet wat de uitvinder John Krovoza bewogen heeft zich bezig te houden met zijn uitvinding. De man is wel zelf cellist.
Dat is dus ook een vraag. Sommigen kunnen niet 'leven' met een andere houding. Ik zal later proberen een linkje te plaatsen van een ervaring. Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk is het makkelijker als je je houding tot tevredenheid kunt aanpassen zonder dat je de sleutels aanpast maar miss lukt dat dus niet altijd?
Soms is het inderdaad een heel gedoe om de cello bij een beginnende leerling zo te zetten (of te leggen...) dat de stempennen goed achter de recht gehouden nek terecht komen en het hooft dus redelijk rechtop staat. Door laptop en mobiel lopen al teveel mensen met een voorovergebogen hoofd... voor lange leerlingen is de pin van de cello soms te kort. Ik kan me voorstellen dat het een uitkomst kan zijn. Als je in de gaten houdt dat de speelhouding oorspronkelijk veel rechter was waardoor de hals veel meer naar voren kwam, en de stempennen dus naast het hoofd terechtkwamen kan ik me voorstellen dat de posture pen een goede aanpassing is wanneer dit een probleem oplevert...
In plaats van de cello hoger te zetten kun je de cello ook meer diagonaal schuin zetten. Dus de punt op de grond meer naar je rechter voet waardoor de hals van de cello minder naar je nek maar wat meer naar je arm komt. Als ik mijn cello dicht tegen mijn nek leg, komt mijn stemknop ook tegen mijn nek aan. Succes ermee.
Precies, dat bedoelde ik ook! De krul hoeft maar een heel klein stukje naar links te komen om de sleutels naast de nek te laten passen.