Rammel/ongewenste vibratie C-snaar cello

Discussie in 'Cello' gestart door Bbs, 28 mrt 2013.

  1. Bbs

    Bbs

    Lid geworden:
    4 mrt 2013
    Berichten:
    4
    Dag allemaal,

    Sinds gisteren heb ik een probleem met mijn cello. Als ik de C-snaar op een willekeurige plek indruk en deze aanstrijk, zowel met op- als afstreek, hoor ik een soort 'rammelend', 'trillend' geluid. Het klinkt een beetje zoals het op een basgitaar klinkt wanneer de snaar tegen de frets in de hals aanrammelt, maar dan sneller en vlakker.

    Ik heb het geluid nog niet eerder gehoord. Gisteren hoorde ik het voor het eerst toen ik in de vierde positie op de C-snaar speelde. Als ik de open snaar aanstrijk, hoor ik het geluid niet, maar in iedere willekeurige positie en bij iedere willekeurige andere toon dan de open C wel. Ik heb het idee dat het van bovenin de hals komt, maar kan niet goed bepalen of het vanuit het gedeelte in krul bij de stemschroeven komt of dat het geluid veroorzaakt wordt doordat de snaar tegen de toets rammelt.

    Hier en daar las ik dat het mogelijk is dat de snaar te dicht op de toets is komen liggen doordat bijvoorbeeld de groef in de kam te ver is uitgesleten. Ik heb een poging gedaan dat uit te zoeken door zowel tussen de snaar en de uitholling in het kielhoutje als tussen de snaar en de uitholling in de kam een papiertje (vierdubbel) te leggen en de snaar vervolgens weer te stemmen. Ik heb zo nu en dan het idee dat het dan minder is, maar helemaal weg gaat het echter niet.

    Weet iemand wat dit zou kunnen zijn en wat ik eraan zou kunnen doen? En of het verder nadelig is voor de cello op langere termijn? Het is een vreselijk irritant geluid en ik wil er dolgraag vanaf, maar ivm een financiële tegenvaller staat mijn budget voor de komende maanden jammer genoeg op een historisch dieptepunt.

    Bij voorbaat dank,

    Bbs
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Het lijkt er op dat de toets onvoldoende concaaf is. De toets ter plaatse van de C dient ongeveer 1-1,5 mm holte te hebben. De 'losse' C geeft geen probleem, maar zodra er een vinger wordt gezet wel, omdat dan de snaar wat lager komt te liggen.
    Het zou ook nog de combinatie kunnen zijn van een te lage kam ter hoogte van de C en te weinig concaaf.
    Om te zien of er voldoende holling is kan er een lange liniaal op de toets geplaatst worden (ongeveer 60 cm lang) op de plaats waar de C-snaar normaliter loopt en dan tegen het licht in te kijken of er een 'kuil' of holte is die maximaal is zo halverwege de snaarlengte ter hoogte van de eerste boventoon.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Er zijn celli die door het droge weer van de laatste dagen een wat hogere elevatie (halshoek) hebben, waardoor een of meer snaren de toets raken (of bijna raken, want dat geeft ook al een rammel) Het is niet uitgesloten dat het euvel zich zelf herstelt wanneer het weer lekker vochtig wordt. De door Frits geschetste oorzaak valt ook niet uit te sluiten, maar dan had m.i. het probleem al eerder moeten optreden. Ook een losgeraakt deel van het instrument kan bij een bepaalde toon rammelen en bij een andere niet. Vraag aan uw vioolbouwer of alleen kijken ook al iets kost; een snelle diagnose is vaak kosteloos.
     
  4. Ab

    Ab

    Lid geworden:
    26 jan 2013
    Berichten:
    51
    Metalige resonantie?
    Controleer dan ook even of het niet eenvoudigweg een fijnstemmer is die meetrilt.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Maar dan zou die 'rammel' er ook moeten zijn bij het aanstrijken van de 'losse' C!! Bbs meldt juist dat in dat geval er geen 'rammel' hoorbaar is.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Deze checklist:
    http://bertboonvioolbouw.nl/index.php?page=bijgeluiden
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Misschien dat er ooit nog eens een 'checklist' komt voor een cello?
     
