Wat voor een instrument is een psalter? Ik zie dit in de header van dit forum staan, maar ik ken de term psalter alleen als aanduiding voor een boek waarin psalmen zijn verzameld.
Een soort harp die je moet plukken, later werd het een soort gitaat model. Tegenwoordig gebruik je een strijkstok en ziet het model er heel anders uit. Ik heb er zelfs 1 op zolder liggen, of iets wat er op lijkt
Dit onderwerp is elders op dit forum al eerder aan de orde geweest! Daarom zal ik het de lezer gemakkelijk maken en de link geven waar gesproken wordt over een psalter (zie voor een afbeelding post #7): psalter Frits
Ik lees net een berichtje dat per 12 september een Snaarinstrumentenmuseum geopend wordt in Edam aan de Kaasmarkt. Niet alleen maar tokkelinstrumenten, zoals draailieren, een Keltische harp, oer-Hollandse hommels en hakkeborden, schijnt er ook een psalter te hangen. Ik ben toch heel benieuwd naar zo'n psalter... we wonen in de buurt, dus ga ik zeker 'ns kijken.
Toen ik net een paar maanden vioolles had, was de moeder van een vriendje van mij in het bezit van een psalter. In die tijd had ik er nog nooit van gehoord, maar omdat ik viool speelde mocht ik er ook eens op spelen. Iedere toon heeft een eigen snaar en die moet apart worden aangestreken. Een heel bescheiden geluid, waarmee ik bedoel dat het vrij zacht in volume is. Ik had toen toch meer voorkeur voor de viool. Je kunt er onmogelijk hele snelle noten op spelen en ook niet al te ver uiteen in toonhoogte, want je moet zowel aan de linker als aan de rechter kant van de klankkast strijken. Frits
Zal nog wel moeilijk worden om daar een soort bouwplan van te krijgen. Misschien is het toegestaan foto's te maken en dan zou ik er maar flink wat van nemen uit allerlei posities en aanzichten. Kun je later misschien nog het een en ander vanaf leiden. Zelfs maten als je de verhouding neemt.
Behalve een camera neem ik ook tekenpapier mee. Ik weet uit ervaring dat het in menig museum streng verboden is om foto's te nemen.
Met tekenen wordt het knap lastig de juiste maten te hanteren. Ik vraag me trouwens af of je met een aantal afbeeldingen via Google (of anders) niet hetzelfde bereikt als met het maken van tekeningen. Misschien kun je met afbeeldingen zelfs wel meer, want daar kun je de verhoudingen van afleiden. Ik heb dat een keer gedaan met een afbeelding van een viool gebouwd door Forster of Foster. (Er is een onderwerp op dit forum aan gewijd). Dat plaatje heb ik uitgeprint, zo groot als maar mogelijk was met behoud van de resolutie. Dat bleek zo'n 10 cm te zijn. Daarna heb ik dat plaatje onder een episcoop gelegd en op een witte muur geprojecteerd. Door nu de afstand tussen episcoop en wand zodanig te kiezen dat ik een 'normale' corpuslengte had verkregen, kun je een vel A3 tegen de wand plaatsen en de afbeelding (contouren) vastleggen. Op die manier had ik -redelijk eenvoudig - een behoorlijk goede afbeelding van dat speciale model van de viool. Frits
Met al dat ge-google ben ik op een site terecht gekomen die bouwtekeningen in de verkoop heeft. Het is van: Huismuziek - Vereniging voor muziek en instrumentenbouw, zit in Arnhem. Geen onbekende, althans voor mij. Die heeft een aantal uitgaven c.q. publicaties + tekeningen, waaronder: beschrijving Art.Nr. € Pentatonische strijkpsalter (tek. + beschr., Manders) 9117 15,= Chromatische psalter (tek. + beschr., Manders) 9115 15,= Je kunt de site ook zélf even bezoeken, om te zien hoe en waar je die tekeningen en bouwbeschrijving bestellen moet: Bouwtekening van een psalter Misschien hoef je nu niet eens meer naar het museum? Frits Opm. ik heb dit onderwerp overgebracht naar 'Bouw', omdat het nu toch eigenlijk gaat over het (willen) bouwen van een psalter.