Repareren en beschilderen van een contrabas

Discussie in 'Contrabas' gestart door Robert Chretien van Helten, 3 nov 2023.

?

Tips voor het renoveren van een oude contrabas

  1. Uitnodiging voor advies

    1 stem(men)
    33,3%
  2. Tips voor plan van aanpak

    3 stem(men)
    100,0%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51
    Ik heb gratis een contrabas gekregen die ik wil gaan opknappen. Deze contrabas is voor mij vrouwelijk schoon. Ik wil haar kunstzinnig beschilderen en vroeg me af welke materialen ik er op kan aanbrengen , zonder te veel van de klank te verliezen. Ze is reeds ontmanteld en is gedeeltelijk al opgeschuurd en geplamuurd. Graag ontvang ik wat advies vanuit dit Forum. Tevens benieuwd of in mijn omgeving van de Utrechtse Heuvelrug rondom of in Leersum iemand mij wil helpen om dit project te doen slagen. Later als ze klaar is wil ik een poging doen om met haar te spelen in onze HillSide band naast ons eigen Basje. Ook lijkt het me leuk om haar publiekelijk te tonen als kunstobject.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    902
    Je wilt niet te veel van de klank verliezen, maar voor we kunnen reageren zou het wat duidelijker mogen zijn hoe de klank dan is die je niet verliezen wilt. Als het een oude triplex bas is, is vaak niet zoveel te verliezen en kun je ongeveer doen wat je wilt zonder dat het veel invloed zal hebben.
    Mocht het echter een oud maar goed gebouwd instrument zijn is het ontzettend jammer om daar verf op te smeren, omdat je de klank vermoordt. Lak moet een zo dun mogelijke beschermlaag zijn voor het hout, alles wat gewicht toevoegt, dempt de klank. Wil je er een artistiek object van maken wat ook nog klinkt, zou je kunnen denken aan een lijntekening met Oost Indische inkt, waarna je aflakt b.v. met een spirituslak met een kleurmiddel. Succes!
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.920
    Homepage:
    Als er al sprake is van plamuur, dan is het onheil reeds geschied. Waar komt die zucht naar het omtoveren van strijkinstrumenten tot "kunst" toch vandaan?
    Een advies: (uitdrukkelijk niet gegeven in mijn hoedanigheid als vioolbouwer): huur een Graffiti-artiest in met een collectie spuitbussen: dat is vaak autolak die niet al te dik uitpakt. Zo blijft de bas na de transformatie nog bespeelbaar binnen de mogelijkheden.
     
  4. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    902
  5. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Graffiti artiesten werken meestal niet met gewone autolak, als je op zoek bent naar dat soort spuitbussen kijk dan naar het merk Montana (de gold reeks), je kan ook best enkele caps van verschillende maten kopen. Ik vrees alleen dat een bas toch nogal klein is om met spuitbussen aan de slag te gaan, airbrush is dan een beter alternatief denk ik. Oostindische inkt lijkt me ook niet zo gemakkelijk maar zal inderdaad weinig impact hebben. Geen idee welk effect een pyrogravure zou hebben, ...
     
    Robert Chretien van Helten vindt dit leuk.
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.920
    Homepage:
    @Satch Dat riekt naar de nodige ervaring als Street Artist!
     
    Robert Chretien van Helten en Satch vinden dit leuk.
  7. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51
    Dankjewel Hubertus , fijn om deze adviezen te lezen. Sorry dat ik al plamuur heb gebruikt maar er zaten echt veel krimpscheuren in het triplex. Ik zal het binnenkort weer gaan schuren en hopelijk zal dat de klank niet verpesten. De klank weet ik niet want de snaren heb ik wel even aangeraakt en getracht te stemmen en was daar niet tevreden over , maar de snaren waren al sterk aangetast en heb ze verwijderd. De strijkstok kon ik niet redden en het paardenhaar heb ik moeten verwijderen en de klemmetjes van hout bewaard eea was sterk verweerd en was met de pleisters beplakt. Ik hen oostindische inkt en nog een Pilot Galligraphy Set en ook nog Rotring rapidograph tekenpennen uit mijn technische periode. Ik ga in ieder geval op een stukje triplex wat uit proberen . Groet Bob
    upload_2023-11-4_16-36-19.png
     
  8. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    902
    Kijk uit met een Rothring pen op een (deels) geplamuurde ondergrond, want ze verstoppen erg snel. Je moet wel erg dikke lagen verf op triplex zetten voordat de klank nog slechter wordt... Als er allerlei kleine scheurtjes in zitten, kan het zaak zijn de bas te behandelen zoals je hout behandelt voor je er een paneel schilderij op gaat maken. Opschuren en er dan bijvoorbeeld een krijtgrond of gesso opzetten, weer schuren en nog een laag dwars op de andere streek richting erop zetten en weer schuren. Eventueel met gelatine of een lijmlaag zorgen dat de ondergrond niet teveel zuigt. Is prima informatie over te vinden, maar op platforms voor schilders in traditionele werkwijze. zie bijvoorbeeld: https://christianpicke.be/olieverf/waarom-schilder-ik-op-houten-panelen-en-niet-op-canvas/
    Maar let op: Heel dun gronden, anders heeft triplex de neiging tot kromtrekken, je kunt helaas niet voor- en achterkant gronden zoals eigenlijk zou moeten.
     
