prijs tweedehands cello

Discussie in 'Cello' gestart door Tosca, 30 dec 2021.

  1. Tosca

    Tosca

    Lid geworden:
    7 dec 2018
    Berichten:
    54
    Goedemiddag,

    Ik ben op zoek naar een 3/4 oefencello voor de weekenden dat ik bij mijn vriend ben. Ik heb een latrelatie en het is handig om een tweede cello bij hem thuis te hebben zodat ik mijn cello niet steeds heen en weer te moeten slepen. Ik kwam een aanbod tegen: Studiecello met warme klank door Wytse van der Wijk gebouwd. Met strijkstok en hoes prijs nader overeen te komen. In 1992 is er Hfl. 1.600.= voor betaald, bewijs daarvan aanwezig.

    Nu is mijn vraag: ik ga natuurlijk zelf proefspelen. Maar wat zou een reële prijs zijn?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.287
    Homepage:
    Is die studiecello van van der Wijk dan een 3/4?
    Verder is het zo op de bonne fooi een waarde-indicatie geven onmogelijk. Is het instrument in goede staat? We weten nu helemaal niets.
     
  3. Tosca

    Tosca

    Lid geworden:
    7 dec 2018
    Berichten:
    54
    Het is inderdaad een 3/4 cello en het zou in goede staat zijn. Ik zal eerst proefspelen, maar het is handig om een idee te hebben wat een richtprijs is. De verkoopster geeft namelijk aan dat we hierover kunnen onderhandelen, maar ik heb geen idee wat deze cello waard is, alleen dat er in 1992 1600 gulden voor is betaald.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.287
    Homepage:
    Zijn er foto's beschikbaar? Dat zou iets helpen. (Hangt wel sterk af van de kwaliteit er van).
     
  5. Tosca

    Tosca

    Lid geworden:
    7 dec 2018
    Berichten:
    54
    Hier heb ik wat screenshots, hopelijk geeft het iets meer informatie.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.287
    Homepage:
    Hoe weten 'we' nu of deze cello is gebouwd door van Wijk? Ik zie namelijk alleen maar een kam met het brandstempel van van Wijk. Dat zegt namelijk niets over de bouwer van de cello. Dat kan wel heel iemand anders zijn.
    Het is een heel eenvoudige cello, met een hardhouten toets (in plaats van ebben).
     
  7. Tosca

    Tosca

    Lid geworden:
    7 dec 2018
    Berichten:
    54
    Dat weet ik natuurlijk ook niet. Ik heb alleen de info van de verkoopster. Ik heb begrepen dat het aankoopbewijs erbij zit. Waar het mij om gaat: ik ben een beginner en zoek een cello voor ''erbij'' om in het weekend te oefenen. Hij moet niet te duur zijn maar wel goed genoeg om te bespelen. Ik zou graag een indicatie willen wat ik zou kunnen bieden voor deze eenvoudige cello.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.287
    Homepage:
    Speel er eerst eens op en doe dan een bod. Tja, moeilijk zo van een afstand. Laten we zeggen: €450,=
     
  9. Tosca

    Tosca

    Lid geworden:
    7 dec 2018
    Berichten:
    54
    Bedankt voor je advies! Eerst maar eens bespelen en wie weet daarna een bod.
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.919
    Homepage:
    Deze cello is NIET gebouwd door Wytze van der Wijk, waarschijnlijk komt hij uit een Roemeens atelier, Wytze heeft er destijds een kam opgezet, mogelijk komt het instrument oorspronkelijk uit het verhuurprogramma dat hij destijds had in Noord Nederland. Een instrument voor een beginner die een 3/4 nodig heeft. Een paar honderd euro in deze staat. Weet u zeker dat u een 3/4 wilt? Voor een volwassen persoon is dit instrument te klein.
     
  11. Tosca

    Tosca

    Lid geworden:
    7 dec 2018
    Berichten:
    54
    Interessante info! Ik heb de verkoopster gisteren gesproken. Zij kon in eerste instantie geen richtprijs aangeven omdat ze niet wist wat de cello waard was. Ze ging ervan uit dat hij nu misschien 1600 euro waard was omdat hij destijds 1600 gulden heeft gekost. Ik noemde het bedrag van 450 euro waarna zij aangaf met 1000 euro akkoord te gaan. Ik zou erover nadenken maar heb daarna besloten dat ik het niet ging doen. Ik heb er te weinig verstand van en dat blijkt na deze info nu ook wel.

