probleem met de viool

Discussie in 'Viool' gestart door Vanishing_memories, 16 feb 2009.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Nu de meerderheid van de strijkers zo onderhand op synthetische snaren speelt zal er bij de meeste instrumenten ook een staartstuk op bevestigd zijn met geïntegreerde fijnstemmers, zoals dat bij een Wittner het geval is. Dat betekent, dat na eenmaal de snaar te hebben opgespannen en op de juiste toonhoogte te hebben gebracht, de stemsleutels niet veel meer verdraaid zullen worden. De synthetische snaren blijven veel beter op toonhoogte dan de vroegere darmsnaren en met de fijnstemmers in het staartstuk kan uitstekend worden gestemd. Dus de stemsleutels hoeven bijna niet meer te worden verdraaid. Er zal naar mijn mening veel minder 'verbust' hoeven worden en de stemsleutels zullen langer goed passen.

    Frits
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Daartegenover: stemsleutels die weinig gebruikt worden gaan soms helemaal vast zitten.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ja, dat is waar.

    Dan is het ook hier: 'Elk voordeel heb z'n nadeel' of was het: 'Elk nadeel heb z'n voordeel'?

    (Een van de twee van Johan Cruijff!)

    Frits
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Op mijn Rugerri zijn destijds nieuwe sleutels gezet en passen perfect, lopen soepel en schieten bijna nooit, zeg geen nooit , los. Samen met het Witner staartstuk en de kunststof snaren heb je er bijna geen omkijken aan.

    Doordat de sleutels goed passen en het stemmen voor een groot deel via het staartstuk gebeurd slijten de sleutels en de sleutelkast minder, blijven naar mijn mening ook langer goed passen.

    Tot nu toe geen slechte ervaringen mee gehad.
    Dus ging er op mijn Degani direct ook een Witner staartstuk.

    Back on topick, het uitrafelen van de snaar van Kelly.

    Rafelt de snaar uit bij het kielhoutje of juist bij de sleutel? ’t Is inmiddels een leuk topick maar van Kelly horen we tot nu toe weinig.

    Remi

    Kom op Kelly laat eens wat van je horen ;)
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Je moet Kelly niet hebben, dat is die 'doos' die niet al te snugger is. (Hoeveel hoeken heeft een vierkant? Antw: 5!! Zo zijn er nog legio voorbeelden te noemen.)

    Nee het gaat hier om Kjelly de Jonghe, komt uit België!
    Da's dus duidelijk iemand anders. :)

    Frits
     

Deel Deze Pagina