Prijzenevolutie

Discussie in 'Overig' gestart door perenelle, 10 nov 2018.

  1. perenelle

    perenelle

    Lid geworden:
    17 jan 2015
    Berichten:
    90
    hallo

    Op voorhand mijn excuses voor deze misschien foute vraag.
    Nu vraag ik me af:
    Stel dat iemand vandaag een degelijke nieuwgebouwde cello van 12000 euro koopt. Wanneer die die cello binnen 10 jaar opnieuw wil verkopen, zal die cello dan ongeveer hetzelfde waard zijn, gesteld dat 12000 vandaag een goeie prijs was?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    De eigenaar kan het dat wel waard vinden maar het is de vraag of iemand anders dat er dan voor geven wil. Ook al kan een aankoopbewijs worden overlegd geeft dat geen garantie op hetzelfde bedrag bij verkoop. Het is natuurlijk wel een bewijsstuk dat er dat bedrag voor is betaald destijds. Maar een hoger bedrag is uiteraard ook mogelijk bijvoorbeeld als iemand dusdanig is gecharmeerd van het instrument door de klank en/of uiterlijk.
    Het maakt ook uit of een bekende cellist er op gespeeld heeft of in zijn/haar bezit heeft gehad.
     
    perenelle vindt dit leuk.
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Of anders een cellist die in een beroepsorkest heeft gespeeld, dat helpt misschien dan toch ook nog een beetje. Professioneel sfeertje spreekt wel aan, lijkt mij. Je denkt dan ook dat die cello goed is ingespeeld en behandeld.
     
  4. Woensel

    Woensel

    Lid geworden:
    21 nov 2018
    Berichten:
    1
    De waarde over tien jaar is precies het bedrag dat de bouwer ervan (als hij of zij nog leeft) over tien jaar voor zijn nieuwe instrumenten vraagt, dus waarschijnlijk wel een stuk meer dan nu. Het zal alleen niet meevallen om die cello dan ook voor dat bedrag te verkopen, omdat iemand dan precies die cello moet willen, terwijl er zo veel te kiezen is. Dat is vaak het nadeel van een nieuwbouwcello: je komt er niet meer van af. Of koop een echt goede nieuwe cello, maar dat wordt wel wat duurder dan 12000 euro.
     
  5. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Welkom Woensel, mooie naam (ik woon in Woensel, Eindhoven...) Het kan ook zijn dat de bouwer in tien jaar veel heeft bijgeleerd en veel betere instrumenten bouwt... of juist dat hij zijn naam is gaan lenen aan "eigen" importinstrumenten van inferieure kwaliteit. Inderdaad lijken alleen cello's boven een bepaalde waarde als 'goede investering' te kunnen gelden, maar dat is daar ook de vraag, 'antieke meubels' golden ook ooit als waardevast, en honderd jaar oude kasten staan nu ook voor enkele tientjes bij de kringloop. Ik denk dat nu ook prima bruikbare instrumenten die tweedehands worden aangeboden een redelijk waardevaste investering kunnen zijn. Tegelijk is het natuurlijk zo dat de waarde van instrumenten ook bepaald wordt door de vraag onder bespelers, en zijn ook ooit dure elektronische orgels, citers en mandolines, banjo's nu zonder handelswaarde... omdat er geen vraag mee naar is, omdat er bijna geen geïnteresseerde bespelers meer zijn...
    PS: een echt goede cello van een eind meer dan 12000 euro is mogelijk voor een amateur een zinloze investering, omdat daar zaken als projectie en een heel grote toon om boven een orkest uit te kunnen komen een rol gaan spelen...
     
  6. Wilhelmina(gewestelijk)

    Wilhelmina(gewestelijk)

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    2
    Ben nieuweling op dit forum.
    Hoe lang blijft dit soort discussies staan. Is al van 2003/ laatste 2018? :)
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Alle bijdragen blijven volgens mij staan tot het forum wordt opgeheven of totdat de stekker uit het internet wordt getrokken, hetgeen niemand zich kan voorstellen, maar dat dachten wij destijds ook van de telegraafdienst, de gulden en het G1 netwerk van de eerste "autotelefoon". De toekomst zal het leren! Overigens welkom!
     
  8. Wilhelmina(gewestelijk)

    Wilhelmina(gewestelijk)

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    2
    Dank voor je welkomsgroet.
     

Deel Deze Pagina