Rode: vioolconcerten en stukken van Friedemann Eichhorn

Discussie in 'Juweeltjes in de vergetelheid' gestart door Henri Vieuxtemps, 15 apr 2017.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    754
    Eerder had ik 2 vioolconcerten van Rode, die bij violisten bekender is van z'n etuden, op YT gezet. De solist, waarvoor ik eens de kadens van Dupuis van het vc van Heetboven had gecopieerd (en later op IMSLP gezet) kwam die stukken tegen en vroeg mij of ik z'n naam erbij wilde zetten, omdat vooral Rode 10 veel bekeken was. Ook stuurde hij 4 cd's van Naxos op en het verzoek een stuk van Kummer en Francois Schubert (dus niet Franz) op YT te zetten, het liefst voor 12 april de sterfdag van de componist, wat ik net voor middernacht heb gehaald. Hij had het al 6 maanden op YouTube staan met het plaatje van de cd en kwam tot 280 kijkers. Ik heb voor hem een meeleesfilmpje gemaakt van dit stuk voor viool en cello en na een uurtje had ik al zijn 280 kijkers overschreden en na 24 uur stond de teller al op 255o kijkers en de beoordelingen met 160 duimen omhoog en niks naar beneden zijn een stuk positiever dan de live-opnames van Lindsey Stirling, waar de helft van de duimen naar beneden staat.
    Vinden jullie het ook een leuk stuk of teveel show en eigenlijk 2e rangs klassiek en geen grote muziek?



    Rode concert no. 10
    15.000 kijkers
    Rode concert no.10
    137.000 kijkers
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2017
    Marcelita en jis77 vinden dit leuk.
  2. Yvonne Boncoeur

    Yvonne Boncoeur

    Lid geworden:
    15 jan 2017
    Berichten:
    1
    Leuk, speels stuk, heel mooi gespeeld. Bijzonder dat het op jouw YT-kanaal in korte tijd zo vaak bekeken wordt, Henri.
     
  3. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    670
    Vandaag pas ontdekt deze componiste en violist. Prachtige opnamen! Ik mis vioolconcert 11 en 12 van Rode volgens mij in deze serie. Komt dat nog of zijn die concerten incompleet/verloren gegaan?
     
  4. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    938
    Geen idee of die nog worden uitgebracht. Mogelijk zijn de orkestpartijen in het ongerede geraakt, hoewel ik mij niet kan voorstellen dat het conservatorium van Parijs daar niet meer over beschikt. Er is ook erg lang gezocht naar de orkestpartijen van de vier vioolconcerten van Karol Lipinski. En ten overvloede: de als compleet aangekondigde uitgave van de werken van Heinrich Ernst voor viool en piano op Toccata classics is ook nog steeds niet compleet.
     
  5. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    938
    Ik heb de indruk dat men bij Naxos de naam Kreutzer zodanig in verband brengt met zijn etudes, dat er aan voorbij wordt gegaan dat hij ook de nodige (19) vioolconcerten heeft gecomponeerd. Maar gelukkig hebben andere labels dat weer een beetje goedgemaakt. Bijvoorbeeld CPO met de concerten nrs. 15, 18 en 19 (Ernst Breuninger). En ook Talent met de concerten nrs. 9 en 13, plus variaties over respectievelijk 'Nel cor più non mi sento' en 'Montanyas Regaladas' (Saskia Lethiec). Tenslotte beschik ik nog over een radio-opname van het concert nr. 16 (Jenny Abel). Het opmerkelijke aan dat laatste concert is dat het is gebaseerd op thema's uit symfonieën van Haydn.

    De concerten nrs. 10 en 19 van Kreutzer heb ik lang geleden zelf nog gestudeerd. Zonder pianobegeleiding, dus ik kende alleen de solopartij. Dat euvel is voor wat betreft het concert nr. 19 verholpen, maar nu nog nr. 10 :)
     
  6. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    670
    Gisteren kwam ik op youtube deze video tegen en dacht: mooie toon heeft hij, eens even op youtube iets van hem bekijken.



    Er valt echter niks te bekijken, alleen te beluisteren. Google leerde al snel dat hij bij Naxos opnamen heeft gemaakt. Gisteren vioolconcert nr 1 van Rode meermaals beluisterd. Van veel componisten in deze vioolserie van Naxos merk je dat het violisten waren die erbij componeerde. Het zijn toch tweederangs componisten. Bij vioolconcert nr 1 van Rode heb ik dat totaal niet (rest nog niet beluisterd - kan zijn dat het meer van hetzelfde blijft). Prachtige orkestpartij etc. Zowel de uitvoering als de opname is echt schitterend.

