Praeludium (J.S. Bach) maar dan anders!

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 3 okt 2016.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik zag deze violist zondagmorgen op Brava en was diep onder de indruk van deze prachtig klinkende viool (Stradivarius uit 1731) plus het improvisatietalent wat deze man is.
    In dit YT-fragment speciale aandacht voor de baspartij: echt een juweeltje (vind ik).
    Benjamin wijkt hier en daar af van de door Bach voorgeschreven noten, maar ik denk dat het in deze setting wel is toegestaan.
    Wat vinden jullie er van?
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    De baspartij is zeker een juweeltje!
    Het duurde even voor ik de accordeon kon waarderen; de gitarist valt in de drukte weg.
    Al is het knap werk, ik vind het eigenlijk een te drukke bewerking. Ik zou weleens alleen viool en bas samen willen.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Er zijn blijkbaar niet veel violisten die het Praeludium van Bach, eerste deel uit de Partita III (vioolsolo) beheersen, gezien het aantal reacties.
    Eerst maar eens aan de studie en dan later hier nog maar eens beluisteren waar het allemaal afwijkt.
    Voor hen die dit eerste deel 'Preludio' dan wensen te spelen, de bladmuziek:
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Als ik zo naar de noten kijk van dit preludium, komt bij mij sterk de gedachte op dat dit in eerste instantie als etude voor zijn leerlingen is gecomponeerd. Als doorgewinterd violist zal jou dan ook ongetwijfeld duidelijk zijn welke vaardigheden hier vooral worden getrained. Met deze vaardigheden wordt in het YT-fragment (zie #1) heerlijk gespeeld. Dit soort trainingen bestaan ook voor cellisten, alleen komen die van anderen dan Bach en denk ik zeker niet dat Bach de cellosuites als etudes had bedoeld.
    Maar goed, hoe fout zit je nou helemaal als je een compositorisch prachtige etude als basis gebruikt voor een creatief experiment? Moet je alleen even netjes aangeven dat je dat doet.
     
  5. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Gaaf!
    Ik snap alleen 1 ding niet: wordt er in dit YT fragment op een Stradivarius gespeeld?
    Dat hoor ik dan weer niet
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Daar ben ik niet zeker van. Wat via Brava mij ter ore en ter ogen kwam, leek mij een Stradivarius. Misschien bespeelt Benjamin wel meerdere instrumenten?
    Waar ik zeker van ben is dat dit vioolconcert op de Stradivarius wordt gespeeld. De stemsleutels zijn niet van ebben en het staartstuk is van buxus. Daaruit blijkt dat hij meerdere instrumenten heeft c.q. bespeelt.
     
  7. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Je kunt de partitas denk ik niet gelijk zien als de cello sonates, maar toch is het snel vergeleken. In violenland zijn de partitas net zo epic als de cellosonates in celloland heb ik het idee. Alleen zijn de partitas verschrikkelijk moeilijk(er)...in de cello sonates zitten ook veel etude-achtige elementen. Tot 1 minuut 25 zit ie voor mijn gevoel wel gewoon op de partita en hier en daar houdt ie het net niet bij...maar evengoed wel knap, dat tempo!!
     
  8. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Dit is echt een soort van bladmuziek waar ik al snel de weg in kwijtraak als ik even niet goed oplet. Maar het word prachtig uitgvoerd, en dan die snelheid phoe phoe.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ja, maar het is de partita van J.S. Bach niet!
    Lijkt er alleen veel op.
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    ?????
    Hoe zit dat dan met wat je in #3 schreef?
    Mijn bevattingsvermogen laat me even in de steek:(
     
  11. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ik gok dat Frits bedoelt dat ie niet precies de noten van de partita speelt en dat het dan niet de partita mag worden genoemd...(?)
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Exactos! :)
     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    exactamente;)
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Precies!
     

Deel Deze Pagina