Reparatie Viool.

Discussie in 'Viool' gestart door Tobias, 25 jul 2021.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Hierbij drie filmpjes van de reparatie van een viool. Meestal zijn dit soort filmpjes onduidelijk en slecht gefilmd.
    Maar deze 3 filmpjes zijn duidelijk en de reparatie is goed in beeld gebracht.
    Er is ook een serie over de Cello.
    No 1
    No 2
    No 3
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2021
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Niet altijd even zinvol om zo'n Schönbach-viooltje van hoekblokjes te voorzien.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Dit zijn geen instructiefilmpjes voor hen die het willen nadoen. Er worden nogal wat stappen overgeslagen.
    Mij viel op dat er waterdunne lijm gebruikt werd, maar ik kan het mis hebben.
    Het veelvuldige gebruik van de vijl deed mij denken aan Otto Möckel, die adviseerde om vooral op te passen dat je geen 'Raspelvirtuos" wordt.
    Ik begrijp net zo min als Bert, waarom je een dergelijke viool helemaal gaat reviseren.
    Geen enkel beeld van het richten van de hals voor het verkrijgen van de juiste helling. De stapel zit er wel heel erg snel in. Niets te zien over het lak retoucheren. En nu ook al een hoop reclame voor garnituren van een bepaalde firma.
    Voor hen die echt goede instructie willen zien over de vioolbouw kan ik de series van Davide Sora aanbevelen.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Davide Sora is tenminste een betrouwbare bron, al mag je niet denken dat het na het zien van zijn filmpjes, vioolbouw en -reparatie een fluitje van een cent is.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Instrumentenbouw leer je niet van een paar filmpjes of door een boek te lezen.
     

Deel Deze Pagina