restauratie: lak tussen krans en blad

Discussie in 'Viool' gestart door Vic, 27 sep 2011.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Met olielak op een soortgelijke wijze, maar niet met een toevoeging van een kleurstof als Bismarck Brown (die lost niet op in een olielak). Daarom gebruikte ik ook het woord 'anderszins'. Zie mijn eerdere post#39. Omdat Hammerl het in zijn pakket heeft zitten wil dat nog niet zeggen dat men gehouden is beits te gebruiken. Wanneer ik verwijs naar een andere firma blijkt dat hier helemaal geen beits gebruikt wordt, maar wel gebruik gemaakt wordt van de refractie-indices van zowel hout als de lak. Ik zou zeggen: neem eens een kijkje in de verschillende laksystemen en oordeel zelf.

    Neemt niet weg dat een ieder vrij is om beits te gebruiken. ;)

    Frits
     
  2. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Bedankt, ook de gelinkte andere firma gebruikt "Grounds" en verschillende systemen om het gewenste effect te bereiken. Ik ga het nog helemaal lezen.


    ik heb overigens de voorbehandeling die ik gebruik besproken met Michael Hammerl en hij heeft me overtuigd dat voorbeitsen bij hun systeem echt nodig is.
    (Het is overigens geen echte beits maar een kleur-stain die je aanbrengt met een stainsponsje)
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik vermoed dat het systeem wat Hammerl verkoopt, ontwikkeld is op basis van hun ingrediënten. Voor het gewenste resultaat hoort daar dan een stain bij. Het is ook het beste om niet hiervan af te wijken omdat het hele systeem daarop ontwikkeld is.
     
  4. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Voor mijn eerste viool heb ik het Hammerl systeem gebruikt, maar ben niet helemaal tevreden over de kleur, had iets donkerder gemogen. Is dat dan een kwestie van 2 keer beitsen? Of de kleurlak donkerder maken met donkerbruine lak, of asfalt?
     
  5. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Welke kleuren heb je gebruikt voor beits en kleurlak?
    Hoeveel lagen kleur heb je gebruikt?

    En welke kleur had je eigenlijk willen hebben?
     
  6. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    De vraag is niet aan mij gesteld, maar ik heb wèl met Hammerllak gewerkt. Omdat ik een rode viool wou hebben, heb ik rode beits gebruikt (wat jullie hardnekkig "stain" blijven noemen; Gronings?) en daar rode lak overheen, vier lagen. Je hebt de juiste kleur zó te pakken. Probleem vond ik de rand van de bladen: ik wilde ze min of meer wit hebben door de kleur weg te poetsen, maar met beits kleur je al gauw te intens en beits laat zich niet zo gemakkelijk wegpoetsen als lak. Als grondering gebruikte ik eiwit, maar de vioolbouwer Perras raadt propolis aan, een "bij"product" van de honingindustrie(!). Ik weet niet of iemand daar ervaring mee heeft.
     
  7. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Beits: 421 Antiek, 1 keer
    Lak: Rood-bruin 3 lagen.

    Ik wilde rood-bruin hebben ;) Hij is een beetje te licht gebleven vind ik, een beetje oranje-bruin.
     
  8. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Met een stukje schuurpapier 400 of een vochtig doekje poets je de beits zo weer weg. Je kan randen lichter maken en schakeringen aanbrengen.

    Deze "witte" viool heeft twee lagen bruine beits en ook maar twee lagen kleurlak, nu alleen nog vijf lagen blanke lak.
    De beits is fors bewerkt vanwege de "antiek look"

    [​IMG]

    bij deze heb ik rood over geel gebeitst en het rood weer flink weggeschuurd.

