prijswinnende viool/altvioolbouwers

Discussie in 'Overig' gestart door marjet, 19 sep 2014.

  1. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Allicht interessant voor de bouwers onder jullie: op violinist.com staan nu lijsten van prijswinnende viool- en altvioolbouwers. Het zegt mij helemaal niks, er zitten in ieder geval geen nederlandse namen tussen...
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik zit nu op mijn laptop en heb geen toegang tot een bibliotheek, maar ik herinner me dat er iedere vier jaar in Duitsland een soort competitie is, waar bouwers hun instrumenten kunnen insturen. De instrumenten mogen niet ouder zijn dan twee jaar. Een uitgebreide jury beoordeelt de instrumenten dan op bouwtechniek en klank.
    Het gekke is, dat er ook bij gerenommeerde bouwers instrumenten tussen zitten die bij lange na niet 'doen' wat je er van zou verwachten. Maar zoals we weten had ook Stradivarius goede en minder goede instrumenten. Dus is er nog hoop.
    Zodra ik weer op mijn thuisbasis ben, zal ik eens zoeken of ik kan vinden wanneer er weer een instuurjaar is, alsmede een lijst van de laatste resultaten.
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, verschil tussen instrumenten van één bouwer kan toch ook te maken hebben met kenmerken van het stuk hout?
    Ik hoorde bijvoorbeeld ook dat bij strijkstokken maken sommige stukken tropisch hout topstokken kunnen worden en andere stukken gewoon niet 'willen', al ben je nog zo'n vakman/-vrouw.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ja, bij fabrieksmatig gefabriceerde onderdelen is dat zo omdat er niet wordt gekeken naar verschillen in het toegepaste hout. Bij een volledig handmatig gemaakt instrument wordt de dikteverdeling aangebracht en geënt op dàt stuk hout. De vorm zal in de meeste gevallen dezelfde zijn, hoewel de welving ook nog per individueel blad kan worden aangepast.
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    En dan is het inderdaad maar de vraag of je precies de goede dikteverdeling kiest bij dat soort hout dat je onder handen hebt. En dat je de goede welving aanbrengt, ook passend bij de kenmerken van net dat stuk hout.
    En dan hebben we het nog niet over het vakmanschap dat komt kijken bij al het andere dat violen kenmerkt.
     
  6. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Even terugkomend op de competitie: het lijkt me een goede zaak dat zoiets bestaat (?). Het valt me op dat vrijwel alle Topviolisten op een ouwe italiaan spelen. Ik kan me niet voorstellen dat er, met de huidige kennis, er geen vergelijkbare of zelf betere violen gebouwd worden. En dat je als Topviolist ook weg kunt komen met een topviool van een modernere bouwer-met-naam.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik zit al weer een paar weken op mijn thuishonk en heb even wat speurwerk verricht.
    In Duitsland (Mittenwald) vindt iedere vier jaar een competitie plaats onder bouwers van strijkinstrumenten als ook van strijkstokken. De laatste keer was dat in juni 2014 met deze uitslag.
    Onder de juryleden bevond zich Serge Stam (Nederland).
    Ik heb geen inzenders kunnen waarnemen van bouwwerken uit Nederland.

    Dit is een beetje hoe het in z'n werk gaat:
    http://www.geigenbauwettbewerb-mitt...ttenwald_geigenbauWBW_kurz_finale Version.pdf
     

Deel Deze Pagina