reparatie/speelklaar maken of niet.

Discussie in 'Viool' gestart door HansT, 15 feb 2022.

  1. HansT

    HansT

    Lid geworden:
    15 feb 2022
    Berichten:
    3
    Hallo beste mensen.
    Ik heb afgelopen week een oude viool gekocht in een koffer met 2 strijkstokken.
    Na wat zoeken met een zaklamp vond ik binnen in het label en het schijnt een
    M.J.H. Kessels viool te zijn uit 1903 model stradivarius.
    voor zover ik kan zien zitten er geen gekke beschadigingen aan maar de dunne snaar is geknapt
    en de andere snaren zien er niet best uit.
    Ik ben geen violist dus kan niet beoordelen of de viool verder goed is.
    Wat ik graag zou willen weten is , kan ik er beter zelf nieuwe snaren opzetten en hem wegzetten of is het beter om deze viool naar een bouwer te brengen om hem na te laten kijken en speelklaar te laten maken.
    Het is uitgesloten dat ik hem zelf ga bespelen dus hij is voor mij bestemd voor de sier.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Waarom een viool die enkel moet dienen als decoratie, speelklaar laten maken? Er zal immers niet op gespeeld worden?
    Dan volstaat een set nieuwe goedkope snaren. Vooropgesteld dat het instrument verder geheel compleet is, dus met passende kam, stemsleutels, staartstuk en dergelijke.
    Is het toch wenselijk dat er op gespeeld dient te worden, zou ik er mee naar de vioolbouwer gaan en een prijsopgave vragen van het speelklaar maken. Eventueel ook nog rekening houden met de kosten van de aanschaf van een acceptabele kwaliteit strijkstok of beharen.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De E snaar vervangen door een goedkope e snaar (Goldbrokat, topklasse voor een bescheiden prijs) zou volstaan voor decoratie.
    Kessels was een instrumentenfabriek die behalve blaasinstrumenten en andere producten van al dan niet muzikale aard, ook een flinke productie strijkinstrumenten had. Kessels was dus niet een individuele bouwer. In NL circuleren nog behoorlijk veel Kessels, van wisselende kwaliteit overigens.
     
  4. HansT

    HansT

    Lid geworden:
    15 feb 2022
    Berichten:
    3
    Ik ben er uit, ik denk dat ik hem maar naar een bouwer breng om te kijken of het waard is om hem weer klaar te maken. mijn gevoel zegt dat het zonde is om deze aan de muur te hangen.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Een paar foto's van 'voor' en 'na' zou wel aardig zijn. :)
     
  6. HansT

    HansT

    Lid geworden:
    15 feb 2022
    Berichten:
    3
    Ik had het geprobeerd maar lukt nog niet erg.

    ScreenShot008 (1).jpg
    Heb het teveel even weg gehaald.
    Frits
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Heb het aangepast.
    De kam staat er wel akelig gevaarlijk scheef op! :eek:
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het is natuurlijk niet heel goed te zien, maar het zou mij niet verbazen wanneer deze Kessels nog redelijk gezond is. Het lijkt mij niet de duurste uit het aanbod van Kessels destijds. Stemsleutels moeten ws. alle vier worden vervangen, de kam is twijfelachtig en die blikken fijnstemmers moeten er behalve bij de e snaar, onmiddellijk af.
    De ondersste stok lijkt mij 100% decoratie, de bovenste is onvoldoende duidelijk voor een indicatie.
    Nu nog een paar lessen!
     

Deel Deze Pagina