    Ik ben dol op het geluid van Eichhorn. Hij heeft echt een heel mooi, warm, sympathiek geluid. Zeker in de laagte laat hij de viool prachtig fluweel zingen. Sowieso petje af voor hem. Na vioolstudie aan Mannheim University of Music met een beurs naar de Julliard gegaan . Verder studeerde hij nog muziekgeschiedenis en recht aan de Johannes Gutenberg University Mainz en is gepromoveerd. Hij is nu professor aan de the Liszt School of Music in Weimar, Duitsland.
     
  7. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    670
    @Henri Vieuxtemps Heb je nog tips uit de Naxos serie. Kwam recent zelf Sarasate/Yang tegen en nu Rode/Eichhorn en dat zijn echt positieve verrassingen voor me. Ik houd me aanbevolen voor tips uit die serie.
     
  8. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    754
    Tijdje niks van de Naxos serie geluisterd, maar ik zit heen en terug 2 uur in de auto naar m'n werk dus draai ik veel onbekende vioolconcerten van m'n verzameling en neem er dan 2 mee die ik grijs draai en ik het stuk goed genoeg ken. Veel boeiender dan al dat ijzeren repertoire op Radio4. Ik werd een beetje boos toen ik Maartje van Weegen om een paar minuten over 7 kortgeleden hoorde zeggen over Paganini 1e vc "misschien interessant voor violisten". Reken er maar niet op dat de 4e Paganini gespeeld door Arthur Grumiaux op Radio4 wordt gedraaid. Ze houden hun luisteraars liever dom net als op classic FM. Kortgelden Concerto Russe van Lalo op.29 en vioolconcert op.20 minder bekend dan Symf. Espagnole die ik zelf begeleid heb. Vioolconcert van Joan Manen een Catalaanse componist en Mc Kensie van Hyperion .( waar je niks aan hebt, want dat wordt altijd geblokkeerd door YT) gedraaid. Die laatste 2 concerten zijn minder dan Lalo dat ik beter vind. Dat duo van Eichman hierboven is nu wereldwijd geblokkeerd zag ik. Ik kan het nog wel afspelen, maar jullie waarschijnlijk niet. De teller stond op 8000 kijkers en speciaal voor Eichman gemaakt maar JijBuis denkt daar kennelijk anders over automatisch zonder iets aan Friedemann te vragen.
    Rode is een componist , dus geen componiste. Op IMSLP http://imslp.org/wiki/Category:Rode,_Pierre staan gewoon Rode 11 en 12 viool- en pianopartij. Van de Beriot is ook concert 10 en ik dacht 5 of 6 nooit opgenomen op cd. Volledigheid zou wel leuk zijn voor verzamelaars en liefhebbers van obscuur repertoire zoals wij. Gelukkig heb je sommige platenboeren en violisten die het leuk vinden zo'n stuk als wereldpremiere op cd te zetten ipv ijzeren standaardtroep ook al is het niet altijd enorm grote muziek.
    Wel grappig dat ik als vc-verzamelaar op YT na Rieu en TrosAvro als 3e klassieke YT-kanaal meer kijkers en abonnees heb dan het YTkanaal van het Concertgebouworkest en Radio4. Dus belangstelling voor obscuur repertoire is er wel degelijk.
    https://www.youtube.com/user/AndreRieuTV/about?disable_polymer=1
    781.467 abonnees • 535.176.655 weergaven
    https://www.youtube.com/user/avroklassiek/about?disable_polymer=1
    114.269 abonnees • 58.651.991 weergaven
    https://www.youtube.com/user/HenriVieuxtemps/about?disable_polymer=1
    32.260 abonnees • 24.010.577 weergaven
    https://www.youtube.com/user/rcolive/about?disable_polymer=1
    23.180 abonnees • 5.247.749 weergaven
    https://www.youtube.com/user/radio4nl/about?disable_polymer=1
    8.087 abonnees • 4.129.062 weergaven
    Ik had een aantal Kreutzerconcerten op YT gezet.




     
  9. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    938
    Op het Naxos-label zijn van De Bériot de concerten nrs. 1, 2, 3, 5, 8 en 9 verschenen. De concerten nrs. 1, 8 en 9 helaas gespeeld door Takako Nishizaki. Maar ja, zij is de echtgenote van de CEO van Naxos ............... Voor het CPO-label zijn door Laurent Breuninger nog de De Bériot concerten nrs. 2, 4 en 7 opgenomen.

    Voorts zijn van De Bériot bij Naxos de 12 caprices op. 109, 9 studies, de Prélude ou improvisation, de duos concertants op. 57 en de six duos caractéristiques op. 113 verschenen. De duo's op. 57 zijn wel aardig (wellicht omdat ik ze, lang geleden, zelf heb gespeeld). Maar de andere CD's zijn, na één keer te zijn beluisterd, op de plank terechtgekomen. Maar mogelijk vinden anderen ze genietbaarder.
     
  10. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    938
    Mijn naam is dan weliswaar geen Vieuxtemps, maar ik ben toch maar even langs mijn plank gelopen met het oog op vioolopnamen op het Naxos-label. De meer bekende werken heb ik maar achterwege gelaten.

    Josef Achron: Michael Ludwig speelt werken voor viool (en piano). De werken van de violist/componist Achron maakten voor de Tweede wereldoorlog deel uit van het repertoire van de meeste violisten. Nu een beetje vergeten. Maar ronduit aanbevelenswaardig.
    En dat geldt ook de uitvoering van het 1e vioolconcert op. 60 door Elmar Oliveira.

    Antonio Bazzini: Chloë Hanslip speelt werken voor viool (en piano) waarvan er sommige, zoals de Calabrese, wel aardig zijn. Alleen komt dat La Ronde des Lutins me langzamerhand wel de keel uit.

    Ferdinand David: 20 virtuoso studies en 6 caprices (Reto Kuppel). Aardig, vooral als je geïnteresseerd bent in historisch studiemateriaal. Maar zijn vioolconcerten nr. 4 & 5 en het andante en scherzo capriccioso (Hagai Shaham voor het Hyperion label) zijn veel meer de moeite waard.

    Edward Elgar: Simone Lamsma speelt de vioolsonate, het chanson de nuit, chanson de matin en het salut d'amour. Ronduit aanbevelenswaardig, al is de concurrentie in de sonate pittig.

    Heinrich Ernst: Josef Spacek speelt de Erlkönig transcriptie, de variaties op. 4, de (hels moeilijke) meerstemmige etudes, het carnaval de Venise plus wat klein grut. Ronduit aanbevelenswaardig, al overtreft zelfs Spacek niet de uitvoering van de laatste (meerstemmige) etude door Yulian Sitkovetsky. Maar daar is wat lastig aan te komen.
    Van dezelfde componist speelt Ilya Grubert de Othello fantasie, de concerten op. 12 en 23, de Élégie op. 10 en het Rondo Papageno. Wel aardig ofschoon ik van sommige werken betere uitvoeringen ken.

    Benjamin Godard: ik geloof al eerder genoemd, maar het betreft een opname van de concerten op. 35 en 131 door Chloë Hanslip. Wel aardig. Als je van Godard houdt.

    Johan Halvorsen: Natalia Lomeiko en Yuri Zhislin spelen werken voor viool en altviool. Twee hiervan zijn gebaseerd op werken van Händel. En dan prefereer ik de opnamen van Heifetz/Piatigorski en Perlman/Zukerman. Voorts een concert caprice gebaseerd op Noorse melodieën. Wel aardig.

    Antonio Bruni: de hiervoor genoemde uitvoerenden spelen zes concerterende duo's voor viool en altviool. Dit doet mij denken aan die &^&*%* duo's van Pleyel en dus onthoud ik mij van een oordeel.

    Karol Lipinski: Chen Xi speelt 3 capriccio's op. 10 en 3 capriccio's op. 27. Niet dan bewondering voor de techniek van Chen Xi, maar het blijft (moeilijk) studiemateriaal. De vier vioolconcerten van Lipinski zijn, in muzikale zin, veel interessanter. Maar dat is op een ander label.

    Nikolay Miaskowsky/Mieczyslaw Vainberg: Ilya Grubert speelt de vioolconcerten op. 44 en 67. Ook aanbevelenswaardig. Daarbij zijn er voor deze concerten niet al te veel alternatieve uitvoeringen.