    [​IMG]
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik wil even reageren op het woord ‘stain’ in plaats van beits. Bij het woord beits heb ik een geheel ander idee dan bij een stain. Beitsen is –naar mijn beleving- het hout laten doordringen met een vloeistof die een bepaalde kleur heeft. Met het opbrengen van een ‘stain’ bedoel ik niet anders dan een gekleurd laagje aanbrengen, eentje die niet tot diep in de houtvezels dringt. Het komt er dus op neer dat ik bij beitsen denk aan een diep doordringend vermogen van een bepaalde kleur. Het heeft verder niets met ‘Gronings’ te maken. :)

    Propolis:
    Ik heb eens een keer (denk een jaar of vijf geleden) een imker in Zeeland benaderd om aan propolis te komen. Het is gelukt en tegen een redelijke prijs heb ik een partij van dat spul gekregen. De man had het zelf verzameld en in aluminiumfolie gerold (had hij beter niet kunnen doen, want het spul is ontzettend plakkerig wat maakt dat de folie nauwelijks te scheiden was van de propolis). Er zaten nog resten van de raat bij, samen met andere troep.
    Ik heb het verzameld en geëxtraheerd met ethanol, daarna gefiltreerd en ingedampt. Vervolgens op een proefstukje vurenhout opgebracht. Het kreeg een geelachtige kleur. Wilde niet echt drogen. Na een week of zo , terwijl het nog wat plakkerig was, nóg een laag opgebracht en een paar weken tijd gegeven. Het probleem met dit spul was dat ik het niet droog kreeg. Ik heb er daarom nooit een instrument mee voorzien als grondering. Ik heb nog ergens wat van die ruwe propolis staan. Men zegt dat propolis een antibacteriële werking heeft en daarom voorkomt dat er houtworm in het instrument gaat zitten. Ik weet het niet, zou best kunnen.

    Frits
     
  10. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Wat ik gebruikt heb is geen van beide dan, het heet 'Antique stain' en is een kleurloze oplossing. Het blijkt natrium nitriet te zijn.
     
  11. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Dat is de oorzaak, je hebt voorbehandeld met antiek 421. Dat is geen echte kleurbeits maar een kleurloze oxidatie beits die alleen de nerf mooi ophaalt.

    Je moet onder rood bruine lak eigenlijk waterbeits 169 red brown gebruiken.
    Dan zou het uiteindelijk met drie lagen kleurlak deze kleur moeten worden:
    [​IMG]
     
  12. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Ga ik zeker proberen dan! Mijn dank.
     
  13. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Hammerl gebruikt in de Duitse pagina's het woord Beizen maar in Engelse vertaling Stain.

    Het is simpelweg het op kleur brengen van met gelatine voorbehandeld hout. Het trekt er volgens mij daardoor ook niet in anders kon ik geen lichte randen etc. aanbrengen door de "stain" weer te verwijderen.


    Beizen und Grundieren
    Will man dem rohen Instrument einen schönen Grundton verleihen, sollte man es vor der Lackierung beizen. Da das Holz jedoch unterschiedliche Härte aufweist und dadurch die Beize ungleichmäßig einziehen kann, ist es empfehlenswert, das rohe Instrument zuerst vorzubeizen, um ein schönes gleichmäßiges Farbbild zu erhalten.

    Stains and primers
    If the unfinished instrument is to have a beautiful basic color, it should be stained before varnishing. But since the hardness of wood can vary, thus absorbing the stain unevenly, it is recommended that the basic instrument should be pre-treated first to ensure that the color is attractively even.
     
  14. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    ik houd het bij gelatine pulver, lekker simpel en kan niet mislukken :)

    http://www.hammerl.com/english/beizen.php
     
  15. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Nog één vraag voor Geert dan en dan stop ik met het kapen van Vic's onderwerp ;)

    Die antiek stain (beits) doe ik die dan voor of na de kleurbeits, of helemaal niet?
     
  16. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik heb er wel kleurbeits overheen gedaan, met een lichte kleur (bv goudgeel) kan dat gewoon (maar hoeft dus niet).
    De gelatine grondering is denk ik belangrijker voor de egale kleuring.

    En je kan dus ook twee lagen beits, ook verschillende kleuren, over elkaar doen en dan weer gedeeltelijk wegschuren.
     

Deel Deze Pagina