ringvinger (3)

Discussie in 'Altviool' gestart door johannes, 2 dec 2008.

  1. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    87
    ik speel pas 3 maanden altviool. ik heb een probleem met mijn ringvinger (3). ik kan deze vinger niet goed sturen/bewegen als ik de pink(4) reeds op de toets heb staan. Is dit een normaal motorisch verschijnsel of moet ik me zorgen maken?
    heb jullie tips hoe ik de ringvinger onafhankelijker van de pink kan gebruiken? zijn hier motorische oefeningen voor te bedenken. Ik zit regelmatig in de auto dus ik heb tijd zat om vingeroefeningen te doen...
     
    zapling vindt dit leuk.
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Dat is normaal. Je moet de hand zien als een grijpinstrument, waarvan de
    wijsvinger bovendien een aanwijsfunctie heeft. De drie overige vingers dienen om gezamenlijk op te treden in het vastpakken van een voorwerp. Dit geldt voor apen en voor mensen.
    Bij mensen moeten de vingers bovendien nog allerlei manipulaties kunnen doen.

    Om je ringvinger meer onafhankelijk te laten zijn, is het volgende van belang:
    1 De gehele linker hand moet ontspannen zijn. Met vingers die niet ontspannen zijn, kan je niet snel bewegen en het kan zelfs schadelijk zijn voor je spel en gezondheid.
    2 De derde vinger moet bewegen vanuit het goede gewricht. Dit is het basis gewricht.
    Veel beginners maken in het algemeen de fout om de vingers samen te knijpen en de toppen van de vingers slechts te bewegen.
    3 De derde vinger moet op een goede manier op de toets terecht komen en daarbij gekromd zijn.

    De volgende oefening kan je in de auto doen:
    1 Je hebt beide handen aan het stuur.
    2 Maak een beweging of je een triller maakt met de derde vinger,
    terwijl de overige vingers en duim het stuur vasthouden.

    Bij deze oefening zul je merken, dat in deze beweging de pink de neiging heeft om
    mee te bewegen. Dat geeft niet, want dat is natuurlijk.

    Een hele goede training om je vingers leniger en onafhankelijker van elkaar te maken, is typen.
    Ik heb een typediploma gehaald en daar is mijn vioolspel, wat betreft mijn linker hand echt (nog) beter van geworden. :)
     
    zapling vindt dit leuk.
  3. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    774
    Ik heb hier nooit geen last van gehad. Enkel dat de pink soms te laag zit, en dan beweeg ik gewoon mijn gehele hand iets omhoog. Misschien het omdat ik al jaren piano speel en daarom soepele vingers hebt, triller op de viool was ook meteen goed.

    Misschien kun je al je vingers op tafel leggen en je ringvinger naar dicht mogelijk naar je middelvinger te bewegen en weer naar je pink, probeer wel de anders vinger op dezelfde plek te houden.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Omgekeerd kan ook: ik denk dat door mijn vioolspel mijn typevaardigheid positief is beïnvloed. :p

    Frits
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    ...hetgeen weer handig is op het forum:D Een perfecte wisselwerking, toch?!:)

    (overigens: #5 is spam, dus weg ermee!)
     
    zapling vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina