Ik denk dat er onderscheid gemaakt dient te worden tussen twee verschillende soorten orkesten: een gelegenheidsorkest of een bestaand orkest dat wat aanvulling c.q. versterking nodig heeft.
Bij een gelegenheidsorkest hangt het er ook weer helemaal vanaf of het gaat om de begeleiding van een reeds bestaand koor zoals bijvoorbeeld bij de uitvoering van de Mattheus- of Jahannes Passion, of zoals bij een operette vereniging, wanneer er begeleiding nodig is voor een geplande uitvoering. [Vaak oefenen de operettekoren met een pianobegeleiding]. In die gevallen lijkt het me heel normaal, dat de aangetrokken orkestleden of speciale instrumentalisten (Viola da Gamba) een redelijke vergoeding krijgen, die in ieder geval reiskosten dekkend dient te zijn. Naar mijn idee hoeft een amateur er echt niet aan te verdienen, want het schept ook enorm veel vreugde om eraan mee te doen en dat is weer niet in geld uit te drukken.
Dan zijn er ook orkesten die reeds bestaan en met die hebben we hier te doen, want het Projectorkest Utrecht is in 2002 geheel zelfstandig geworden, zo lees ik in de eerder gegeven link. Wanneer ze nu een aantal 'moeilijke werken' op het programma hebben gezet en een aantal strijkers of blazers ter versterking nodig hebben, dienen ze dat naar mijn mening zèlf te bekostigen. Ik vind de argumenten, dat je blij mag wezen dat je mee mag doen en een uitstekend dirigent mag ervaren, niet sterk genoeg om van die extra toegevoegde musici een bijdrage te verlangen. Sterker nog, wanneer deelname van die extra versterking, de uitvoering afhankelijk maakt, zou ik als bestuur van zo’n orkest, rekening houden met extra kosten. De penningmeester heeft hierin een belangrijke adviserende functie! Bovendien kun je dan aan het niveau eisen stellen, want als huurder bepaal je wie of wat je qua niveau wilt hebben.
Er is ook geen sprake van extra kosten voor het aantrekken van een dirigent, want die was immers al verbonden aan dit orkest? En evenzo: er is reeds voorzien in zaalhuur voor de repetitieruimte, dus ook hier geen extra kosten. Bovendien komen er recettes binnen van de concerten, waarbij er een goede balans dient te zijn tussen de prijs van het kaartje en de kwaliteit van het orkest.
Kortom: ik vind het een vreemd en onbegrijpelijk beleid dat dit orkest hanteert voor het werven van extra instrumentalisten.
Het zou mij ervan weerhouden me aan te melden.