Raar geluid uit Viool.

Discussie in 'Overig' gestart door Tobias, 7 apr 2014.

  1. Evenhelpen

    Evenhelpen

    Lid geworden:
    7 nov 2013
    Berichten:
    10
    Heren, hartelijk dank voor de bruikbare bijdragen.

    Betreffende het losschieten is er ook nog de factor Hill zeep die ik waarschijnlijk niet goed onder controle heb, spaarzaam aanbrengen staat erop maar wat is spaarzaam? Wellicht heb ik de sleutels te vettig gemaakt door te veel aan te brengen ... ik zal eens wat spaarzamer gaan worden :)

    De bijdragen over Medium versus Strong (bij een niet omwikkelde snaar dus dikker) en het tegendeel van verkooptruuks zijn intrigerend, maar tegelijk rapporteert Bert Boon geen noemenswaardige problemen op 415 Hz bij Chorda Medium. Betekent dit dat u nooit eerder iets heeft gehoord van het moeilijk(er) aanstrijken en het 'papperig' klinken wat Frits Oosterhof aangeeft bij Chorda Medium op een lagere frequentie dan 440 Hz gestemd? Ik herken deze beschrijving wel.
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Chorda wordt in meerdere dikten gemaakt, dus wanneer het wenselijk en mogelijk is een dikkere snaar te nemen, lijkt me dat de aangewezen weg.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Er zijn strijkers die slecht passende stemsleutels passend proberen te krijgen door er maar een flinke klodder Hill sleutelzeep op te smeren. Het wordt daar alleen maar erger van!! Hier en daar een dotje ter plaatse van de contactplekken is meestal al afdoende voor een soepel draaien. Als ik het zo lees, dan zou ik de sleutel(s) maar eens opnieuw laten inpassen.

    Ik heb echter nergens genoemd dat een snaar bij een lagere referentiefrequentie (415 Hz) moeilijker aanstrijkt, maar wél dat een snaar dan moeilijker aanspreekt en dat is heel wat anders!! (Zie reactie #38).
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Mij lijkt de aangewezen weg: zelfde dikte, grotere massa. Indien verkrijgbaar natuurlijk. :)
     
  5. Evenhelpen

    Evenhelpen

    Lid geworden:
    7 nov 2013
    Berichten:
    10
    Chorda wordt inderdaad in meerdere dikten gemaakt namelijk 3 maar Strong is 50 micron dikker dan Medium... dat is minder dan de tolerantie die Barocco en Aquila op hun snaren geven dus dat lijkt een beetje gek.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het is niet verplicht om Chorda te nemen: iets anders mag ook.
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2014
  7. Evenhelpen

    Evenhelpen

    Lid geworden:
    7 nov 2013
    Berichten:
    10
    Goed punt, maar als ik zie dat ze een verschil in dikte aanbieden van een grootte-orde beneden de gebruikelijke productie-toleranties dan heb ik toch weer het gevoel dat er meer commerciële belangen spelen dan dat het effect objectiveerbaar is. Straks ga ik nog de snaarformule invullen :)! (Maar ik heb de indruk dat ik daarvoor nog wat gegevens mis). Alle gekheid op een stokje: het moet uiteindelijk proefondervindelijk maar het is leuk om er even het kopje bij te houden en te weten wat je aan het variëren bent in je experimenten, en zo zijn we terug bij het prille begin van deze topic, het gedegen onderzoek dat werd voorgesteld.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Het laat zich op vrij eenvoudige wijze berekenen, dat een toename in diameter van 50 µm op een totale diameter van -laten we zeggen- 500 µm, de massa van de snaar doet toenemen met 21%.* En dat lijkt mij een niet te verwaarlozen hoeveelheid die een eveneens niet te verwaarlozen invloed zal hebben op de aan te leggen snaarspanning om de gewenste frequentie te bereiken.

    * indien een dergelijke berekening gewenst is, kan ik die hier gemakkelijk bijvoegen.
     

Deel Deze Pagina