Bravo, Joseph er heel dicht bij en heeft het wat mij betreft goed. Het gaat hier om een H.C Silvestre 1897 - Parijs. Jammer dat onze Frits dit pareltje voor een kunstmatig oud gemaakt Chinese viool ziet.
Ik noem liever geen prijzen op een publiek toegankelijk forum. Bij Tarisio zijn er dit jaar 2 geveild voor €30.000 maar die waren minder mooi. 1 viool; tevens uit 1897 had een paar scheuren op het bovenblad en zeer veel slijtage waardoor er veel lak weg was tevens was de viool gewoon minder mooi gebouwd. Saillant detail: op de huidige veiling van Tarisio in Londen staat een H.C Silvestre die naar mijn mening vals is, etiket klopt namelijk niet want in het vermelde jaartal op het etiket gebruikte hij nog de naam "neveu" (als referentie naar zijn 2 ooms Pierre en Hippolyte Silvestre) pas later gebruikte hij het etiker wat er in staat maar met een iets andere letter P (van Paris) Ook is het brandstempel onjuist
Eerlijk gezegd dacht ik ook aan Silvestre alleen ik was er niet zeker in. Niet verbazen over dat alles voor iedereen chinees is. Over 20 jaar zullen we ruzie maken of de viool in Shanghai of in Singapore gemaakt is ! ( Helaas !!! ) Tot iedereen zo veel verstand voor instrumenten heeft MOETEN WE BLIJ ZIJN !!! Als je snapt wat ik bedoel ...
Ja, maar dat komt omdat ik vind dat met name het achterblad slijtplekken heeft die er onnatuurlijk uitzien: de overgang is mij te abrupt. Een stel verbuste sleutelgaten wordt ook toegepast om het instrument een ouder aanzien te geven dan het is. Trouwens nep verhalsingen heb ik ook wel eens gezien. Maar hoe het ook zij, een instrument juist identificeren is niet eenvoudig. Deelnemen aan het raadsel houdt in dat je het fout kunt hebben. Om geen enkel risico te lopen kun je je onttrekken aan deelname en dan heb je het nooit fout: een gemakzuchtig alternatief.
Een viool beoordelen van een paar fotootjes is bijna ondoenlijk. Dus eigenlijk is het gewoon gokken. De meeste kenners en vaklieden op dit forum laten het afweten. De kneusjes die toch niets te verliezen hebben doen onbekommerd mee. Maar dat Frits meedoet is erg sportief. Voor mij is hij dan ook de echte winnaar.