Rare combinatie...

Discussie in 'Overig' gestart door Neeltjuh, 26 mei 2008.

  1. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Ik weet niet of het echt hier thuis hoort, maar dit kreeg ik dus als viool voorgeschoteld: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EE48NJVG.jpg! Het is een altviool zonder kam en volgensmij met de strijkstok van de cello. Op zich wel een grappige combinatie. De verkoper had er zo weinig verstand van, dat tie volgensmij nog nooit van een altviool had gehoord. (dit was dus mijn eerste 'viool', maar nu heb ik dus wel een viool, dezelfde als mela93)
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Categorie "viola shaped objects"

    Een altvioliste bracht mij jaren geleden haar "altvioolstok" ter beharing. Het bleek een cellostok te zijn die ze een paar jaar daarvoor via haar altviooldocente had gekocht als altstok. Ik heb haar een inruilvoorstel gedaan voor een "echte" altvioolstok: zelden iemand zo gelukkig de winkel zien verlaten!
     
  3. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Over rare stokken gesproken, een celliste in mijn orkest vertelde me laatst dat ze bezig is een nieuwe stok te kopen. Haar leraar vond haar stok nl. wel erg zwaar. Zelf had ze dat nooit zo opgemerkt, aangezien ze er al zo'n twintig jaar mee speelt. Maar toen ze ging wegen bleek het ding zo'n negentig gram te wegen, terwijl een 'normale' cellostok altijd rond de tachtig gram weegt.

    Maar is het normaal dat er cellostokken van negentig gram zijn?
     
  4. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    Hoe kun je überhaupt op een (alt)viool spelen zonder kam, dat klinkt toch niet :rolleyes: zelfde al zou je de stapel verwijderen :D

    heb je hem al opgemeten? een viool 4/4 is 58cm geloof ik. Een altviool iets langer en dikker.
     
  5. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Dat was ik nog vergeten, maar toen de 'viool' aankwam was de stapel ook al los, dus geluid was er niet uit te krijgen. Gelukkig hebben we 'm de volgende dag teruggestuurd.

    Hij was 65 cm, ong. En ik voelde het ook gelijk toen ik hem in m'n nek legde, want hij was iets langer. Maar goed, inmiddels heb ik dus wel een echte viool, gelukkig.
    :)
     
  6. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Dat snap ik best, want zo'n cellostrijkstok is heel anders, ben ik achter gekomen.
     
  7. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    De stapel was los, hoe durf je als verkoper dan nog de snaren te spannen? De druk is gigantisch op zo'n kast, gelukkig maar dat de kam er niet op zat anders had je een altviool in 3 stukjes :)

    Kijk uit voor dingen die je op internet koopt, beste is om naar een vioolmaker te gaan of je leraar op pad sturen.
     
  8. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    en dan geen docent op pad sturen die je een cellostok aansmeert als altvioolstok (iemand nog een paar altistengrapppen die hier van toepassing zijn??)
     
  9. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Ja, maar dat kan ook met de post zijn gebeurd, want hij is over de post verstuurd. Dat is wel een geluk, want anders hadden we denk ik geen geld meer teruggekregen...

    Tja, het was een advertentie en m'n ouders dachten dat die persoon er wel verstand van had (dat verwacht je dan ook), maar blijkbaar toch niet...
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    t' is maar goed dat Frits even afwezig is, want anders had hij op zijn bekende wijze van leer getrokken tegen de gebruikte SMS taal! :cool:
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Bij internet advertenties zijn er drie categoriën verkopers:
    1. zij die beweren er verstand van te hebben, maar er niets van snappen,
    2. zij die beweren er niets van te snappen, maar ondertussen best weten wat voor zooi ze aan de man brengen,
    3. de echte deskundigen, maar die moet je met een lampje zoeken!
     
  12. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    o ja, helemaal vergeten... ik verander het gelijk even...
     