  8. Ab

    Ab

    Lid geworden:
    26 jan 2013
    Berichten:
    51
    @Frits

    Iets dergelijks heb ik wel eens meegemaakt met een viool waarbij een fijnstemmer bij bepaalde toonhoogtes ging meetrillen. De wondere wereld van trillingen en resonanties...

    Ik hoopte ook op een eenvoudige oplossing voor het probleem van de vraagsteller.

    "Het klinkt een beetje zoals het op een basgitaar klinkt wanneer de snaar tegen de frets in de hals aanrammelt"

    Dan lijkt het mij vreemd dat een dergelijk rammelend (metaalachtig?) geluid veroorzaakt wordt door een snaartrilling op een geheel houten toets. (maar oké , ik heb geen ervaring met cello's)
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Misschien is het wel de pin waarvan de borging los zit. Het euvel treedt op wanneer de eindpin niet geheel is uitgeschoven en dus de borging nergens contact mee maakt.
    Ik heb dat wel eens moeten repareren wegens de klacht 'rammel tijdens het spelen'. Na vast zetten van de borging probleem opgelost en klant weer blij en tevreden.
     
  10. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Met mijn onkunde heb ik mijn kam een keer op de verkeerde plek terug gezet waardoor er lucht onder het kamvoetje zat, (dus niet goed aansloot) dat zorgde ook voor een vervelend bijgeluid.
    Uiteraard een barst geeft ook vervelend geluid, en die kan per frequentie anders mee gaan trillen (ervaring).
    En niet te vergeten, er kan rommel in het instrument zitten.
     
  11. Yruz

    Yruz

    Lid geworden:
    22 mrt 2013
    Berichten:
    5
    Ik heb hetzelfde nu ook, ik weet niet of het komt door het weer, een te lage kam of slechte snaren maar ik ga binnenkort toch maar een afspraak maken bij mijn vioolbouwer. Mijn snaren zijn volgensmij onderhand ook wel aan vervanging toe (mijn A-snaar klinkt zo lelijk). Misschien dat hij ook mijn kam iets kan ophogen tegen het gerammel van mijn C-snaar. De snaren liggen ook erg dicht op de toets, opzich geen probleem maar ik kan er wel mee leven als ze wat verder weg liggen.
     
  12. Bbs

    Bbs

    Lid geworden:
    4 mrt 2013
    Berichten:
    4
    Dank voor de reacties allemaal! Heb er nog even goed naar geluisterd en het fenomeen besproken met mijn docent en ben er inmiddels vrijwel zeker van dat het geluid inderdaad wordt veroorzaakt doordat de snaar tegen de toets trilt. In ieder geval is het (gelukkig?) dus niets met de stemmechanieken of iets binnenin het instrument (als ik het goed heb tenminste).
    Dit euvel heb ik nooit eerder gehad dus het kan zijn dat de snaar de diep in de kam is ingesneden, maar mijn docent stipte zoals hierboven ook al aan dat het goed mogelijk is dat het geluid zal verdwijnen met een weersverandering als het eindelijk een beetje lente en warmer en vochtiger weer zal worden. Tot die tijd is er inderdaad de optie om de kam wat op te hogen (daar ik geen geld heb voor een nieuwe op het moment) dus zodra mijn budget het toelaat, ga ik daar werk van maken :) ben benieuwd, bedankt voor het meedenken allemaal!
     
  13. Marloes

    Marloes

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    48
    Het klinkt als een probleem dat ik met één van mijn vorige violen heb gehad. Dat is al ruim 15 jaar geleden en ik zat toen bij Bouwman. Er is toen van alles gedaan maar het probleem is nooit helemaal weggegaan.
    Ik ben benieuwd of het inderdaad samen blijkt te hangen met het weer. Hou je ons nog op de hoogte?
     

Deel Deze Pagina