punt cello scheef

Discussie in 'Cello' gestart door viva_viola, 17 mei 2012.

  1. viva_viola

    viva_viola

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    42
    Sinds ongeveer een week zit de punt van de cello van 1 van mijn quartetgenoten scheef, ongeveer 10 graden. Nu zijn helaas de winkels dicht, dus kunnen we niet naar de vioolbouwer hiervoor.
    Een bijkomstigheid is dat de snaren nu in korte tijd steeds in toon zakken.. Een beetje eng, want hiervoor was de cello vrij stabiel.
    De planning is dat we vandaag de hele dag zouden gaan spelen, maar en op deze manier gaat dat niet, en kan dat wellicht gevaarlijk zijn voor de cello!

    Wat moeten we doen? De snaren losdraaien en proberen de punt er goed in te zetten?
    Kunnen we hier gewoon mee spelen of is dat gevaarlijk voor de cello?

    Alvast bedankt!
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Zit de pinhouder wel volledig in het conische gat? Ik vind het vreemd dat de snaren steeds ontstemd raken. Ga dat eerst maar eens na: de houder moet volledig aansluiten aan de krans (zijkant). Is dat niet het geval. dan eerst alle snaren langzaam spanningsloos maken en daarna proberen de pinhouder verder in het gat te krijgen. Mocht dat niet lukken, dan past de conische houder niet goed in het gat en moeten die twee op elkaar pas gemaakt worden. Dat gaat eigenlijk alleen bij de vioolbouwer, omdat zoiets speciaal gereedschap vereist.
    Past het allemaal wel, dan denk ik dat het probleem hiermee is verholpen!

    Frits
     

Deel Deze Pagina