  13. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    Je vergeet wat Neel, er was nog meer mis met die altviool: er zaten maar twee fijnstemmers op, de andere twee zaten er niet op.
    Enne... niet helemaal dezelfde viool, die dingen zijn handgemaakt(zegt ie)

    mela93
     
  14. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    Fijnstemmer hoort eigenlijk enkel op de A snaar (of E bij een viool), de rest kun je vrij makkelijk stemmen omdat de frequentie bereik wijder is, je hebt sneller een g dan een hoge b.
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Fijnstemmers zijn oorspronkelijk bedoeld voor stalen snaren en pas geïntroduceerd toen de Viool E van darm werd ingeruild voor de stalen E, die bijzonder lastig te stemmen is met alleen de sleutel. De meeste losse fijnstemmers die in omloop zijn, zijn eigenlijk ook speciaal bedoeld voor (dunne stalen) E snaren. Toen kunsstofsnaren in het tweede deel van de vorige eeuw steeds populairder werden bleek dat kunsstofsnaren zich ook heel aardig lieten stemmen met fijnstemmers. Vandaar dat Thomastik, producent van het veelbesproken kunststofsnarenmerk Dominant een speciale snarenhouder op de markt bracht voor staal en kunststofsnaren. Later werd dit voorbeeld gevolgd door de firma Wittner, die een aluminium- en nog later een kunststof snarenhouder introduceerde met 4 geintegreerde fijnstemmers.
    Op de traditionele houten snarenhouders worden toch nog vaak 4 losse fijnstemmers gezet. dat is een FOUTE oplossing omdat:
    - ze veel te veel gewicht toevoegen aan de snarenhouder en daardoor als een permanente extra sourdine werken
    - de losse fijnstemmers de A, D en G snaar kunnen beschadigen,
    - losse fijnstemmers veel minder goed werken dan de geïntegreerde.
    Verder is het ook nog eens GEEN GEZICHT.
    Een losse fijnstemmer voor de E is geen probleem, een extra erbij voor de A kan nog (kies dan voor een speciale die een grotere "bek" heeft) maar daar moet het bij blijven. Een Wittner snarenhouder, kunststof voor viool kost 16 euro, voor cello 26, minder dan de prijs van een gemiddelde snaar.
    Wie met darmsnaren speelt kan daarvoor beter helemaal geen fijnstemmers gebruiken.
     
  16. alabama

    alabama

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    52
    Voor alle zekerheid heb ik mijn oorspronkelijke suggesties hier maar verwijderd.
    Zie de volgende post van Bert.
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Ook al zo'n verkeerde praktijk: het uitbuigen van E fijnstemmers voor een dikkere snaar: het leidt tot het veel eerder kapotgaan van snaren. Er zijn eventueel fijnstemmers met een bredere "bek".
    Het advies van Alabama moet daarom NIET worden gevolgd.
    Sleutelzeep helpt bij goed ingepaste sleutels die wat moeilijk in beweging te krijgen zijn. Sleutelzeep op slecht ingepaste sleutels kan leiden tot alsmaar losschietende sleutels.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Nu ik weer terug ben van weggeweest (vakantie gehad ;)), ben ik op zoek gegaan naar die SMS-taal, maar ik heb die niet kunnen vinden. Mis ik hier het een en ander?
    Daarbij komt, dat ik me niet bewust ben van een op mijn bekende manier van leer trekken tegen dergelijke praktijken.
    Vind dat wel jammer, die herkenning dan.

    Frits
     
  19. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    tja, dat komt door dit zinnetje:

    Laatst bewerkt door Neeltjuh (27-05-2008 20:49)
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Nou, volgens mij komt het van dit zinnetje:

    "o ja, helemaal vergeten... ik verander het gelijk even...",

    waar ik in eerste instantie overheen gelezen heb!
    Dan zul je die SMS-taal ook niet vinden natuurlijk.

    Frits
     

Deel Deze Pagina