Projektorkest Utrecht zoekt violisten

Discussie in 'Gevraagd/gezocht' gestart door Tessa, 21 nov 2006.

  1. Tessa

    Tessa

    Lid geworden:
    21 nov 2006
    Berichten:
    1
    Homepage:
    Voor ons nieuwe projekt zoeken wij dringen een aantal eerste violisten (ongeveer 7!). We spelen De Wonderbaarlijke Mandarijn (Bartok) en de 7e symfonie van Prokofiev - een prachtig en uitdagend programma!

    Repetities op 26/11, 10/12, 17/12, 07/01, 13/01 en 27/01 in Amersfoort. De 4 concerten zijn op 3, 4, 10 en 11 februari, in Amsterdam, Arnhem, Utrecht en Amersfoort. Het orkest staat onder leiding van Rob Vermeulen.

    Meer informatie? Mail naar mailto:pr@projektorkest.nl of kijk op www.projektorkest.nl


    [edit](Dit bericht is door Tessa bijgewerkt op 21/11/2006 om 16:53 uur)[/edit]
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Wel vreemd dat je moet betalen om eraan mee te mogen doen. Ik heb in al mijn muzikale bijdragen als violist nog nooit geld moeten toeleggen om mee te spelen, sterker nog: ik kreeg op z'n minst een redelijke vergoeding, in ieder geval reiskostendekkend.
     
  3. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    tja, niet iedereen is altijd in de gunstige positie dat je wordt gevraagd en betaald om in zulke grootse projecten mee te doen. Tuurlijk worden we allemaal wel eens gevraagd, maar toch niet vaak om dit soort werken op dit niveau te mogen/kunnen spelen. De meeste amateurs hebben hier best wel een keer wat voor over qua financiën want niet iedereen is beroeps....
    Je komt soms wel een beetje 'grumpy' over hoor, met dat gemopper ....
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Margriet,

    Ik heb het over een redelijke vergoeding hè, dus geen honorarium. Wanneer zo’n orkest echte professionals moet inhuren om het stuk ten uitvoering te kunnen brengen, zijn ze vele malen duurder uit. Ik heb in al die jaren dat ik actief was in diverse gelegenheidsorkesten, nog nooit behoeven te betalen om mee te spelen. Dat zou toch ook te gek zijn dunkt me, je wordt toch gevraagd, niet andersom.

    V.w.b. mijn vermeende ‘grumpyness’:
    Als je dit al mopperen vind, zal ik je waarschuwen wanneer ik echt ga mopperen.
     
  5. yvonne

    yvonne

    Lid geworden:
    27 aug 2005
    Berichten:
    15
    Homepage:
    Hoi,
    Ik ben het wel eens met Frits O. als je prof of semi vraagt, behoor je wat vergoed te krijgen. Ook deze mensen moeten (kunnen) verdienen.

    Ik vind dat geen gemopper maar gewoon zakelijk. ;)

    groet, Yvonne
     
  6. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    Klopt helemaal als je het hebt over 'ingehuurd' of gevraagd worden. Maar dit projectorkest is een inititiatief van semiprofs en de echt betere amateurs om samen eens echt grote en moeilijke werken te spelen waarvoor je normaal nooit de kans krijgt, en eens onder een echt goede dirigent te spelen (wat ook lang niet altijd het geval is). Dat is een geheel andere insteek en daarmee wordt het naar mijn idee ook logisch dat je daarvoor met zijn allen wat geld uitlegt voor de dirigent en de organisatie eromheen. Dat is dus wat anders dan dat er een project is waarvoor aanvulling nodig is en waarvoor je dus gevraagd wordt en logischerwijs een onkostenvergoeding krijgt.

    groetjes, Pleunie
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Ik denk dat er onderscheid gemaakt dient te worden tussen twee verschillende soorten orkesten: een gelegenheidsorkest of een bestaand orkest dat wat aanvulling c.q. versterking nodig heeft.
    Bij een gelegenheidsorkest hangt het er ook weer helemaal vanaf of het gaat om de begeleiding van een reeds bestaand koor zoals bijvoorbeeld bij de uitvoering van de Mattheus- of Jahannes Passion, of zoals bij een operette vereniging, wanneer er begeleiding nodig is voor een geplande uitvoering. [Vaak oefenen de operettekoren met een pianobegeleiding]. In die gevallen lijkt het me heel normaal, dat de aangetrokken orkestleden of speciale instrumentalisten (Viola da Gamba) een redelijke vergoeding krijgen, die in ieder geval reiskosten dekkend dient te zijn. Naar mijn idee hoeft een amateur er echt niet aan te verdienen, want het schept ook enorm veel vreugde om eraan mee te doen en dat is weer niet in geld uit te drukken.

    Dan zijn er ook orkesten die reeds bestaan en met die hebben we hier te doen, want het Projectorkest Utrecht is in 2002 geheel zelfstandig geworden, zo lees ik in de eerder gegeven link. Wanneer ze nu een aantal 'moeilijke werken' op het programma hebben gezet en een aantal strijkers of blazers ter versterking nodig hebben, dienen ze dat naar mijn mening zèlf te bekostigen. Ik vind de argumenten, dat je blij mag wezen dat je mee mag doen en een uitstekend dirigent mag ervaren, niet sterk genoeg om van die extra toegevoegde musici een bijdrage te verlangen. Sterker nog, wanneer deelname van die extra versterking, de uitvoering afhankelijk maakt, zou ik als bestuur van zo’n orkest, rekening houden met extra kosten. De penningmeester heeft hierin een belangrijke adviserende functie! Bovendien kun je dan aan het niveau eisen stellen, want als huurder bepaal je wie of wat je qua niveau wilt hebben.
    Er is ook geen sprake van extra kosten voor het aantrekken van een dirigent, want die was immers al verbonden aan dit orkest? En evenzo: er is reeds voorzien in zaalhuur voor de repetitieruimte, dus ook hier geen extra kosten. Bovendien komen er recettes binnen van de concerten, waarbij er een goede balans dient te zijn tussen de prijs van het kaartje en de kwaliteit van het orkest.

    Kortom: ik vind het een vreemd en onbegrijpelijk beleid dat dit orkest hanteert voor het werven van extra instrumentalisten.
    Het zou mij ervan weerhouden me aan te melden.
     

Deel Deze Pagina