restauratie cello

Discussie in 'Cello' gestart door vioolblok, 28 nov 2010.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    13.618
    Homepage:
    Beste Thon,

    ik zie dat er nooit is gereageerd op de vraag over de bovenste hoekklosjes. Dat zal ik dan nu doen.
    Ik begrijp uit een van de reacties, dat 'iemand' heeft beweerd dat de afwezigheid van de bovenste hoekklosjes duidt op een instrument van Franse makelij. Dat kan ik niet bevestigen. Ik heb vele instrumenten gezien die niet uit Frankrijk komen en die toch alleen maar de onderste hoekklosjes bevatten, dat wil zeggen: schotjes van triplex die moeten suggereren dat we hier te doen hebben met massieve klosjes. Dit soort werkwijzen komt meestal voor in de seriematig gefabriceerde instrumenten. De bedoeling is dat wanneer er door de f-gaten wordt gekeken -met of zonder spiegeltje- er alleen maar gezien kan worden of de onderste hoekklosjes (of schotjes) erin zitten. De bovenste zijn niet te zien via de f-gaten. Hetzelfde verhaal voor de onderste schotjes: men kan (meestal) niet zien of het om massieve echte klosjes gaat of dat het schotjes zijn.

    Een toets die niet in lijn staat geeft problemen met de kam. Het hangt wel af van de mate waarin dat optreedt, want soms kan met een beetje compensatie het probleem worden verholpen:
    1) de snaren kunnen een ietsje asymmetrisch over de kam worden gelegd
    2) de kam kan een ietsje asymmetrisch t.o.v. de centrale lijn worden geplaatst

    De hele hals opnieuw richten is een hele klus, waarbij er vaak ook nog een oplossing gezocht moet worden naar een niet meer passende hiel (van de halsvoet). De hals moet dan ook heel precies en voorzichtig worden losgemaakt. Uit de foto's blijkt dat het bovenblad er reeds af is. De volgende stap is de hals losmaken van de corpus. Dat zou het beste gaan zonder toets, maar om een juiste instelling te krijgen is de bevestigde toets nodig. Bij het lakken echter is het weer handiger geen toets erop te hebben. Wanneer de toets er dan toch eenmaal af is, hecht die dan met een paar dotjes niet al te sterke huidenlijm vast, zodat die voor het lakproces gemakkelijk weer verwijderd kan worden.

    Frits
     
  2. vioolblok

    vioolblok Anthon L.J. Kahmann

    Lid geworden:
    28 nov 2010
    Berichten:
    31
    Homepage:
    Beste Frits,
    bedankt voor je reactie. Ik had er overigens al rekening mee gehouden dat e.e.a. iets langer zou kunnen duren vanwege de feestdagen, ook al omdat er in deze periode erg veel uitvoeringen plaatsvinden. Veel mensen zullen het nu dus erg druk hebben.
    Ik heb elders op dit forum gelezen hoe je de toets van de hals kunt nemen en dat ga ik nu als volgende stap ondernemen. Zoals je e.e.a. beschrijft realiseer ik me ook wel dat het los-nemen van de hals en met name het correct terugplaatsen nog niet zo een twee drie is gedaan en ik vraag me dan ook af of ik dat wel zal gaan doen. Wanneer ik de nieuwe kam binnen heb, ga ik eerst maar eens heel erg precies meten hoe groot de afwijking is (voordat ik de toets verwijder). Zodra ik dat weet, vraag/zoek/lees ik eerst verder alvorens de volgende stap ( hals weg-nemen et.c.) te doen.
    Handige tip overigens om de toets zoals je beschreef tijdelijk terug te plaatsen. Ik was al an het overwegen om dit te doen m.b.v. heel kleine houten pennetjes (deuvel-methode), maar dit is natuurlijk veel slimmer en minder omslachtig. Ik houd jullie op de hoogte.
    m.v.g.
    Thon.
     

Deel Deze Pagina