    Nordic violin favourites: Henning Kraggerud speelt werken van Olsen, Atterberg, Stenhammar, Bull, Halvorsen, Sibelius en Sinding. Ik kocht deze CD omdat, behoudens de 'humoresques' op. 87 en 89 van Sibelius, de rest mij niets zei. Aardig, onschoon ik soms niet ontkwam aan de gedachte aan 'genremuziek'.

    Anton Rubinstein/César Cui: Takako Nishizaki speelt respectievelijk het concert op. 46 en de concertante suite op. 25. Tja, Takako Nishizaki. Beide werken streven niet naar eeuwigheidswaarde, maar wellicht is het aardig ze op deze wijze te leren kennen. Temeer waar ook hier niet al te veel alternatieven zijn.

    Joseph Boulogne, Chevalier de Saint-Georges: Takako Nishizaki (alweer) speelt de concerten op. 5 nrs. 1 & 2 en het concert op. 8. Ik heb ze beluisterd, maar ik geloof niet dat deze muziek enige indruk op mij heeft gemaakt. Maar dat hoeft niet te gelden voor anderen.

    Léon de Saint-Lubin: Anastasia Khitruk speelt werken voor viool (en piano). Ook deze CD heb ik gekocht omdat ik alleen het solowerk Fantasie op een thema uit Lucia di Lammermoor (het sextet) kende. Wel aardig, ofschoon ook niet voortdurend vrij van het begrip 'genremuziek'.

    Camillo Sivori: Fulvio Luciani doet erg zijn best op de 12 etudes-caprices, La Génoise en de Folies espagnoles. Wel aardig.

    Louis Spohr: Simone Lamsma speelt de concerten nrs. 6, 8 en 11. Zeer de moeite waard. De uitvoering dan want van Spohr moet je een liefhebber zijn. Maar mocht mevrouw Lamsma nog eens het 9e concert willen opnemen zou ik daar erg blij mee zijn.

    Henri Vieuxtemps: de uitvoering van de vioolconcerten door Misha Keylin kan hier onbesproken blijven. Want die is goed. Maar voor het 4e en 5e concert bestaan betere alternatieven. Maar dan ben ik aanbeland op het niveau van Francescatti, Kogan en Heifetz.

    Voorts heeft Keylin nog de fantasia appassionata, de ballade en polonaise, de fantaisie caprice en de greeting to America op. 56 opgenomen. Voor wie deze werken nog niet kent, een aanbevelenswaardige CD. En ik zal niet zeuren dat ik Perlman in op. 56 beter vind.

    Voorts nog een verrassende ontdekking in de vorm van een deel van de 36 etudes op. 48, de zes stukken voor viool solo op. 55, La Chasse op. 32 nr. 3 en de zes concert-etudes op. 16, gespeeld door Reto Kuppel. Bijzonder de moeite waard.

    Ivan Yevstafyevich Khandoshkin: Anastasia Khitruk speelt de drie sonates op. 3 en zes 'Old Russian Songs'. Niet alleen bijzonder interessant maar ook zeer de moeite waard.

    Pierre Rode: de vioolconcerten zijn elders al genoemd. Maar daarnaast heeft Axel Strauss de 24 caprices opgenomen. Mocht iemand ze hebben gestudeerd, dan kun je nu horen hoe ze eigenlijk moeten en kunnen klinken :cool:
    Voorts heeft Nicolas Koeckert nog eens 12 andere Rode etudes opgenomen en, samen met Rudolf Koeckert, een drietal duo's. Verwacht ook hier geen eeuwigheidswaarde, maar het is wel amusante muziek.

    Sergey Mikhaylovich Lyapunov: het grootste deel van de CD gaat op aan de eerste symfonie, maar gedurende 22:59 speelt Maxim Fedotov het vioolconcert op. 61. Ronduit interessant en ook hier niet al te veel alternatieven. Als ze die archieven van Melodya nou eens open wilden zetten .............................

    Ghys & Servais/Léonard & Servais/Vieuxtemps & Servais
    : duo's voor cello en viool, veelal gebaseerd op melodieën uit opera's. Als genre dus hopeloos verouderd. Maar knap moeilijk en als zodanig geweldige stukken om te spelen. Muzikaal gesproken niet erg politiek correct, maar ik kan deze CD ronduit aanbevelen.
     
  11. Elisse

    Elisse

    Lid geworden:
    2 jul 2020
    Berichten:
    28
    Pierre Rode is dat de violist van de laatste twee ? En ook door hem geschreven ? Sorry , ik ben echt nieuw in viool ! Prachtig trouwens
     

Deel Deze Pagina