    Ik heb al een fijne cello. De nieuwe cello is echt voor 'erbij' om in het weekend te oefenen dus het hoeft geen geweldige cello te zijn zolang hij acceptabel speelt. Inmiddels heb ik contact met iemand die celli verhuurde. Hij gaat stoppen met verhuren en biedt een aantal huurcelli aan voor een lage prijs. Daar ga ik binnenkort langs.
    Ik speel een 3/4 omdat ik 1.55 ben, kleine handen heb en daarnaast hypermobiel ben waardoor mijn vingers snel doorbuigen.
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2021
  12. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    900
    Als je gewone cello een driekwart is, zou ik als tweede instrument zeker ook een driekwart nemen, zodat je geen problemen hebt met heen en weer schakelen tussen de twee instrumenten. Het kan nuttig zijn als je keus hebt uit meerdere instrumenten om de maten van je eigen cello op te nemen, en in zo'n vergelijkbaar mogelijk instrument uit te kiezen. Met name de lengte van de snaar tussen topzadel en kam (de lengte van de vrij trillende open snaar) zou het zelfde moeten zijn.
    Daarnaast is een goed afgesteld instrument met snaren die niet te hoog liggen voor jou waarschijnlijk extra belangrijk in verband met hypermobiliteit. Ook het soort snaren is van belang: een relatief soepele snaar die gemakkelijk in te drukken is is dan te verkiezen boven een wat sterkere. (een snaar met een kunststof keren zoals Dominant, of eventueel met een gewonden kern zoals d'Addario Helicore speelt gemakkelijker dan een snaar met massief stalen kern zoals Jargar)

    Ik vermoed dat je bij van de Broek in Meppel bent gaan kijken naar wat hij in de aanbieding heeft? Het is natuurlijk leuk als je tussen verschillende instrumenten zou kunnen kiezen. Laat je weten als je geslaagd bent, altijd leuk om terug te horen wat het resultaat is van zo'n conversatie!
     
    Tosca vindt dit leuk.
  13. Tosca

    Tosca

    Lid geworden:
    7 dec 2018
    Berichten:
    54
    Ik speelde eerst met silversplints en inmiddels kan ik zonder maar het is erg opletten omdat vooral mijn ringvinger en pink snel doorbuigen. Pas geleden zijn er door de vioolbouwer nieuwe snaren op m'n cello gezet. Ik had d'Addario Helicore en nu zijn het Jargar snaren geworden. Ik ben er nog niet over uit of ik dit prettig vind, vooral de G en C snaar is lastig om hier goed geluid uit te krijgen. Misschien toch maar weer terug naar de d'Addario Helicore.

    Ik heb inderdaad contact met Van de Broek in Meppel. Van de 12 celli is er nog een 3/4 over en ik ga over 2 weken langs. Ben benieuwd!
     
  14. Tosca

    Tosca

    Lid geworden:
    7 dec 2018
    Berichten:
    54
    Ik ben bij de zaak in Meppel langs geweest en teruggekomen met de 3/4 cello. Ik heb geluk gehad dat de eigenaar stopt met verhuren van celli waardoor ik de cello voor een hele lage prijs kon kopen. Het is niet de mooiste, best wat krasjes her en der, maar voor zo'n lage prijs kan ik ook niet verwachten dat een huurcello helemaal krasvrij zou zijn. Er zitten Jargar snaren op die ik ook op mijn cello thuis heb. Toen ik erop speelde voelde het meteen vertrouwd en erg fijn. Dus gekocht!
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.287
    Homepage:
    Kan het feest nu beginnen! Veel plezier met het spelen! :)
     
  16. Tosca

    Tosca

    Lid geworden:
    7 dec 2018
    Berichten:
    54
    Bedankt!
     
  17. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Wat fijn dat je geslaagd bent voor je cello !!.
    Nu kan je helemaal wennen aan je eigen instrument en das fijn.
    Wat maakt het uit dat de cello niet moeders mooiste is? als je maar weg bent van de klank.
    En je kunt altijd overwegen om bij één van de onderhoudsbeurten aan de vioolbouwer te vragen of hij de krasjes weg kan werken.
    Dat doe ik ook altijd, de kosten vallen vaak erg mee.

    Maar voor nu, heel veel speel plezier!
    ( en misschien leuk om een foto te posten van je nieuwe aanwinst? ik ben wel benieuwd.)
     
  18. Tosca

    Tosca

    Lid geworden:
    7 dec 2018
    Berichten:
    54
    Dankjewel! Ik heb al een fijne cello, deze nieuwe (rechts op de foto) wordt mijn 'weekendcello' voor bij mijn vriend thuis. Hij voelt een beetje als mijn eerste. Het geluid van mijn eerste klinkt wel iets voller, die was dan ook wel wat duurder (iets meer dan 2200 euro). De weekendcello was nieuw 800 euro, maar heb hem meegekregen voor maar 295 euro inclusief strijkstok en hoes.

    Ik ga tzt eens aan de vioolbouwer vragen wat het kost om de krasjes weg te werken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Wow dat is geweldig, dat je voor zo'n mooie prijs je weekendcello hebt gevonden!!!
    En ik vermoed dat de beschadigingen heel mooi weg te werken zijn, maar daar kunnen de vioolbouwers op dit forum je vast veel meer over vertellen.
    Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst!
    En nu hoeft je in ieder geval niet te slepen met je cello.
     
  20. Tosca

    Tosca

    Lid geworden:
    7 dec 2018
    Berichten:
    54
    Dankjewel Marloes!
     

Deel Deze Pagina