  9. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51
    Fijn om dit nu te weten en ik ga aan de slag , ik zal de stappen fotograferen en jullie op de hoogte houden. Met enthousiaste groet Bob
     
  10. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51
    Bekijk bijlage 7497 Bekijk bijlage 7497 Goedendag, ik heb de contrabas ontmanteld en begonnen met schuren en gronden met Gesso de Krul staat reeds in Hamerite goud. De Toets plank is los gekomen en moet worden verlijmd nadat ik klaar met het schilderwerk op de klankkast de toets plank wil ik met Hamerite antraciet behandelen. Het plan is nog 2 lagen Gesso op de buik en nog 1 laag op de rug en rondom de zijkant van de klankkast. Ik vond de stok met touwtjes los in de kast die de onder de kam zat. Nog een toer om de stok terug te plaatsen. Ik boor daarom 2 gaatjes in de rug en op de buik in het hart onder de kam om de stok te verlijmen en vast te schroeven. Zodra ik klaar ben met het gronden zet met potlood het ontwerpplan uit en ga ik het geheel in acrylverf in kleur uitwerken. Ik ben benieuwd welke vernis ik zal moeten gebruiken. Ook wil ik weten welke snaren ik het beste kan toepassen en welke spansnaar voor de staart . Volgens mij heb ik een 3/4 contrabas in behandeling want de klankkast is ca 110 en totaal 180 cm. Nu maar hopen dat ik respons krijg Bekijk bijlage 7495
     
  11. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51
    Een kleine impressie:

    IMG_6887.jpeg IMG_6886.jpeg IMG_6884.jpeg IMG_6883.jpeg
     
  12. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51
    Is het mogelijk om de binnenkant met een spuitbus te gronden?
     
  13. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    902
    De stok met touwtjes is de stapel, die moet heel precies goed staan als je ooit nog muziek wilt maken op deze bas. Voordat je de snaren erop zet! En absoluut niet met schroeven vast zetten, dat is moord plegen op het instrument.... Om daar zelf aan te beginnen, is eigenlijk geen doen aan. Je zult er stapel dol van worden. Beter om even naar een vioolbouwer toegaan die 'm met een stapelzetter in bijna geen tijd weer op zijn plaats heeft staan...
     
  14. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51
    Ik begrijp dat dit ronde houtje dan los geklemd staat? Wat is dan een fixatie met lijm of schroef het probleem?
     
  15. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    902
    De stapel moet als de snaren er nog niet op zitten een kleine voorspanning hebben zodat hij niet omvalt, doordat de snaren druk uitgaan oefenen, blijft hij op zijn plek. De stapel ondersteunt het bovenblad, maar brengt ook de trillingen van de kamvoet aan de kant van de hoge snaren naar het achterblad. Ook is het belangrijk dat de stapel perfect aansluit op zowel onderblad als bovenblad.De plaats waar de stapel staat komt heel precies, je moet met kleine tikjes de stapel nog iets bij kunnen stellen om het geluid helemaal goed te krijgen. Wat natuurlijk nooit meer lukt als je de stapel vastlijmt of schroeft. Daarnaast zou een schroefgat waarschijnlijk heel snel voor een stapelscheur zorgen in een massief bovenblad, waarna je het instrument eigenlijk wel weg kunt gooien...
     
  16. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.920
    Homepage:
    Ik vind dit allemaal vreselijke verhalen over plamuren, schroeven in de stapel of vastlijmen van de stapel, lakken met Hammerite: ik krijg er buikpijn van!
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.289
    Homepage:
    Het heeft niets meer te maken met instrumentenbouw, maar alles met klussen uit het arsenaal van de bouwmarkt. Vreselijk eigenlijk.
     
  18. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    902
    Ik zou niet weten hoe je dat voor elkaar krijgt.... En wellicht is de vraag ook eerder iets voor een kunstenaarsgroep op Facebook dan voor een voor waar de nadruk op het bespelen van instrumenten ligt en minder op het beschilderen...

    Op zich een hele mooie traditie van instrumenten beschilderen en decoreren die honderden jaren oud is, en volgens mij vooral gericht was en is op het maken van pronkinstrumenten. Er zal dus wel degelijk kennis zijn van hoe je instrumenten kunt kleuren. Dan gaat volgens mij vooral om het aanbrengen van transparante gekleurde lakken op voorblad (sparrenhout oftewel fichte) en esdoorn. Bij gitaren zie je dat ook, net als bij mandolines. Mijn vermoeden is dat daarbij dan vooral lakken op alcohol basis gebruikt worden, maar dat is een gok. Omdat jij bezig bent met het beschilderen van triplex zou er volgens mij wel wat meer mogelijk zijn, omdat er veel minder te verliezen is qua geluid.
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.289
    Homepage:
    Wanneer de contrabas dient als decoratie is er -als techniek- geen enkel probleem de stapel vast te schroeven, te spijkeren of te verlijmen. Om dan gaten in boven- en achterblad te maken gaat mij te ver, maar daar heb ik verder geen zeggenschap over. Verwacht niet dat er dan nog een redelijke klank uitkomt. Er komt geluid uit, meer niet. Een dikke en vooral keiharde laklaag op de bladen zal dan ook nauwelijks nog een hoorbaar extra (negatief) effect hebben. De titel van dit onderwerp en dan met name 'Repareren', wordt wel ernstig geweld aangedaan.
    Het gaat nu meer over kunstschilderen, plamuren en stucadoren dan instrumentenbouw.
     
  20. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51
    Bedankt voor je reactie Oosterhof, ik begrijp je reactie maar ik denk dat de praktijk anders uit kan pakken ik heb de stapel onder en boven gefixeerd met houten deuvels precies in het hart in de kam. Met ChatGPT gecommuniceerd;Dat klinkt als een handige reparatie! Zorg ervoor dat de lijm goed droog is voordat je de contrabas weer bespeelt. Als je nog vragen hebt over instrumentonderhoud of iets anders, laat het me weten.

    IMG_6891.jpeg IMG_6890.jpeg
     

Deel Deze Pagina